دلایل نادیده گرفتن بی کفایتی کارمند، از جانب مدیر
در روند آموزش افراد، من از شما خواستم که از تنبیه کارآموز پرهیز کنید و توصیه کردم، تا وقتی او رفتار مورد نظر خود را توضیح نداده است، او را توبیخ نکنید. اما وقتی شما به مشخصات یک مدیر واقعا موفق نگاه می کنید، بدون استثنا درمی یابید که مدیران موفق، بی کفایتی کارمندان را نادیده نمی گیرند.
اکر ما با بی دقتی به دنبال راه آسان باشیم، چقدر راحت می توانیم از انجام شدن نامناسب یک کار، چشم پوشی کنیم. ما بعنوان یک مدیر به چند دلیل به این دام می افتیم:
- چون ما فکر می کنیم باید محبوب باشیم، به دنبال محبوبیت در اداره می گردیم.
- زیرا امیدواریم اگر از مشکل چشم پوشی کنیم، به خودی خود مشکل حل می شود.
- برای اینکه توان یا میل برخورد با دیگران را نداریم.
نیاز به محبوبیت
همه ی ما نیاز داریم محبوب دیگران باشیم، به طور قطع هیچ کس آنقدر مستقل و بی نیاز نیست که نخواهد دیگران او را دوست بدارند، اما مدیران باید به داشتن احترام در محیط کار قانع باشند. کسی که همیشه باید محبوب باشد، هرگز کار خود را با کفایت انجام نمی دهد.
بنشینید و کمی درباره ی افرادی که برای شان خدمتی انجام داده اید فکر کنیدآیا می توانید فردی را که به نظر شما کارآمدترین مدیر بوده است، جدا نمایید. اکنون آن شخص را با معیار (۱-۱۰) ارزیابی کنید. شماره ی ۱ برای اخلاق خوش و ملایم و شماره ی ۱۰ را برای اخلاق بسیار جدی در نظر بگیرید.
مطالعات بسیاری نشان می دهد که اکثر افراد به بهترین مدیر خود نمره ی ۷.۹ می دهند و توضیح می دهند، این افراد هم جدی بودند و هم خوب و خوش خلق. از ترکیب جدیت و خوبی، احترام کارمندان حاصل می شود.
وقتی یک مدیر اجازه می دهد که نیاز به محبوبیت، وظایف او را تحت تاثیر قرار دهد، فرد ضعیفی می شود که هر رفتار غیر قابل قبولی را تایید می کند و هر بهانه ای برای بی کفایتی را می پذیرد. او این کار را انجام می دهد، زیرا می ترسد یک کارفرمای سختگیر جلوه کند.
باور کنید، بعضی از افرادی که در بطن نیروی کار هستند، نقطه ضعف یک مدیر، یعنی علاقه ی او به محبوبیت را در می یابند و در مدت بسیار کوتاهی به طور شگفت انگیز، پُستی را در حیطه ی مسئولیت آن مدیر تصاحب می کنند و برای سایر کارمندانی که به طور طبیعی دنبال چنین موقعیتی نیستند، مقاومت در برابر وسوسه ی اظهار علاقه به مدیریت بسیار سخت و دشوار خواهد شد.
پس بهتر است محبوبیت را خارج از اداره جستجو کنید و تنها احترام باید هدف یک مدیر موفق باشد. اجازه ندهید مدیریت برای شما عامل مسابقه ی بدست آوردن محبوبیت شود.
عمل نادیده گرفتن مشکلات
در موارد دیگر ما همیشه امیدواریم مشکل خود به خود حل شود. ما کجروی های رفتاری را که برای حفظ عملکرد در سطح “پار” ضروری است خطاهای زودگذر تمرکزی و یا مشکل بسیار کوچکی می دانیم.
در این مقاله دو مورد از ۳ دلیل نادیده گرفتن بی کفایتی کارمندان را بررسی کردیم، در مقاله ی آینده دلیل سوم را به تفصیل بیان می کنیم…
(منبع: ۱۳ اشتباه مهلک مدیران، رابرت مارویل)
ادامه ی مقالات راهکارهای مدیریتی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید