گاو بنفش : مرگ مجموعه ی صنعتی_تلویزیون (۲)
با نگاهی اجمالی به فهرست محصولات برند «پراکتر اند گمبل» تاثیر ترکیب ارزشمند صنعت و تلویزیون آشکار می شود. آیا ممکن است فهرست تعدادی از محصولات این شرکت را که در زیر آمده، بخوانید اما تصاویر و اصوات تبلیغات تلویزیونی آنها در ذهنتان تداعی نشود؟
Folgers، head & Shoulder، Herbal Essances، Max Factor، miss Clairol، nice ‘n Easy، Pampers، Pringles، tide و vicks
تبلیغات به خوبی در این نقطه، اثرش را نشان می دهد، موارد یاد شده محصولاتی هستند که سال ها در فروش رکورددار بوده اند و کاملا روشن است که تبلیغات، این محصولات را به خوبی معرفی کرده و باعث فروش بالا و سود فراوان شرکت سازنده شده است.
اجازه بدهید یک مثال برایتان بزنم، هر زمان که یک بسته غلات برای صبحانه خریداری می کنید، متوجه قدرت تبلیغات کارساز تلویزیون می شوید. به واسطه ی تبلیغات بازرگانی که احتمالا سی سال پیش دیده اید، برای خرید یک بسته گندم پف کرده و یا ذرت شیرین، یک دلار یا دو دلار بیشتر هزینه می کنید.
در طول زندگی تان، هزاران دلار برای تبلیغات تلویزیونی آن هم فقط بابت غلات صبحانه هزینه می کنید. البته، این فقط مربوط به نام های تجاری سوپرمارکتی نبود، بلکه وجود شخصیت ها و یا شرکت هایی همچون «جان هانکوک»، «مریل لینچ»، «پرودنشال»، «آرچر دانیل میدلند»، «جیپ» و «رونالد ریگان» نیز تاثیرگذار بوده است. نامهای بزرگ، ایده های بزرگ و تاثیرات بزرگ در زندگی ما داشته و دارند.
پیامهای بازرگانی تلویزیون، موثرترین ابزارهای فروش هستند که تاکنون اختراع شده است. بخش وسیعی از موفقیت صد سال اخیر آمریکا به بهره برداری تمام و کمال شرکت ها از این رسانه بستگی داشته است. اتومبیل ما، سیگار ما، پوشاک ما، خوراکمان و هر چیزی که به طور موثر در تلویزیون تبلیغ شد، تحت تاثیر این رسانه تغییر کرد. نه تنها بازاریابان برای ترویج محصولات خود از تلویزیون استفاده کردند، بلکه خود تلویزیون هم باعث تغییر روش تولید محصولات و نوع بازاریابی شد. در نتیجه همه ی Pهای بازاریابی طوری تنظیم شد که بتواند به هم افزایی بین کارخانه ها و توانایی ما برای جلب توجه مردم دست پیدا کند.
قانون قدیمی تبلیغات این بود که محصولات معمولی و مطمئن بسازید و آنها را با بازاریابی های بزرگ ترکیب کنید. با گذشت زمان قانون تبلیغات عوض شد و اکنون قانون جدید این است: محصولات فوق العاده ای بسازید که مردم دقیقا به دنبالش هستند.
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید