جف بزوس و ده قانون موفقیت او (۱)
موفقیت، چه در یک کسب و کار کوچک باشد چه در یک شرکت بزرگ، به رهبر آن مجموعه برمی گردد. مهم نیست که این فرد کسی در قد و قامت جف بزوس، بنیانگذار آمازون باشد. شاید بزوس به اندازه زاکربرگ و بیل گیتس شناخته شده نباشد، اما آموزه هایی دارد که می تواند برای هر کارآفرینی مفید واقع شود. بزوس گرچه پس از فارغ التحصیلی چندین شغل با درآمد بالا داشت، اما می خواست ایده خود را برای راه اندازی کسب و کارش دنبال کند، اینگونه بود که آمازون شکل گرفت. بزوس تمام انرژی و تمرکز خود را معطوف مشتریانش کرد. شاید این خواسته در صدر خواسته های او بود که مشتریان را راضی نگه دارد. از او به عنوان یک کارآفرین تحلیل گر، دمدمی مزاج و باهوش یاد می شود که توانست امپراتوری خود را بسازد و با سبک مدیریتی خود کسب و کارهای دیگری را راه اندازی نماید.
۱- سرسخت و انعطاف پذیر باشید
طبق گفته بزوس، کارآفرینان خوب باید سرسخت و انعطاف پذیر باشند. بزوس ضمن اشاره به آمازون می گوید” ما در دیدگاه خود سرسخت و در جزییات انعطاف پذیر هستیم.” سرسخت بودن در دیدگاه، اولین بخش است و انعطاف پذیر بودن دومین بخش. بزوس می افزاید ” اگر سرسخت نباشید، در همان مراحل ازمایش به سرعت تسلیم می شوید و اگر انعطاف پذیر نباشید، فقط وقت خود را تلف می کنید و کاملا ناامید خواهید شد و دیگر قادر نخواهید بود راهکارهای مختلف حل یک مسئله را ببینید.”
۲- مبنای استراتژی خود را روی چیزهای قرار دهید که تغییر نمی کنند
فروش لوازم آرایشی، صندلی تراکتور و حافظه ذخیره سازی داده ها همگی بخشی از یک طرح بزرگ با سه ثابت هستند: ارائه انتخاب گسترده تر، قیمت کمتر و تحویل مطمئن و سریع.
٣- ببینید مشتریانتان به چه چیزهایی نیاز دارند، و این که معکوس کار کنید
ویژگیهای پروژه های جدید و بزرگ آمازون همچون تبلت های کیندل و کتاب خوان های الکترونیکی این است که به جای اینکه با ذوق و سلیقه ی مهندسین تعریف شوند باب طبع مشتریان تعریف شده اند. اگر مشتریان چیزهایی را نخواهند آن چیزها حذف می شوند حتی اگر اینکار به قیمت نابودی بخش قدرتمندی از شرکت تمام شود.
ادامه ی سری مقالات جف بزوس و ده قانون موفقیت او را دنبال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید