دانش آموزان دبیرستانی و راه اندازی یک کسب و کار کوچک ؟! کمی عجیب نیست! وقتی که امروزه اکثر دبیرستانیها را میبینید، یک گوشی هوشمند ۷ تا ۱۰ اینچی همراه خود دارند که حتی به شلوغی خیابان هم توجه نمیکنند. قدیمیها همیشه به خود میبالیدند که فرزندان خود را از سنین پایین به پیش تاجران و یا حجره داران میفرستادند. اما واقعاً امروز خانوادهها میتوانند کودکان خود را به کار وادار کنند؟ اصلاً منطقی است که به جای درس خواندن، مشغول کار شوند؟
ابهامات زیادی در مورد دانش آموزان دبیرستانی وجود دارد و شاید راه اندازی یک کسب و کار کوچک برای آنها غیر قابل تصور باشد. ولی اینترنت به ما نشان داده که غیر ممکن وجود ندارد. با ما همراه باشید تا در مورد ایدههای مختلف بحث کنیم.
دانش آموزان دبیرستانی = راه اندازی کسب و کار کوچک ؟! آره یا خیر؟
پس از طی دوره راهنمایی، تقریباً همه خانوادهها دانش آموزان دبیرستانی خود را به سمت شرکت در کلاس کنکور سوق میدهند و همه آنها انتظار دارند که رشته پزشکی قبول شوند (نگید نه که باورش سخته!). از طرف دیگر تجمع جمعیت برای قبولی در رشتههای پزشکی بسیار بالاست و شاید داشتن چنین انتظاری معقولانه نباشد. اگر هم رشتههای دیگری را انتخاب کنند، نهایتاً مثل ما باید در زمینه نویسندگی و تولید محتوای سایت کار کنند!
اما در ابتدای مقاله گفتیم که راه اندازی کسب و کار کوچک برای دانش آموزان دبیرستانی چندان سخت نیست. قبل از اینکه ما را قضاوت کنید. بیایید در مورد ابزارهایی که این دانش آموزان در اختیار دارند صحبت کنیم:
- در یک کلاس درس دبیرستان بین ۱۵ تا ۳۰ دانش آموز وجود دارد؛
- تعداد دانش آموزان مدارس هم حداقل از ۳۰۰ نفر تجاوز میکند؛
- شاید دانش آموز با همه دوست نباشند، اما همه آنها را میبیند هم میتواند با آنها ارتباط داشته باشد؛
- دانش آموز با خانواده سایر دانشآموزان هم ارتباط مستقیم و غیر مستقیم دارد؛
- دانش آموزان دبیرستانی تمایل بالایی برای استقلال و کسب درآمد دارند؛
- تقریباً همه دانشآموزان به گوشیهای هوشمند و تبلت دسترسی دارند؛
- انرژی این دانش آموزان بسیار بالاتر است و انگیزه آنها برای یادگیری بیشتر است.
حالا اگر ما همه این موارد را در کنار یکدیگر قرار دهیم، نقاط ضعف دیگری مانند بازیگوشی، گوش نکردن به حرف بزرگسالان، قرار گرفتن تحت تأثیر همسالان و موارد مشابه هم وجود دارد. بیایید کمی در مورد بازاریابان صحبت کنیم.
بازاریاب کیست و چه مهارتی دارد؟
بازاریاب به کسی گفته میشود که امکان برقراری ارتباط با افراد متعددی را دارد و میتواند از مهارت ارتباطی خود برای فروش محصول برندهای دیگر کمک بگیرد. این افراد نقش مهمی در افزایش فروش شرکتهای مختلف و ایجاد تمایل به خرید در مشتریان دارند. بنابراین مهارتهایی که برای آنها قابل تصور است، عبارتند از:
- ارتباط با تعداد افراد زیاد با شیوههای مختلف؛
- آشنایی با نقاط قوت محصولات و همچنین نقاط ضعف مشتریان؛
- استفاده از امکانات و ابزارهای ارتباطی برای رساندن محصول به مشتری؛
- برخورداری از امکانات پیشرفته مانند گوشیهای هوشمند و اینترنت؛
- انرژی بالا و انگیزه زیاد برای فروش محصول بنا به دلایل مالی.
حالا اگر از مباحث تخصصی بازاریابی چشمپوشی کنیم، مهارتهای یک بازاریاب را با ویژگیهای دانش آموزان دبیرستانی مقایسه کنید. نتیجه جالب نیست؟! بله ما هم از همین روش به عنوان ایده کسب و کار کوچک استفاده میکنیم. اما چند پیشنهاد داریم:
تمرکز بر روی شبکههای اجتماعی برای جذب مشتری
حقیقت ماجرا این است که راه اندازی کسب و کار کوچک توسط دانشآموزان دبیرستانی در وهله اول با تمرکز بر روی شبکههای اجتماعی برای جذب مشتری صورت میگیرد. خوشبختانه تنوع شبکههای اجتماعی بسیار بالاست و هر کدام از آنها از یک پلتفرم خاص بهره میبرند. به عنوان مثال در تلگرام میتوان کانال و گروه ایجاد کرد، در فیس بوک میتوان یک شبکه حرفهای به وجود آورد و در اینستاگرام کلیپهای کوتاه و تصاویر پخش کرد.
امروزه در اینستاگرام میبینیم که حتی افراد با سن سال کمتر از دانشآموزان دبیرستانی هم تعداد فالوور چند صد هزار تایی دارند. این افراد خیلی راحت و از طریق تبلیغات یا معرفی محصولات مختلف به کسب درآمد میپردازند. همین وضعیت در فیس بوک و تلگرام هم وجود دارد و شما به عنوان یک دانش آموز به راحتی میتوانید از این ایدهها استفاده کنید.
فعالیت به عنوان بازاریاب سطح پایین در محیط مدرسه
اگر هنوز فارغ التحصیل نشدهاید و در سالهای انتهایی تحصیل خود هستید، مطمئناً با طیف وسیعی از دانشآموزان و خانوادههای آنها آشنایی دارید. این بهترین فرصت برای شماست که به عنوان یک بازاریاب سطح پایین فعالیت کنید و به یک منبع کسب درآمد کوچک برای خود ایجاد کنید. به عنوان مثال، شما به عنوان دانش آموز پسر میتوانید تجهیزات ورزشی را به راحتی بفروشید. دانش آموزان دختر هم میتوانند لوازم آرایشی یا موارد مشابه آنها را بفروشند.
برای استفاده از این ایده به عنوان یک کسب و کار کوچک ابتدا باید بتوانید با سایر دانش آموزان ارتباط گرم و مناسبی برقرار کنید. هرچه ارتباط شما دوستانهتر و مهربانانهتر باشد، اعتماد بیشتری بین شما شکل میگیرد و از این ابزار میتوانید برای فروش محصول کمک بگیرید. اما شاید به این نکته اشاره کنیم که دانشآموزان دبیرستانی سرمایه ندارند! حقیقت ماجرا این است که شما باید به عنوان یک بازاریاب سطح پایین فعالیت کنید و محصولات را از یک بازاریاب دیگر بگیرید و در ازای آن پورسانت دریافت کنید.
فعالیت به عنوان اینفلوئنسر
اینفلوئنسر به کسی گفته میشود که میتواند بر روی افراد زیادی تأثیر مستقیم بگذارد. در اینجا منظور ما اینفلوئنسر شبکههای اجتماعی است. شما اگر همین الان پیج اینستاگرام برخی از خوانندههای زیرزمینی را ببینید، یا حتی تا صفحه برخی از دانش آموزان دختر را ببینید، تعداد کاربر و فالوور زیادی دارند. این افراد سعی میکنند که در فواصل زمانی مشخصی برای یک یا چند محصول خاص تبلیغ کنند.
اگر هنر خاصی دارید که میدانید توجه فالوورها را به خود جذب میکند، از آن فیلم برداری کنید و در قالب کلیپهای کوتاه یک دقیقهای در اینستاگرام یا در فیسبوک منتشر کنید. این روند باید به شکل مداوم ادامه یابد تا به مرور زمان فالوور بیشتری جذب کنید و شما هم به عنوان اینفلوئنسر شناخته شوید. البته در اینجا باید به این نکته توجه داشته باشید که صفحه شما برای فالوورهای واقعی جذابیت داشته باشند و با آنها تعامل داشته باشید.
ادمین شبکههای اجتماعی
آخرین پیشنهاد ما به عنوان ایده کسب و کار کوچک برای دانش آموزان دبیرستانی باز هم مربوط به شبکههای اجتماعی است. آموزه میبینیم که برخی از شرکتها و افراد معروف زمان کافی برای کنترل شبکههای اجتماعی خود مانند صفحه اینستاگرام یا صفحه توئیتر خود ندارند. شما میتوانید به عنوان ادمین شبکههای اجتماعی به صورت مستقیم با این افراد در ارتباط باشید و از آنها بخواهید که مدیریت صفحه خود را در ازای مبلغ ناچیزی به شما واگذار کند.
اگرچه میزان درآمد این روش کم است، اما برای یک دانشآموز دبیرستانی کفایت میکند و در وهله دوم شما آموزشهای بهتر و پیشرفتهتری میبینید تا در گامهای بعد از آنها کمک بگیرید.
این نکات را فراموش نکنید
باید اعتراف کنیم که ایدههای کسب و کار کوچک گفته شده در این مطلب برای دانش آموزان دبیرستانی بیشتر حالت ایدهآل دارند و به نوعی مدینه فاضله هستند. اما در هر صورت این ایدهها در حال حاضر عملی بوده و بسیاری از دانشآموزان از آن به عنوان یک منبع کسب درآمد استفاده میکنند. فقط سه توصیه مهم برای شما داریم تا در این زمینه موفق باشید:
انتظار بالایی نداشته باشید و به درآمد کم قانع باشید
در گام اول انتظار شما نباید درآمد بالایی باشد. در حقیقت شما قرار است به صورت یک نیروی پاره وقت و برای برخی ساعات خاص با گروههای مختلف همکاری کنید. این که شما بتوانید از این ایدهها به عنوان راهکاری برای یادگیری و حضور در بازار کسب و کار استفاده کنید یک امتیاز بسیار بزرگ است و در کنار آن هم میتوانید منبع درآمد کوچکی داشته باشید.
یاد بگیرید و داوطلب باشید
سعی کنید وارد هر حوزهای که میشوید مطالب جدید یاد بگیرید و برای انجام کارهای پیچیدهتر و سختتر داوطلب شوید. گاهی ممکن است کاری از شما خواسته شود که قبلاً تجربه انجام آن را ندارید. اما الان این فرصت را دارید که هم در مورد آن تحقیق کنید و هم روش انجام آن را یاد بگیرید. پس انگیزه خود را از دست ندهید.
صبور باشید و قدم به قدم پیش بروید
به نتیجه رساندن یک ایده کسب و کار کوچک حتی برای دانش آموزان دبیرستانی هم سخت و زمانبر است. پس هیچ وقت فکر نکنید که قرار است به زودی مایه دار شوید و حتی ادعای استقلال داشته باشید. سعی کنید قدم به قدم با کارفرمای خود پیش بروید و از توصیهها و پیشنهادهای او به عنوان راهکار کمک بگیرید.
تلاش ما در گروه ایده پردازان این است که بتوانیم ایدههای بکر و شدنی را برای کسب و کارهای مختلف معرفی کنیم. در اینجا ما فقط چند توصیه و ایده برای دانش آموزان دبیرستان داشتیم تا از آن به عنوان ایده کسب و کار کوچک استفاده کنند. اگر در این زمینه تجربه دارید خوشحال میشویم که در بخش نظرات وارد کنید یا به طور مستقیم با ما در تماس باشید.
کار میخوام
سلام میشه خوب یه شغل بگید
کار میخوام لطفا بهم معرفی کنید میخوام رمان بنویسم ولی کارشو پیدا نکردم میشه بهم کار معرفی کنید
کارش نویسنده است عزیزم،رمانتو مینویسی بعد هزینه میکنی و چاپ میکنی(احتمالا) ، بعد اگه فروش خوبی داشت پول هم در میاری،..فقط بدون که هیشکی واقعا نمیتونه بداد آدم برسه،فقط خودتی و خودت دختر،پسر ایران یا فضا هیچ فرقی نداره