۱۲ نکتۀ کلیدی برای بهرهوری در سازمانها
مدیران برای پویا نگه داشتن و حفظ بهداشت روانی در محیط کار پیوسته باید با خلاقیت و نوآوری اصولی را رعایت کنند. در غیر این صورت ممکن است افراد آن مجموعه فرسودگی شغلی را تجربه کنند. در زیر به مواردی جهت افزایش بهرهوری سازمانها اشاره شده است.
۱. برگزاری دورههای آموزشی اثربخش و مفید برای کارکنان،
۲. ترغیب کارکنان در زمینۀ استفاده از آموختههای حاصل از دورههای آموزشی،
۳. علمی کردن شیوۀ انتخاب مدیران در سطوح مختلف مدیریت در سازمانها،
۴. استفاده از روش جا به جایی(گردش شغلی) و تغییر مسئولیتها و وظایف به شیوۀ صحیح،
۵. ایجاد جوّ سازمانی مناسب و صمیمانه از طریق گسترش بهداشت روانی در سازمانها،
۶. آموزش مفاهیم اساسی روانشناسی بهرهوری(به ویژه مباحثی نظیر تجزیۀ شغل، انتخاب علمی کارکنان، آموزش اثربخش کارکنان، ارزیابی علمی عملکرد شغلی کارکنان و نظایر آن) به مدیران،
۷. افزایش توجه و مراقبت مدیران در زمینۀ ابعاد فیزیکی و ابزار کار کارکنان سازمانها،
۸. به کارگیری شیوههای تشویق کارکنان و آموزش مباحث روانشناسی کار به مدیران،
۹. تشکیل کلاسهای ویژه برای خانوادۀ کارکنان در زمینۀ روانشناسی خانواده و موضوعهای مرتبط دیگر،
۱۰. توجه بیشتر به نظرهای کارکنان سازمانها از طریق گسترش آموزشهای خاص در زمینۀ شبکههای ارتباطی اثربخش،
۱۱. ممانعت از جابهجایی بدون مطالعه و بیش از حد مدیران در سازمانها و عزل و نصب غیرضروری آنان، و
۱۲. کاهش فشارهای روانی کارکنان سازمانها از طریق تشکیل کارگاههای آموزشی خاص در زمینۀ مدیریت فشار روانی.
بنابراین مدیران از طریق رعایت اصول ذکر شده و حساسیت نسبت به علایم هشداردهندۀ فرسودگی شغلی، بهرهوری بیشتری از سازمان یا مجموعهی تحت نظارتشان خواهند برد. مدیران برجسته در جهت کاهش فشار روانی شغلی گام بر میدارند و وظایف کلیدی خود را میشناسند. و بدین طریق بر بهرهوری سازمانها تأثیر مستقیم میگذارند.
(منبع: روانشناسی کار تألیف پروفسور محمود ساعتچی)
برگزاری دورههای آموزشی خیلی موثر و مفید هست.
ممنونم از مطلب مفیدتون
ممنون از همراهی شما