بسیاری از فعالان حوزه بازاریابی و تبلیغات معتقدند که توجه به رفتار کودکان میتواند نتیجه مثبتی روی فعالیت کارآفرینان داشته باشد و به نوعی به یادگیری خلاقیت از کودکان کمک کند. شاید مطالب بسیار زیاد و وسیعی در بستر اینترنت در مورد راهکارهای افزایش خلاقیت پیدا کنید. اتفاقاً همه آنها به برخی موارد خاص مانند بالا بردن سطح مطالعه و استفاده از برخی راهکارهای خاص اشاره دارند.
اما امروز، ما به دنبال یک چیز متفاوت هستیم که آن هم یادگیری خلاقیت از کودکان است. پس ابتدا مروری بر رفتارهای کلی کودکان و سطح انتظار آن خواهیم داشت و به چند مورد خاص در مورد آنها اشاره میکنیم.
چرا یادگیری خلاقیت از کودکان سخت نیست؟
احتمالاً این سؤال در ذهن شما شکل گرفته که چرا کودکان؟ چه دلیلی دارد که یک کودک نابالغ را به عنوان الگوی خود قرار دهیم؟ آیا کودکان کنترل کاملی روی رفتار خود دارند؟
بله! همه ما قبول داریم که برخی از رفتار کودکان از سر غریزه و بدون داشتن تعقل کامل شکل میگیرد. اما بعضاً همین غریزه میتواند بهانه خوبی برای یادگیری خلاقیت از کودکان باشد. شما وقتی که به رفتار یک کودک توجه میکنید:
- خیلی راحت و بدون بهانه با افراد مختلف در ارتباط هستند
- خیلی راحت و بدون واهمه رؤیاپردازی میکنند و برای آن نتیجه گیری هم دارند
- میزان انتظار آنها از افراد دیگر بسیار کم است
- به یک چیز خاص مثل عروسک علاقه دارند، اما برای گرفتن خوراکی حاضرند آن را ببخشند
- از انجام کارهای مختلف نمیترسند و خیلی راحت تصمیم میگیرند
- به هنگام یاد گرفتن موارد جدید مقاومت نشان میدهند
- وقت خوابیدن میخوابند، وقت خوردن میخورند و وقت بازی هم بازی میکنند.
حقیقتاً بسیاری از ما آدم بزرگا به چنین رفتارهایی توجه نداریم. حالا شاید زمان آن فرا رسیده که ما برای یادگیری خلاقیت از کودکان به چند مورد از رفتارهای آنها توجه کنیم و از آن به عنوان یک الگو استفاده کنیم.
مثل کودکان رؤیا پردازی کنید
خلاقیت یعنی انجام کاری متفاوت از روشی که سایر افراد انجام میدهند. متاسفانه آموزشهای دانشگاهی یا سایر مراکز آموزشی و برخی اصول خاص را به ما یاد میدهند و ترجیح میدهیم که فقط در همان مسیر حرکت کنیم. اما مخترعین کسانی بودند که به دنبال مسیرهای متفاوت میگشتند. وقتی که شما میبینید که راهکارهای مختلف بازاریابی اشباع شده و مخاطب از آنها خسته شده، باید به دنبال خیال پردازی بروید.
اینجاست که شما میتوانید مثل کودکان بنشینید و به رؤیا پردازی بپردازید. گاهی با صدای بلند فکر کنید و رویاهای خود را به روی کاغذ بیاورید تا بتوانید آنها را ببینید و در مورد آنها تصمیم بگیرید. هیچوقت به رؤیا پردازی خود نخندید و آن را به عنوان یک بهانه برای پیشرفت خود ببینید. یادگیری خلاقیت از کودکان باید به شکلی باشد که شما از کالبد یک آدم بزرگ خارج شوید و توانایی رؤیاپردازی را داشته باشید.
مثل کودکان محصول خود را بررسی کنید
وقتی که تولید کننده هستید و محصول خاصی تولید میکنید، انتظار دارید که افراد مختلف با شرایط متفاوت بتوانند از آن استفاده کنند. مثلاً، برای طراحی یک سایت یا یک اپلیکیشن، مسئله طراحی تجربه کاربری یا طراحی ux یک اولویت بسیار مهم است. در واقع کاربر باید بدون هیچ دردسری از آن استفاده کند.
حالا اگر شما میخواهید که تجربه کاربری محصول خود یا هر خدمات دیگری را امتحان کنید، باید مثل یک کودک آن را قضاوت کنید. اگر محصول شما به شکلی باشد که کودکان راحت بتوانند از آن استفاده کنند و با آن ارتباط بگیرند، مطمئن باشید که پذیرش آن در سطح جامعه بسیار بیشتر از تصور شما خواهد بود. یادگیری خلاقیت از کودکان یعنی تولید محصول و خدماتی که استفاده از آن برای افراد مختلف امکان پذیر و ساده باشد.
مثل کودکان راحت دوست شوید
کودکان خیلی کم انتظار دارند و انتظار آنها در همان محدوده دنیای کودکی آنهاست. شما شاید بتوانید یک کودک را با یک آبنبات چوبی برای انجام یک کار خاص راضی کنید. کودکان به هنگام دوستی با افراد دیگر انتظار خاصی از آنها ندارند و صرفاً به دنبال یک دوست و یک رفیق هستند.
حالا اگر شما به فکر یادگیری خلاقیت از کودکان هستید، باید به همین راحتی با افراد مختلف ارتباط بگیرید. خلاقیت هیچ وقت با گوشه نشینی و انزوا بدست نمیآید. شما برای خلاقیت باید یاد بگیرید و این یادگیری را در شرایط مختلف به کار ببرید. گاهی میتوانید از تجربه دیگران به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. پس هیچ وقت به دنبال رفتار جزیرهای نباشید و به راحتی با دیگران در ارتباط باشید.
مثل کودکان برای عروسک محبوبتان بجنگید
حتماً دیدهاید که برخی از دختر خانمهای کوچک تا چه اندازه برای عروسک خود میجنگند! یا احتمالاً دیدهاید که ماشین جنگی و ماشین مسابقه برای کودکان پسر تا چه اندازه اهمیت دارد! کودکان به همان اندازهای که برای اسباب بازیهای خود و ارتباط با کودکان دیگر بخشنده هستند، نسبت به آنها هم تعصب دارند.
در هر صورت، شما یک تولید کننده هستید و احتمالاً یک محصول خاص یا یک محصول مونتاژی دارید. اگر نسبت به این محصول تعصب داشته باشید، سعی میکنید که همیشه در بالاترین کیفیت ممکن آن را به بازار عرضه کنید تا نسبت به رقبا بهتر باشد. بنابراین شما در برخی موارد میتوانید یادگیری خلاقیت از کودکان را به صورت تعصب آنها نسبت به عروسک محبوب خود تعبیر کنید. فقط شما هم کافی است که نسبت به محصول یا خدمات خود چنین تعصبی نشان دهید و برای بهبود آن تلاش کنید.
مثل کودکان نترسید و تجربه کنید
شاید برای خانوادهها، نترس بودن کودک بسیار نگران کننده باشد. در ابتدای متن هم گفتیم که اکثر رفتار کودکان از سر غریزه و بدون تعقل است. اما متاسفانه گاهی فکر کردن بیش از حد به نتیجه کار و در مورد ایدههای مختلف، ما را از تلاش کردن برای رساندن آن به نتیجه باز میدارد. یعنی قبل از اینکه یک ایده خاص را شروع کنیم، بلافاصله نتیجه آن را در نظر میگیریم و منصرف میشویم.
اما وقتی که شما در کار خود خلاقیت دارید، گاهی باید نترس باشید و مسیری که انتخاب کردهاید را با اعتماد به نفس کامل پیش بروید. در هر صورت تجربه کردن هم میتواند یک امتیاز خوب برای شما در ایده پردازی باشد. وقتی که شما در یک مسیر شکست میخورید، این شانس را دارید که خود را تقویت کنید و به سراغ مسیرهای دیگر بروید. این یکی دیگر از موارد یادگیری خلاقیت از کودکان است و شما باید در مسیر خود نترس و شجاع پیش بروید.
مثل کودکان ببخشید و بپذیرید
در مطالب قبل گفتیم که برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده بهتر باید امتیاز بدهید تا امتیاز بگیرید. کودکان در این مورد از افراد بزرگسال بهتر رفتار میکنند. احتمالاً دیدهاید که عروسک محبوب خود را برای چند ساعت به دوستشان میدهند تا به همان اندازه از دوچرخه یا وسایل بازی آنها استفاده کنند.
دنیای تجارت و کسب و کار به صورت بده بستان است و شما باید امتیاز بدهید تا بتوانید امتیاز بگیرید. وقتی که شما به عنوان یک استارت آپ، اخیراً وارد دنیای حوزه کسب و کار شدهاید، نیاز دارید که از مسیرهای متفاوتی حرکت کنید تا به نوعی برای رقبای خود قابل پیش بینی نباشید. اینجاست که میتوانید به سراغ خلاقیت کودکانه بروید و دقیقاً مانند آنها بخشنده باشید و از این بخشندگی امتیاز بگیرید.
مقایسه کنیم!
در انتها بد نیست یک مقایسه از دنیای کودکان و دنیای بزرگسالان داشته باشیم تا ببینیم که چرا یادگیری خلاقیت از کودکان میتواند یک ایده فوق العاده و جذاب باشد:
- کودکان معمولاً یک کار را با تمرکز کامل انجام میدهند، اما دنیای بزرگسالان بسیار وسیع است و خیلی سخت متمرکز میشوند.
- کودکان در همان لحظه به دنبال ایدههای خود هستند، اما بزرگسالان همیشه از نتیجه میترسند و این شانس آنها را برای ایده پردازی از بین میبرد.
- کودکان به وسایل خود تعصب دارند، اما راحت میبخشند. ولی بزرگسالان نسبت به داشتههای خود مانند مرغ و تخممرغ عمل میکنند.
- کودکان راحت میپذیرند و یاد میگیرند، اما بزرگسالان نسبت به چیزی که دارند تعصب نشان میدهند و به دنبال توجیه میگردند.
- کودکان به دنبال لذت بردن هستند و مسئله مالی برای آنها اولویت نیست، اما برای بزرگسالان مسئله مالی اولویت است و بعد از آن به دنبال لذت بردن هستند.
- کودکان مغرور نمیشوند و با سایر کودکان در موفقیت شریک هستند، اما بزرگسالان به دنبال غرور آفرینی و افتخارآفرینی هستند.
به نظرم این موارد به خوبی نشان میدهد که پیگیری رفتار کودکان به ویژه در حوزه خلاقیت میتواند نتیجه مثبتی به دنبال داشته باشد. اگرچه رفتار بدون تعقل در برخی موارد به هیچ وجه پسندیده نیست، اما یادگیری خلاقیت از کودکان خیلی راحت و بدون دردسر است.
دیدگاهتان را بنویسید