بحران مالی و نقش مدیریت ریسک (۴)
نقدینگی، وجهه و شفافیت: در گذشته همچنین، توجه بسیار اندکی به معنی و مفهوم ریسکهای نقدینگی و امکان از دست دادن وجهه و شهرت شده است. اطلاعات ناقصی و ناهماهنگ که وجهه، اعتبار و موفقیت یک موسسه را سبب میشود دستکم گرفته شد. عدم شفافیت به از دست دادن اعتماد کارگزاران و شریکان منتج میشود. در اینباره در وهله اول جدید بودن یا به سختی شفاف بودن ابزارهای مالی و در وهله دوم دستاندرکاران ناشناخته که کار آنها مورد مراقبت و کنترل قرار نمیگیرد و در نهایت تغییر ساختار شرکت و روشهای کار که به وسیله آنها اعتبارات طراحی، برنامهریزی و مکتوب گردیده و در نهایت به سرمایهگذاران فروخته میشود، سهم داشتهاند.
عدم تقارن و تطبیق اطلاعات با یکدیگر دلیل به وجود آمدن مشکل در ارتباطات و به دنبال آن از دست دادن وجهه است: امکان ندارد هیچ بانکی به شخصی (حقیقی یا حقوقی) پول قرض بدهد در حالی که ریسکهای آن شخص یا موسسه او معلوم نیست. این وضعیت باعث بی اعتمادی طرفین و بازیگران مالی و حتی بدتر از آن سبب از بین رفتن وجهه دست اندرکاران مشغول در بازار در مقابل مشتریان میشود. لذا بر اساس مشکلات فوق، ریسک عدم نقدینگی مهم میشود. کسی که در کوتاه مدت نیاز به نقدینگی دارد باید پیامدها و هزینههای آن را بپذیرد که این پیامدها و هزینهها با ارزشهای قابل اندازهگیری سرو کار دارد که در قبلتر به آن اشاره شد. با محدودیت نقدینگی، دستاندرکاران بازار بهطور مجزا میتوانند به واسطه فروشندگانشان به شدت در تعیین قیمت نفوذ پیدا کنند.
ارتباط بین بازار و وجهه، یک شکل خاص از رابطهای تنگاتنگ و انداموار ایجاب میکند بهطوری که قادر است وجههای را که طی سالها به وجود آمده در زمانی بسیار کوتاه نابود کند. بدین دلیل باید هدف سازمانها یا شرکتهای اداری مالی این باشد که تهدیدات علیه وجهه شان را به سرعت تشخیص دهند و آبرو و حیثیت خود را از طریق اقدامات پیشگیرانه در بلند مدت حفظ کنند. گذشته نشان میدهد که از دست دادن وجهه به صورت پلهای به سرعت افزایش مییابد و در نهایت شخص حقیقی یا حقوقی را با رسوایی و ریسکهای منتج از آن روبهرو میسازد که در صورت عدم کنترل، بحران و پیامدهای خاص خود را به دنبال دارد.
(منبع: مدیریت ریسک به زبان ساده، ورنر گلاسنر و توماس برگر)
در ادامه مقالات مدیریت ریسک همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید