ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۸/۱۷
2,197 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
بانک نوازشی در تحلیل رفتار متقابل

با این که خویشتن نوازی منبع اصیل نوازشی ماست، هرگز نمی تواند جایگزین کاملی در مقابل نوازشهایی که از دیگران میگیریم باشد. مانند این است که هر یک از ما دارای یک «بانک نوازشی» هستیم و هرگاه از کسی نوازش میگیریم، نه تنها آن نوازش را در زمان خاص خود میگیریم، بلکه خاطره آن را در «بانک نوازشی» خود نگهداری می کنیم. بعدها می توانیم به این «بانک نوازشی» مراجعه کنیم و از نوازشی که می خواهیم، به عنوان خویشتن نوازی بهره ببریم. اگر ما نوازشی را به طور خاص ستایش می کنیم می توانیم آن را بارها و بارها به خاطر آوریم. لیکن سرانجام این نوازشهای ذخیره شده اثرات خود را به تدریج از دست می دهند. ما نیاز داریم که «بانک نوازشی» خود را از دیگران همیشه پر نگهداریم.

آیا نوازشهای «خوب» و «بد» وجود دارد؟

ممکن است فرض کنیم که نوازشهای مثبت «خوب» و نوازشهای منفی «بد» هستند. در مطالب نوشته شده در مورد تحلیل رفتار متقابل معمولا به افراد تأکید می شود که نوازشهای بی حد و حساب مثبت که ترجیحا غیر شرطی باشند بدهند و یا بگیرند. به والدین توصیه شده است که اگر بتوانند به طور مرتب و منظم نوازشهای مثبت بدهند، فرزندان آنها به شکلی سالم رشد خواهند کرد. ولی در عالم واقع موضوع به همین سادگی نیست.  

به خاطر آورید که نیاز ما به نوازش بر مبنای عطش برای مورد توجه قرار گرفتن و به حساب آورده شدن است. درک حضور ما به خودی خود یک نوازش است. با نادیده گرفتن بخشهایی از کل رفتار دیگری که ما آن را منفی می انگاریم، فقط بخشی از حضور آن شخص را در نظر می گیریم. یک سری از نوازشهای مثبت غیر شرطی و منتخب ممکن است با تجربیات درونی شخص متناسب نباشد و عجیب است که شخص ممکن است احساس محرومیت از نوازش کند در حالی که ظاهرا با نوازشهای مثبت احاطه شده باشد.

نوازشهای شرطی، چه مثبت و چه منفی برای ما اهمیت دارند زیرا به وسیله آنها درباره دنیای اطراف خود یادگیری داریم. این هم در دوران کودکی ما و هم در دوران بزرگسالی صادق است. در کودکی من ظرف غذای خود را روی زمین ریختم. مادرم سرم داد کشید و من این را دوست نداشتم، در نتیجه یاد گرفتم که اگر بخواهم مادرم به جای فریاد کشیدن لبخند بزند باید مواظب باشم غذایم از ظرف به زمین نریزد.

برای من به عنوان یک فرد بزرگسال، نوازشهای شرطی همان عملکرد را دارد. یک نوازش شرطی منفی به من می گوید که کسی هست که نحوه رفتار مرا دوست ندارد. در اینجاست که من تصمیم میگیرم به نوعی که آنها دوست داشته باشند رفتارم را عوض کنم. یک نوازش شرطی مثبت دارای علائمی است که نشان میدهد که شخص دیگری آنچه را که من انجام می دهم دوست دارد. گرفتن نوازشهای شرطی مثبت به من کمک می کند که احساس توانمندی و لیاقت بکنم.

اگر نوازشهای شرطی منفی وجود نداشته باشند، هیچ زمینه ای برای تغییر رفتار خود ندارم حتی اگر این رفتار سازنده نباشد. به عنوان مثال، وقتی که افراد آنقدر مؤدب هستند که حاضر نیستند به کسی بگویند دهانش بو میدهد یا باید پیراهنش را عوض کند، ممکن است دیگران از این شخص دوری کنند و خودش علت آن را نداند.

شواهدی وجود دارد که وقتی والدین بچه های خود را براساس یک سیستم غیر قابل تغییر نوازشهای مثبت بار می آورند، کودک آنان نهایتا قادر نخواهد بود که نوازشهای مثبت را از منفی تشخیص دهد در نتیجه او به طور دائم و مستمر بخشی از تجربیات درونی خود را انکار می کند و یا والدین او این تجربیات را تشخیص نمیدهند. بعدها در زندگی بزرگسالی با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. خوشبختانه بیشتر والدین مایل هستند که قوانین و مقرراتی را اعمال کنند که بوسیله آنها مخلوطی از نوازشهای مثبت و منفی داده می شود.

یک بهره نوازشی سالم، در نتیجه، شامل نوازشهای مثبت، منفی شرطی و غیر شرطی می باشد.

دلایل موثقی برای تأکید بر نوازشهای مثبت در نظریه تحلیل رفتار متقابل به شکل کلاسیک وجود دارد. به خصوص در فرهنگهایی که افراد به سختی نوازشهای مثبت می دهند. مثلا در ادارات، رئیس ممکن است به کارمندانی که دیر می آیند بد و بیراه بگوید در حالی که هرگز آنها را به خاطر اینکه سر وقت به اداره می آیند تمجید نکرده است و یا معلمین مدارس وقتی که دیکته بچه ها را تصحیح میکنند از ده کلمه اگر یک کلمه غلط باشد همان یک کلمه را به رخ شاگرد می کشند و هرگز از آن نه کلمه درست سخنی به میان نمی آورند.

هم معلم و هم رئیس اداره می توانند با دادن نوازشهای مثبت برای کارهای خوب و همچنین دادن نوازشهای منفی برای کارهای بد اثربخشی بازخوردهای خود را توسعه دهند. روی هم رفته برای این که بطور دائم و مستمر احساس خوبی درباره خودمان داشته باشیم، بیشتر به نوازش مثبت احتیاج داریم تا نوازشهای منفی.

نوازش در مقابل سرزنش

یک نوازش منفی واضح و مشخص باید کاملا از یک سرزنش قابل تشخیص باشد. سرزنش معمولا نوعی تحریف و وارونه سازی واقعیت است. در محتوای نوازش، من شما را سرزنش میکنم اگر شما را بصورتی تحقیر آمیز و با بد جلوه دادن واقعیت انتقاد کنم. برخلاف یک نوازش منفی مستقیم و واضح، سرزنش از واقعیت آنچه که هستید و با انجام می دهید دور می شود.

در ادامه چند مثال که نوازش منفی واضح را با سرزنش مقایسه می کند می آوریم:

  • نوازش منفی شرطی: «تو این کلمه را اشتباه نوشتی.»
  • سرزنش: «می بینم که بلد نیستی کلمات رو درست بنویسی.»
  • نوازش منفی شرطی: «وقتی آن کار را انجام میدهی ناراحت می شوم.»
  • سرزنش: «تو مرا ناراحت می کنی وقتی آن کار را انجام میدهی.»
  • نوازش منفی غیر شرطی: «من از تو متنفرم.» 
  • سرزنش: «تو نفرت انگیزی.»

برخلاف نوازش منفی واضح، سرزنش هیچ نوع نشانه ای به همراه ندارد که براساس آن بتوانم رفتار خلاق و سازنده ای داشته باشم، زیرا سرزنش به خودی خود بر مبنای وارونه سازی واقعیت قرار دارد.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *