گاو بنفش: کریسپی کریم krispy kreme
افراد دو دسته هستند: یک دسته که از افسانه ی شیرینی های گرد «کریسپی کریم» باخبرند و فکر می کنند دیگران هم این شیرینی را می شناسند و دسته ی دیگر که در جایی زندگی می کنند که اصلا هیچ نوع آشنایی ای با این نوع شیرینی ندارند.
“از زمان تاسیس، این شرکت سلیقه ی مورد انتظار مشتری را پاک کرد، شدیدا از تولید هر کالای مشابه با دیگران امتناع کرد. چرا؟ شرکت «کریسپی کریم» می دانست چگونه گاو را مدیریت کند.”
شکی نیست که «کریسپی کریم» خوب شیرینی درست می کند، اما آیا این شیرینی دونات ارزش دارد که به خاطر رسیدن به آن یک ساعت رانندگی کنید؟ ظاهرا شیفتگان این شیرینی باور دارند که ارزش آن را دارد و این حقیقت فوق العاده همان هسته ی اصلی موفقیت شرکت «کریسپی کریم» است.
وقتی شعبه ی جدید این شرکت در شهری افتتاح می شود، آنها کار را با عرضه ی هزاران دونات آغاز می کنند. البته افرادی که مشتاقانه برای خرید این شیرینی حاضر می شوند آنهایی هستند که افسانه ی این شیرینی را می دانند و از بودن این قنادی در شهر خود بسیار خرسند هستند.
“این عطسه کنندگان بلافاصله دوستان خود را باخبر می کنند، به دوستان خود خرید این شیرینی را توصیه می کنند و حتی به زور آنها را به این فروشگاه می برند و این همان جایی است که مرحله ی دوم تحول مشارکت در بازار ایجاد می شود.”
شرکت «کریسپی کریم» برای اینکه بتواند گفت و گو در مورد این دونات را همچنان حاکم نگه دارد، دچار وسواس است. زمانی که آنها مغازه ی خود را همچون یک کشتی که پرچم سرزمینش را با خود حمل می کند، در محلی افتتاح می کنند، به مکان هایی همچون پمپ بنزین، کافی شاپ و یا دیگر مغازه ها هجوم می برند. هدف آنها چیست؟
اینکه برخورد اتفاقی با محصول خود را برای هر کسی آسان کنند. آنها ابتدا کار را با افرادی آغاز می کنند که حاضرند ۲۰ مایل برای رسیدن به این محصول رانندگی کنند و کار را با افرادی به پایان می برند که حوصله ندارند برای خرید محصول، حتی یک خیابان دورتر بروند. اگر محصول، خاص باقی بماند (همان طور که «کریسپی کریم» به میلیون ها نفر چنین وعده ای را داده است)، بعضی از افراد بی حوصله و تنبل هم به تفکر اوتاکویی این دونات، به طور اتفاقی هم که شده، برخورد خواهند کرد. آنها موج بعدی طرفدارن شیفته ی این دونات خواهند شد و آن را در شهر جدید انتشار می دهند تا این زنجیره همچنان ادامه یابد. البته این کار احتمالا با شیرینی هایی مثل «بگل» و یا «براونی»، چندان موثر نیست.
در تفکر وسواسیِ طرفداران این دونات چیزی است که آنها در ارتباط با شرکت «کریسپی کریم» احساس می کنند، درک و نفوذی که در قلب آنها احساس می شود؛ به عبارت دیگر ابتدا باید جایگاه اصلی بازار مشخص شود، سپس محصولی خاص تولید شود. روش های دیگر چندان مطمئن نیستند.
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید