ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۸/۱۰/۱۰
400 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

فقط کافی است چند دقیقه با یکی از کشاورزان هم صحبت شوید تا متوجه شوید که دلالان و واسطه‌ها به عنوان یکی از انواع کانال‌های توزیع در بازار چه نقشی در تعیین قیمت نهایی محصول دارند. به عنوان مثال، در لحظه نگارش این مقاله قیمت سیب زمینی سر زمین بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ تومان با توجه به کیفیت محصول تغییر می‌کند، در حالی که در بازار با قیمتی بین ۳ تا ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این نشان می‌دهد که نقش کانال‌های توزیع در بازار بسیار چشمگیر و تعیین‌کننده است که حتی درآمد آنها نسبت به تولید کننده اصلی یا فروشنده اصلی بیشتر است. برای کسانی که آشنایی چندانی در بازار ندارند در ادامه این کانال‌ها را معرفی خواهیم کرد تا به عنوان تولید کننده امکان تشخیص آنها را داشته باشند.

دلالان و واسطه‌های اولین حلقه کانال‌های توزیع در بازار

دلالان و واسطه‌ها اولین کسانی هستند که به سراغ تولیدکننده‌ها می‌روند و به صورت سازمان یافته به فکر کاهش قیمت تمام شده محصول هستند. این افراد معمولاً سیاست‌های پیدا و پنهان زیادی دارند که تولیدکننده را مجبور به فروش محصول با قیمت پایین‌تر کرده و از طرف دیگر توزیع کننده نهایی را مجبور به خرید محصول با قیمت بالاتر می‌کنند. نقش دلالان بازار خودرو را در چند ماه اخیر دنبال کنید تا متوجه شوید که تفاوت قیمت کارخانه با بازار به چه دلیل ایجاد شده است.

نحوه ارتباط مناسب با دلالان و واسطه‌ها

به محض اینکه به عنوان یک تولید کننده یا فروشنده درخواست فروش محصول داشته باشید، دلالان هم پیدا می‌شوند. معمولاً دولت اولین و مهمترین ابزار در ایجاد کانال‌های توزیع در بازار است. اما اگر از این موضوع چشم‌پوشی کنیم، ایجاد ارتباط مستقیم با کلی فروشان یا کارخانه‌ها راه فرار خوبی برای جلوگیری از فعالیت این افراد است. البته در مطالب قبلی هم گفتیم که ایجاد فروشگاه اینترنتی هم بهانه خوبی برای فروش مستقیم است.

دلالان و واسطه‌های اولین حلقه کانال‌های توزیع در بازار

بازاریاب‌ها

نقش بازاریاب‌ها تا حدود بسیار زیادی به نقش دلالان در بازار شباهت دارد، با این تفاوت که بازاریاب‌ها و مارکتر ها به دنبال خرید محصول نیستند و تنها در ازای ایجاد بستر برای فروش محصول از سود یا میزان فروش آن سهم خود را بر می‌دارند. معمولاً بازاریاب‌ها نقش کمتری در تعیین قیمت دارند و آنها بیشتر روی مسائل روانشناختی و حربه‌های بازاریابی کار می‌کنند تا مشتری را به خرید محصول وسوسه کنند. بازاریاب‌ها در رساندن محصول به مصرف‌کننده نهایی نقش ندارند، اما افزایش قیمت آنها هم به اندازه دلالان و واسطه‌ها نیست.

نحوه استفاده از بازاریاب‌ها در فروش محصول

بازاریاب‌ها و مارکتر ها را می‌توانیم در دو گروه فردی و شرکتی تقسیم بندی کنیم. هر دو گروه در بین کانال‌های توزیع در بازار قرار می‌گیرند و شیوه کار آنها شبیه به هم است. معمولاً این افراد به سراغ تولید کننده نمی‌آیند و این شما هستید که باید آنها را پیدا کنید. شرکت‌های تبلیغاتی در سطح بازار زیاد هستند و مراقب باشید که سراغ شرکت‌های معتبر و شناخته شده در بازار بروید. مطلب مربوط به نقش شبکه‌های اجتماعی در افزایش فروش محصول را مطالعه کنید.

کلی فروشان

کلی فروشان به عنوان کاسبان در بازار شناخته می‌شوند و و حلقه مفقوده ارتباط مستقیم دلالان با بازارها هستند. این افراد بدون هیچ محدودیتی برای خرید محصول اقدام می‌کنند و نقش آنها در افزایش قیمت محصول بسیار ناچیز است. معمولاً کلی فروشان تمایل چندانی به ارتباط مستقیم با مصرف کننده نهایی ندارند و جنس آنها در اختیار خرده‌فروشان قرار می‌گیرد. البته با توجه به این که کلی فروشان مستقیماً اجناس را از تولید کننده تهیه می‌کنند، نقش مهمی در کوتاه کردن دست دلالان دارند.

چگونه از کلی فروشان در فروش محصول کمک بگیریم؟

برای ارتباط با کلی فروشان می‌توانید از دو مسیر متفاوت استفاده کنید. مسیر اول استفاده از بازاریاب‌ها به عنوان کانال‌های توزیع در بازار است که وظیفه معرفی محصول را بر عهده می‌گیرند و زمینه فروش آن را فراهم می‌کنند. اما معمولاً کلی فروشان بازار مخصوص به خود را هم دارند که شما می‌توانید مستقیماً به سراغ آنها بروید و درخواست فروش محصول داشته باشید.

فروشگاه‌های عرضه مستقیم

فروشگاه‌های عرضه مستقیم برای تولید کننده‌های کوچک و برای کسانی که در روستاها هستند کاربرد چندانی ندارند، اما در عین حال می‌توان از آنها به عنوان کانال‌های توزیع محصول در بازار استفاده کرد. معمولاً کارخانجات تولید کننده مواد غذایی در ورودی کارخانه خود یک فروشگاه ایجاد می‌کنند یا در سطح شهر یک فروشگاه اختصاصی دارند. این فروشگاه‌ها برای کنترل قیمت محصول در بازار ایجاد می‌شوند و از تأثیر دلالان و واسطه‌ها در افزایش قیمت محصول جلوگیری می‌کنند.

چگونه از فروشگاههای عرضه مستقیم کالا کمک بگیریم؟

معمولاً مقامات دولتی بازارچه‌های کوچکی به عنوان محل عرضه مستقیم کالا در نظر می‌گیرند که تولید کننده‌های کوچک مانند کشاورزان و دامداران محصولات خود را مستقیماً در آنجا بفروشند. اگر شما هم یک تولید کننده کوچک هستید، در این بازارچه‌ها مراقب واسطه‌ها باشید. معمولاً واسطه‌ها در این بازارها اجناس دلخواه خود را پیدا می‌کنند و در بازار آزاد با قیمت‌های بسیار بیشتر می‌فروشند.

خرده فروشان

خرده فروشان به عنوان آخرین حلقه از کانال‌های توزیع در بازار شناخته می‌شوند که مستقیماً با مصرف کننده در ارتباط هستند. خرده‌فروشان برای تأمین کالای اولیه خود به سراغ کلی فروشان می‌روند و ارتباط آنها با تولید کننده‌های اصلی بسیار محدود است. البته در برخی موارد این افراد محصولات خود را از بازاریاب‌ها و ویزیتورها تأمین می‌کنند که از طرف شرکت‌های بزرگ و کارخانه‌های تولیدکننده بزرگ مأمور فروش محصول هستند.

می‌توانیم از خرده‌فروشان برای فروش محصول استفاده کنیم؟

شرایط کاری و الزامات قانونی برای فعالیت خرده فروشان باعث شده که ارتباط آنها با تولیدکننده‌ها بسیار محدود بوده و امکان عرضه محصول از تولید به مصرف در آنها بسیار محدود است. امروزه نمونه‌هایی از این خرده فروشان در حوزه فروش لبنیات محلی، محصولات کشاورزی مانند حبوبات و برخی اقلام ساده دیگر وجود دارد که برای فعالیت شما مناسب هستند. اما به طور کلی امکان ارتباط مستقیم آن‌ها با تولید کننده‌ها کم است.

شبکه توزیع شرکت‌ها

یکی دیگر از کانال‌های توزیع در بازار شبکه توزیع شرکت‌ها و بعضاً سیستم‌های تأمین خرده فروشان در بازار است. معمولاً این افراد هیچ نقشی در افزایش قیمت ندارند و صرفاً به دلیل رساندن محصول در زمان مناسب، ممکن است آمار فروش شرکت‌ها را بالا ببرند. شبکه‌های توزیع برای تولید کننده‌های شخصی و به طور ویژه برای کشاورزان و دامداران کاربرد ندارند و بیشتر برای شرکتهای بزرگ استفاده می‌شود.

شرکت‌های پخش دارو و پخش تولیدات کارخانه نمونه‌ای اصلی از این کانال‌های توزیع در بازار هستند که بعضاً کار آنها بسیار حساس و پیچیده است. اما نقش آنها در بازار کم بوده و بیشتر این صاحب شرکت‌ها و بازاریاب‌ها هستند که قیمت‌ها و شرایط فروش محصولات را تعیین می‌کنند.

شبکه توزیع شرکت‌ها

بازارهای موقتی و فصلی

برای تولید کننده‌های کوچک و به طور خاص برای کشاورزان و دامداران بازارهای موقتی و فصلی بهترین فرصت برای فروش محصول هستند. در چندسال اخیر نمونه‌های متفاوتی از این بازارهای موقتی ایجاد شده تا کشاورزان نیازی به ارتباط مستقیم با دلالان نداشته باشند. محل ایجاد این بازارها توسط مقامات دولتی و به طور ویژه شهرداری‌ها تعیین می‌شود تا فروشنده و خریدار به صورت سازمان یافته و تحت نظارت دولت با یکدیگر در ارتباط باشند.

نقش بازارهای موقتی در فروش تولید کننده‌های کوچک

باید این حقیقت تلخ را بپذیریم که درصد بسیار زیادی از کشاورزان و دامداران خیلی راحت در دام دلالان می‌افتند و محصول آنها نسبت به قیمت واقعی ارزان‌تر فروخته می‌شود. این در حالی است که بازارهای موقتی امکان ارتباط مستقیم فروشنده با خریدار را فراهم کرده و منفعت اصلی افزایش قیمت جنس در بازار به تولید کننده اصلی می‌رسد. در ضمن کنترل نهادهای دولتی در این بازار بسیار مهم است و در رسیدن سود نهایی به تولید کننده‌های کوچک تأثیر گذار است.

جمع بندی

اگر چه کانال‌های توزیع در بازار بسیار متنوع هستند و هر کسی با توجه به فعالیت تولیدی خود می‌تواند یکی از آنها را انتخاب کند، اما معمولاً دلالان و واسطه‌ها از اولین کسانی هستند که از افزایش قیمت محصول سود و منفعت می‌برند. این در حالی است که تولید کننده‌ها باید کانال‌های توزیع را به خوبی بشناسند و حتی مقامات دولتی هم در ایجاد این کانال‌ها نقش مستقیم داشته باشند. هرچه راه ارتباط مستقیم فروشنده با مصرف کننده راحت‌تر باشد امکان جلوگیری از افزایش کاذب قیمت محصول وجود دارد و مصرف کننده هم از خرید جنس با کیفیت احساس رضایت خواهد کرد.

پیوستن به خانواده ایده پردازان

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *