در مطلب قبلی پیرامون شخصیتهای دشوار در محیط کار به معرفی این افراد پرداختیم. حال نحوۀ مواجهه و مقابله با شخصیتهای دشوار را مطالعه میکنیم.
یکی از کلیدهای اصلی در رفتار با شخصیتهای گوناگون آن است که اَعمال و رفتار آنها را به شیوهای حرفهای و نه شخصی، مورد توجه قرار دهیم. وقتی شما یاد گرفتید اهانتها، بی اعتناییها و ضربههای از پشت را به شیوهای حرفهای و نه شخصی، تحمل کنید، در کار خود فشار روانی و ناراحتی کمتری را تجربه خواهید کرد.
برای تسهیل فرآیند مواجهه، راهکارهای زیر ارایه گردیده است:
- کوشش جهت کسب حالت آرمیدگی در طی فرآیند مواجهه یا رویارویی: هنگام مواجهه با چنین افرادی آرامش خود را در زبان بدن و کلام خود حفظ کنید.
- رفتار غیرخصومت آمیز: شاید مفهوم مواجهه خصومت یا دشمنی را به ذهن بیاورد. اما لازمۀ هر نوع مواجهه یا برخورد، جنگ و دعوا نیست. اگر مواجهه همراه با خصومت باشد، برداشت شخصی که با وی برخورد شده، تلاش برای تلافی با او یا تنبیه وی است.
- مواجهه یا برخورد شما باید مرتبط با رفتار شغلی باشد: به جای اینکه با شخص دربارۀ احساسات، نگرشها یا ارزشها برخورد کنیم، باید در رابطه با عوارض و نتایج آن در کار صحبت کنیم. سر و کار داشتن یا حل و فصل این نتایج و عوارض بسیار راحتتر از سر و کار داشتن با ابعاد درونی مردم است.
- نشان بدهید که اهمیت میدهید: کلمۀ برخورد سنجیده را جانشین کلمۀ برخورد یا مواجهه کنیم. شما باید سنجیده برخورد کنید، در غیر این صورت، سادهتر آن است که برخورد نکنیم و از مشکل اجتناب کنیم. اگر برخورد یا مواجهه سنجیده انجام گیرد، در این صورت احتمال اینکه مشکل حل شود، بیشتر است.
گاه نشان دادن سنجیدگی یا مراقبت میتواند از طریق صمیمیتی که در صدای شما وجود دارد و شیوۀ توجه و مراقبت در نزدیک شدن به شخص دشوار، تحقق پیدا کند.
راهکار پیشنهادی شما برای مواجهه با چنین افرادی چیست؟ اگر خودتان دچار چنین حالتی در محیط کار بشوید چه اقدامی میکنید؟
بابت آموزه های خوب و مفیدتون بسیار ممنونم . قطعا در برخورد با شخصیت های دشوار می بایست ابتدا آرام و خونسرد بود و در زمان برخورد یکی از ملاک های سنجیده بودن عدم صحبت درباره شخصیت فرد مقابل هست. برای مثال نباید گفت : تو همیشه عصبانی هستی . جمله درست می تونه این باشه ” دلیل عصبانیت در برخوردت با فلان موضوع چی بوده ؟
قطعا یه برخورد خوب میتونه تاثیر بزرگی در نحوه تغییر رفتار یک شخصیت دشوار داشته باشه.
فکر میکنم اگر با شخصیت های دشوار، با محبت رفتار کنیم خیلی سریع به اشتباهشون پی می برند و رفتارشون رو با ما هماهنگ میکنند
نه تنها در شرکت ها ، بلکه در جامعه چنین آموزشهایی باید به کار گرفته شود …