قدرت زمان : به عواقب کارهایتان فکر کنید
در تعیین اولویت یکی از مهم ترین تمرین های فکری که در آن درگیر خواهید شد ملاحظه تأثیر عملی است که انجام می دهید. یکی از راه های سنجش ارزش یا اهمیت یک کار تشخیص عواقب انجام دادن یا انجام ندادن آن است. کاری که بالقوه تأثیر فوق العاده ای روی کار و زندگی شما خواهد داشت اولویت بیشتری دارد.
کاری که تأثیر محدودی روی آینده زندگی و کار شما خواهد داشت اولویت کمتری دارد. برای مثال، اگر شما این مباحث را که در مورد مدیریت زمان نوشته شده است بخوانید و بهترین ایده های آن را در زندگی و کارتان به کار بگیرید می توانید قدرت تولید، عملکرد و روندتان را دو برابر کنید، می توانید بهتر کار کنید و دستمزد بیشتری بگیرید، می توانید ارزش مشارکت تان را در سازمان افزایش دهید و در حوزه کاری تان در راس قرار گیرید.
پس خواندن این مباحث و مهارت در مدیریت زمان از این نظر که در درازمدت روی آینده شما تأثیر می گذارد اولویت بیشتری دارد. در محیط خانه بازی کردن با کودکان و وقت گذراندن با خانواده روی خوشبختی و سلامتی تأثیر بلندمدت دارد. بنابراین وقت گذاشتن برای مهم ترین اعضای خانواده از آن جهت که علاوه بر شما روی آینده آن ها هم تأثیرگذار است در اولویت است. از طرف دیگر تماشا کردن تلویزیون، خواندن روزنامه، وصل شدن به اینترنت یا بیرون رفتن با دوستان برای صرف ناهار از آنجایی که بالقوه فاقد تأثیر بلند مدت هستند اولویت پایینی دارند.
برای انجام یک کار خاص مدام از خودتان بپرسید که تأثیر انجام دادن آن چه خواهد بود؟ درگیر شدن در این کار بخصوص، چه نتیجه ای برای من خواهد داشت؟ اگر نتیجه آن قابل ملاحظه است، باید این کار در بالای لیست قرار گیرد. درگیر شدن در این فعالیت از نظر وقتی که صرف انجام آن می شود باید خیلی بیشتر از اکثر وظایفی باشد که می توانید انجام دهید.
تعلل سازنده
یکی از مهارت های مهم در تعیین اولویت ها روی آوردن به تعلل سازنده است. واقعیت این است که هرکس به نوعی دچار به تاخیر انداختن کارهاست. هرکس کارهای زیادی دارد که باید انجام دهد ولی با محدودیت زمان روبروست. در یکی از تحقیقات انجام شده محققان به این نتیجه رسیده اند که هر مدیر به طور میانگین با ۳۰۰ تا ۴۰۰ پروژه، وظیفه، و مطالعه موضوعات انباشته شده روبروست که نتوانسته به آن ها رسیدگی کند.
از آنجایی که نمی توانید تمام وظایف تان را به انجام برسانید بنابراین اگر نگوییم انجام اکثر کارها ولی انجام خیلی از کارها را مجبورید به تاخیر بیندازید. تعلل و تاخیر خلاقانه مستلزم تصمیم گیری آگاهانه برای کارهایی است که باید کنار گذاشته شوند تا وقت بیشتری داشته باشید برای انجام کارهایی که واقعا روی زندگیتان تأثیر می گذارند. در این زمینه قانون ۸۰ / ۲۰ را به کار بگیرید. ۸۰ درصد از وظایفی را که ارزش کمتری دارند به تاخیر بیندازید تا بتوانید وقت محدود باقیمانده تان را صرف ۲۰ درصد وظایفی کنید که بالاترین ارزش را دارند.
منبع: (قدرت زمان، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت زمان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید