قدرت زمان : راه های افزایش کارایی فردی (۲)
در مطلب قبلی قدرت زمان با نام “راه های افزایش کارایی فردی (۱)” به چهار مورد از روش های افزایش بهره وری و قدرت عملکرد و سرعت انجام کارها اشاره نمودیم. در ادامه به ۵ مورد دیگر از این روش ها اشاره می نمائیم:
- قلاب تان را برای شکار نهنگ در آب بیندازید
قصد کنید به جای ماهی کپور به شکار نهنگ بروید. یادتان باشد اگر هزار ماهی کپور بگیرید فقط یک کیسه ماهی خواهید داشت ولی اگر فقط یک نهنگ شکار کنید تا آخر عمر زندگی تان را تامین خواهد کرد. در کسب و کارتان باید به بازار نگاه کنید و سعی کنید نهنگ را پیدا کنید و بعد برای شکار کردن آن برنامه ریزی کنید. بعضی مواقع به دست آوردن یک مشتری بزرگ، یا گرفتن یک سفارش بزرگ برای موفقیت کسب و زندگی شخصی تان کافی است.
- روی حوزه هایی که دستاورد کلیدی دارند دقت کنید
دستاوردهای کلیدی را که مد نظرتان است با پاسخ به این پرسش شناسایی کنید: «چرا در لیست حقوق بگیران این مجموعه هستم؟» بعد از شناسایی این حوزه ها انحصارا روی آن کار کنید. هر کسی در پنج تا هفت حوزه نتیجه کلیدی دارد، نتایجی که می توانند سهم مهمی در موفقیت شغلی و سازمان او داشته باشند. وقتی تمام تلاش هایتان را روی حوزه نتایج کلیدی تان متمرکز می کنید به بارزترین نتایج ممکن در کوتاه ترین مدت دست پیدا می کنید.
- برای هر کاری ضرب الاجل تعیین کنید و آن را رعایت کنید
برای هدف های مهم تان ضرب الاجل تعیین کنید و به آن ها پایبند باشید. ضرب الاجل ها شما را مجبور می کنند با نزدیک شدن به آنها سخت تر و مؤثر کار کنید. یک هدف یا کار بدون ضرب الاجل معمولا تمرینی بیهوده است که هیچ اجبار انگیزه بخشی به دنبال ندارد و هیچ اجباری برای به اتمام رساندن آن وجود ندارد و به راحتی تا آخرین دقیقه تحویل کار تعلل می کنید و آن را به تاخیر می اندازید. وقتی به دیگران قولی میدهید به خودتان انگیزه می دهید که به قول تان عمل کنید. وقتی آبرو و احترام تان را با قول دادن به دیگران گرو می گذارید از درون انگیزه پیدا می کنید تا کارتان را دقیقا همانطور که گفته اید و طبق برنامه زمانی به انجام برسانید.
- به خودتان وقت کافی بدهید
برای هر چیزی که می خواهید خوب انجام دهید وقت کافی در نظر بگیرید. برای اینکه کاری را به صورت مطلوب تکمیل کنید وقت بگذارید. قانون «۳۰ درصد» را که می گوید همیشه برای تکمیل هر کاری سی دقیقه وقت بیشتر در نظر بگیرید رعایت کنید. برای مشکلات، تاخیرها یا عقب ماندن های احتمالی ضریب اطمینانی در نظر بگیرید. کارکنانی که بهره وری شان خیلی بالاست همیشه برای اینکه کارشان را درست تمام کنند به اندازه کافی وقت می گذارند. .
ریتم یکنواختی داشته باشید. نسنجیده برای انجام کار، شتاب یا عجله نداشته باشید بلکه یک آهنگ یکنواخت را که با آن راحت هستید حفظ کنید و با همان آهنگ به کار ادامه بدهید. حکایت لاک پشت و خرگوش را می دانید؟ آدمهایی که کارایی بالا دارند با ریتمی معینی کار می کنند که به آنها اجازه می دهد مقدار زیادی از کارشان را پیش ببرند بدون اینکه دچار هیچ نوع فشار روحی یا نگرانی شوند. به قول توماس کارلایل «کار بزرگ ما در زندگی این نیست که ببینیم در دوردست ها چه نوری سوسو می زند، بلکه باید از روشنایی که در دسترس مان هست استفاده کنیم». رفتار مشخص فروشنده ها، مدیران اجرایی و کارآفرینان موفق به موقع انجام دادن کارهاست. آنها مهم ترین کاری را که در دست دارند انجام می دهند و تا پایان کار از آن فعالیت دست نمی کشند. آنها برای خودشان اولویت هایی تعیین می کنند و فقط خودشان را به انجام وظایف شان مشغول می کنند.
- به نتایج فکر کنید
نتیجه گرا بودن یعنی توانایی انجام کارهای کلیدی، ویژگی تمام عملگرایان موفق است. شما هم می توانید توانایی تمرکز قاطعانه را از طریق تمرین و تکرار در خودتان پرورش بدهید تا جزء عادت هایتان شود. این مهارت تا آخر عمر با شما خواهد بود. هر کاری را که توانایی یا رویای انجام آن را دارید شروع کنید. در شجاعت استعداد، قدرت و نیرویی جادویی نهفته است.
منبع: (قدرت زمان، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات قدرت زمان را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید