در بازاریابی دیجیتال، بهینه سازی گوگل برای گرفتن نتایج جستجوی بهتر موضوع مهمی است که صاحبان کسبوکارهای کوچک باید به آن توجه کنند. امروزه بیشتر مصرفکنندگان محصولات و خدمات برای برطرف کردن نیازهایشان از موتورهای جستجو استفاده میکنند. در میان موتورهای جستجو، در حال حاضر موتور جستجوی گوگل از اقبال بیشتری بین مردم برخوردار است. اکنون ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه میتوان برای رسیدن به مشتری بیشتر و کسب درآمد بالاتر بهینه سازی گوگل را انجام داد؟
عوامل مختلفی وجود دارند که در رتبهبندی یک سایت در موتورهای جستجو دخیل هستند. بالا بردن رتبه سایت در نتایج جستجو کار سادهای نیست و نیاز به صرف زمان زیادی دارد. به دلیل اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم که در این مقاله، به بررسی جوانب مختلف موضوع بهینه سازی گوگل بپردازیم و روشهای کاربردی و مفید در این زمینه را ارائه دهیم.
بهینه سازی گوگل چقدر زمان میبرد؟
سؤالات زیادی دربارهی اینکه چه مقدار زمان لازم است تا رتبهی سایت افزایش خوبی داشته باشد، پرسیده میشود. این سؤال بسیار خوبی است. کم کردن زمان افزایش رتبه در گوگل، معمولا با میزان هزینه این کار رابطه عکی دارد. به این معنی که میتوانید با پرداخت هزینهی بیشتر و استخدام یک متخصص سئوی حرفهایتر، زمان رسیدن به رتبههای بالا را کاهش دهید. در زیر برخی نکات مهم برای کاهش زمان بهبود جایگاه یک وبسایت در نتایج جستجوی گوگل، بهصورت خلاصه آورده شده است.
مهارت:
سئو یک علم محسوب میشود و برای موفقیت در این زمینه باید دانش و مهارت لازم را کسب نمایید. داشتن مهارت دراینباره باعث موفقیت در این زمینه میشود و کمک بسیار زیادی برای کاهش زمان بهینه سازی گوگل خواهد کرد.
بودجه:
چنانچه وقت یا توانایی لازم برای کسب مهارتهای سئو را ندارید، ناچارا باید به فکر استخدام یک یا چند متخصص سئو باشید تا این کار را برایتان انجام دهند. هر چقدر میزان بودجهی شما برای این کار بیشتر باشد و بتوانید متخصصین حرفهایتری را استخدام کنید، زودتر به نتیجهی موردنظرتان دست پیدا خواهید کرد.
رقابت:
رقابت کسب و کارها برای رسیدن به رتبههای بالا در برخی از کلمات کلیدی خیلی شدید است و برندهای مختلف، سرمایهگذاریهای هنگفتی در این زمینه میکنند. هر چقدر رقابت در صنعت و حوزهای که در آن فعالیت میکنید بیشتر باشد، زمان لازم برای رسیدن به هدف و بالا بردن رتبهی سایت افزایش پیدا میکند. به طور کلی رقابت در آن دسته از کلمات کلیدی که سرچ بیشتری داشته و معمولا توسط مشتریان واقعی جستجو میشوند، شدیدتر است.
وضعیت فعلی سایت:
باید بدانید که اکنون سایتتان در چه وضعیتی است. دانستن این مورد کمک زیادی به بهینه سازی سایت میکند و میتوانید با توجه به آن، برای آینده برنامهریزی نمایید. لازم نیست که حتما به سرعت در صفحهی اول نتایج گوگل قرار بگیرید تا احساس موفقیت در بهینه سازی گوگل داشته باشید، همینکه بتوانید به مرور چند پله بالاتر بروید نشانهی خوبی است. سئو فرآیندی زمانبر است و نباید انتظار زیادی داشت. باید امید خود را حفظ نموده و با صبر، برای پیشرفت تلاش کنید.
شاید با شنیدن این مطلب کمی تعجب کنید، ولی طبق این مطالعات برای رسیدن به رتبهی ۱۰ نتیجهی جستجوی گوگل، به طور متوسط، به صرف ۲ سال زمان نیاز است. برای رسیدن به رتبهی ۱ این زمان یک سال افزایش پیدا میکند و معمولا ۳ سال نیاز است. البته این را هم بدانید که این زمان قابل کم شدن است. در ادامهی این مطالعه، آورده شده است که ۶ درصد از وبسایتها توانستهاند با تلاش زیاد در مدت ۲ تا ۶ ماه به رتبهی ۱۰ نتایج جستجوی گوگل دست پیدا کنند.
برای بهینه سازی گوگل راههای مختلف و مؤثری وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میکنیم.
۵ روش برای بهینه سازی موتور جستجوی گوگل
همانطور که قبلاً گفته شده برای رسیدن به رتبهی مناسب در گوگل به صرف زمان زیادی احتیاج است. امّا روشهایی وجود دارد که میتوان این زمان را کاهش داد و سریعتر به نتیجه مطلوب رسید. این روشها عبارتند از:
۱ ـ آنالیز سئو سایت
اگر میخواهید بهترین راه برای بهبود سئو وبسایت خود را پیدا کنید، اولین قدم، شروع یک آنالیز کامل از وضعیت سئو سایت است. آنالیز سایت کمک میکند تا بتوانید نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کنید و بر اساس همین اطلاعات، برای آینده برنامهریزی نمایید. به این ترتیب، قادر خواهید بود نقاط قوتتان را تقویت و نقاط ضعفتان را اصلاح نمایید. در واقع آنالیز سایت، مستقیما کمکی برای ارتقاء رتبهی سئو نمیکند. امّا کاری که انجام میدهد این است که راه درست را به شما نشان میدهد. آنالیز وبسایت شامل موارد زیر است:
- ساختار وبسایت
- معماری اطلاعات
- محتوای موجود
برای انجام این کار میتوانید از متخصصین سئو کمک بگیرید یا که با کمک ابزارهای مختلف سئو که در اینترنت موجود است، خودتان آن را انجام دهید.
۲ ـ بهبود رابط کاربری سایت
شرکت گوگل میخواهد بهترین تجربه را برای کاربران خود به ارمغان بیاورد. در این راستا وبسایتهایی را در اولویت نمایش قرار میدهد که رابط کاربری خوبی داشته باشند. اگر سایتی رابط کاربری مناسبی نداشته باشد افراد در آن سایت سردرگم میشود و به سرعت آن را ترک میکنند و همین موضوع باعث خواهد شد که گوگل آن را در رتبه پایینتری قرار دهد.
خوب نبودن رابط کاربری برای اعتبار برندتان هم تأثیرات منفی دارد و ممکن است مخاطبان را فراری داده و به سمت رقبای شما سوق دهد. پس دومین گام برای رسیدن به بهینه سازی گوگل درست کردن رابط کاربری سایت است تا کاربران بتوانند بهسادگی آنچه را که میخواهند بیابند و از حضور در سایت شما احساس مثبتی داشته باشند.
۳ ـ انتشار محتوای منحصر به فرد و مفید
الگوریتمهای گوگل سایتهایی را که محتواهای تکراری منتشر میکنند جریمه میکنند و انتشار محتوای تکراری و غیر مفید، تأثیر منفی شدیدی بر تلاشهای سئوی شما خواهد گذاشت. از همین رو، بهینه سازی گوگل زمانی بهخوبی انجام میشود که محتوای منتشر شده در سایت کاملاً منحصربهفرد و مفید باشد.
برای تهیه یک محتوای مفید و منحصر به فرد میتوانید یک محتوانویس حرفهای استخدام نمایید و کار انتشار محتوا را به او بسپارید. همچنین اگر وقت و حوصله این کار را دارید، میتوانید اصول مختلف محتوانویسی و سئوی محتوا را یاد گرفته و خودتان تولید محتوا را انجام دهید.
۴- بهینهسازی وبسایت برای موبایل
در گذشته بهینهسازی سایت برای گوشیهای همراه یک امر اختیاری بود و تأثیر زیادی بر روی رتبهی نتایج جستجو نداشت. امّا در سال ۲۰۱۵ گوگل قوانین جدیدی را وضع کرد که بهموجب آن وبسایتهایی که برای گوشیهای همراه بهینهسازی شدهاند میتوانند رتبههای بهتری به دست بیاورند.
دلیل این موضوع استفادهی بسیاری از مردم از موبایل است، به طوری که اخیرا، تعداد جستجوهای انجام شده توسط کاربران موبایل، از تعداد جستجوهای انجام شده توسط کاربران کامپیوترهای شخصی پیشی گرفت. گوگل هم برای آنکه این کاربران، تجربهی بهتری از جستجو داشته باشند تصمیم به اتخاذ این قوانین جدید گرفته است. از همین رو، اگر میخواهید طیف وسیعی از مخاطبین را از دست ندهید و همچنین رتبهی بهتری در نتابج گوگل به دست آورید، حتما برای بهینهسازی وبسایتتان برای گوشیهای همراه برنامهریزی نمایید.
۵ ـ افزایش سرعت بارگذاری سایت
سرعت وبسایت یکی دیگر از عواملی است که شرکت گوگل برای رتبهبندی سایتها را در نظر میگیرد. هر چقدر سرعت بارگذاری سایت پایینتر باشد، احتمال خروج افراد از آن بیشتر میشود. طبق مطالعات انجام شده اگر بارگذاری سایتتان بیشتر از ۳ ثانیه زمان ببرد تقریباً ۵۰ درصد از بازدیدکنندگان خود را از دست خواهید داد. در زیر چند اقدام را که باعث بهبود سرعت وبسایتتان میشود، معرفی میکنیم.
بهینهسازی فایلهای تصویری: یکی از مهمترین عوامل که باعث کاهش سرعت سایت میشود، حجم زیاد تصاویر است. با بهینهسازی تصاویر میتوانید شاهد بهبود سرعت بارگذاری سایتتان باشید.
کَش مرورگر: اگر این گزینه فعال باشد، زمانی که یک کاربر، توسط مرورگر خود صفحهی سایت شما را باز میکند، تعدادی از منابع مربوط به بارگذاری سایت، در حافظهی داخلی کامپیوتر او ذخیره میشود. این عمل باعث میشود زمانی که شخص مجدد وارد وبسایت شد، به بارگذاری آن منابع نیاز نبوده و زمان بارگذاری به شدت کاهش پیدا کند.
سخن آخر
با پیشرفت تکنولوژی، راههای جدیدی برای افزایش فروش و افزایش تعداد مشتریان به وجود آمده است. ساخت وبسایت یکی از این راهها است. امّا ساخت وبسایت بهتنهایی نمیتواند باعث افزایش تعداد مشتریان شما شود و برای افزایش تعداد مشتری از این طریق، باید اقداماتی را انجام دهید. بهینه سازی گوگل یکی از این اقدامات است که به دلیل استفادهی زیاد افراد از موتور جستجوی گوگل، در بین برای صاحبان کسبوکارها از محبوبیت بالایی برخوردار است.
به دلیل اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی موضوع بهینه سازی گوگل پرداختیم و اقدامات لازم برای بهبود رتبهی سایت در نتایج گوگل را با هم مرور نمودیم. سئو دنیای بسیار بزرگی است که توضیح جوانب مختلف آن در یک مقاله، اصلا امکان پذیر نخواهد بود، لذا توصیه میکنیم که به این حد اکتفا ننمایید و تا حد امکان، اطلاعات خود را در این زمینه گسترش دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، میتوانید سایر مقالاتی که در سایت ایده پردازان منتشر شده را مطالعه بفرمایید. از همراهی شما سپاسگذاریم.
دیدگاهتان را بنویسید