گاو بنفش : بازاریابی برجسته
P جدید
آنP جدید که در مقاله ی گذشته در موردش صحبت کردیم، «گاو بنفش Purple cow» است. چند سال پیش که همراه خانواده ام در فرانسه، با اتومبیل به گردش رفته بودیم، از دیدن صدها گاو که مثل تصاویر برجسته ی کتاب های قصه در مراتع کنار بزرگراه در حال چریدن بودند، به وجد آمده بودیم. تا کیلومترها همچنان خیره به بیرون نگاه می کردیم و از آن همه زیبایی در شگفت بودیم. پس از بیست دقیقه، تماشای گاوها را رها کردیم. این گاوها هم مثل همان گاوهای قبلی بودند که دیده بودیم و آنچه که زمانی برای ما شگفت انگیز بود، کاملا عادی و معمولی به نظر می رسید. چیزی بدتر از معمولی، خسته کننده شده بود.
بعد از اینکه مدتی گاوها را می بینید، برای شما هم خسته کننده می شوند. آنها شاید گاوهای کامل، جذاب، با شخصیت و یا گاوهای زیبایی باشند، اما باز هم خسته کننده خواهند شد. و حالا یک گاو بنفش، شاید جالب به نظر برسد (البته برای مدتی). ماهیت گاو بنفش این است که باید برجسته و جالب توجه باشد.
آنچه که برجسته است ارزش گفت و گو را دارد، ارزش دارد که مورد توجه باشد. گاو بنفش، استثنایی، جدید و جالب است، اما هرچه که خسته کننده شود، دیگر به چشم نمی آید، مثل گاو قهوه ای.
بازاریابی برجسته، هنر ساختن چیزهای با ارزشی که در عرصه ی کالا و خدمات، جلب توجه کنند. البته بازاریابی را نمی توان آخرین گزینه دانست. ما باید درک کنیم که اگر محصولات و خدمات، برجسته و قابل توجه نباشد، به چشم نمی آیند.
مجموعه ی صنعت تلویزیون، ارتباطی متوازن و هماهنگ بین تقاضای مشتری، آگهی های تلویزیونی و شرکت های در حال رشد که با سرمایه گذاری در این عرصه ی پرهزینه ایجاد شده بودند، به وجود آورد.
اما مشتری پسامصرف خارج از فرآیند خرید است. آنها هرآنچه را که می خواهند، در اختیار دارند. نیازهای شان اندک است و آن قدر مشغله دارند که نمی توانند وقت زیادی را صرف تحقیق در مورد کالایی بکنند که شما برای خلق آن سخت تلاش کرده اید.
واحد بازاریابی، کالا یا خدمات را می گیرد و پول را برای برقراری ارتباط بین مزایای خاص آن کالا با مخاطبان هدف، هزینه می کند. حال این روش، چندان کارایی ندارد. من معتقدم ما به نقطه ای رسیده ایم که دیگر نمی توانیم مستقیم برای توده ی مردم بازاریابی کنیم. ما دنیایی را خلق کرده ایم که اکثر محصولات در آن دیده نمی شوند. طی دو دهه ی گذشته، نویسندگان باهوش تجارت به تغییر مسیر بازاریابی، اشاره کرده اند.
بازاریاب ها در مورد ایده ها و نظرات نوین بسیار خوانده اند و گفت و گو کرده اند و حتی بعضی از آنها را مورد استفاده قرار داده اند، اما همچنان در ماهیت استراتژی قدیمی شان مانده اند. رویکردهای سنتی هم اکنون مهجور هستند؛ عقیده و علم صد ساله ی بازاریابی منسوخ شده و به آخر رسیده است؛ روش های جایگزین هم حرف تازه ای ندارند؛ ما باید همه ی آنها را رها کنیم. این مبحث بیان می کند که چرا شما نیاز دارید در هر چیزی که می سازید، گاو بنفش را قرار دهید، چرا تلویزیون و رسانه های جمعی دیگر سلاح های مخفی شما نیستند و چرا حرفه ی بازاریابی برای همیشه متحول شده است.
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید