همنوایی با روحیه ی شنونده
اولین قدم برای شروع یک گفت و گوی خوب این است که خود را با روحیه شنونده همخوان کنید. وقتی نوبت به اختلاط و حرفهای خودمانی می رسد، به جای فکر کردن به کلمات به موسیقی فکر کنید. با سرعت حرف زدن طرف مقابل همخوان شوید. با روحیه او همنوا شوید.
همنوا شدن با روحیه مشتریان برای فروشندگان اهمیتی حیاتی دارد. چند سال قبل می خواستم برای دوستم، استلا، یک مهمانی بدهم. هم سالروز تولد استلا بود، هم به تازگی نامزد کرده بود و هم اینکه به شغل مورد علاقه اش دسترسی پیدا کرده بود. از دوران دبستان با هم دوست بودیم. شنیده بودم که یکی از رستورانهای خوب شهر سالن مناسبی برای برگزاری مهمانی دارد. ساعت ۵ بعداز ظهرِ روزی به آن رستوران رفتم و خواستم که این سالن مخصوص مهمانی را به من نشان دهند. متصدی رستوران با کلمات شکسته ای به من گفت که این اتاق در پشت رستوران واقع شده و اگر می خواهم، می توانم خودم بروم و نگاهی به آن بیندازم. لحن صحبت کردنش به گونه ای بود که حالم را گرفت و به این نتیجه رسیدم که نمی خواهم در آن رستوران مهمانی بدهم. بدون اینکه حتی من آن سالن را ببینم، مسئول رستوران مشتری اش را از دست داده بود. از رستوران بیرون آمدم تا دنبال جایی بگردم که مدیرش دست کم بخواهد با هیجان مشتری سهیم شود.
هر مادری این موضوع را به خوبی می داند. اگر کودک کم سالش غرولند می کند، مادر انگشتش را نشانه نمی رود و نمی گوید: «ساکت». نه، به جای آن کودکش را از روی تخت برمی دارد و با او به روشی دوستانه همدلی می کند تا آرام شود. توجه داشته باشید مستمعین شما همه بچه های بزرگ هستند. اگر می خواهید گریه نکنند، با روحیه آنها همخوان بشوید.
با روحیه آنها همخوان شوید
قبل از اینکه حرفی بزنید، با شنیدن یکی دو کلمه از طرف مقابل حالت ذهنی او را تشخیص بدهید. ببینید مستمع شما در چه شرایط روحی قرار دارد. اگر می خواهید اشخاص را به دور خود جمع کنید، با روحیه و لحن صدای آنها همخوانی پیدا کنید.
سری مقالات چطور با هر شخصی صحبت کنیم را دنبال کنید
دیدگاهتان را بنویسید