ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۸/۰۷
671 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

اختیار انتخاب کردن در رابطه متقابل

هیچ نوع رابطه متقابلی به خودی خود خوب یا بد نیست. اگر می خواهید یک جریان رابطه ای روان و قابل بیش بینی داشته باشید، روابط متقابل خود را به صورت موازی نگه دارید. اگر متوجه شدید رابطه شما با یک نفر اغلب متشنج و ناراحت کننده است، بررسی کنید و ببینید آیا شما و آن شخص بطور مکرر رابطه متقابل متقاطع دارید یا نه. اگر چنین است، ببینید که چگونه می توانید با اجتناب از رابطه متقابل متقاطع، تبادل رابطه ای خود را به صورتی روان و ملایم در آورید.

اما تصور کنید شخصی در اداره شما بسیار مشتاق است که فقط یک جریان ملایم و کسل کننده رابطه ای را با شما برقرار کند و یا این که همسایه شما تازه شروع کرده است به تعریف داستانهای هر روزه غم انگیز خود، آنهم زمانی که با آرامش قهوه خود را می نوشید. در این مورد شما می توانید با کمال میل این جریانهای رابطه ای را با انتخاب آگاهانه رابطه متقابل، قطع کنید.

استیفن کارپمن در مقاله ای تحت عنوان «اختیار در انتخاب»، این عقیده را بیان داشته است که ما می توانیم نوع رابطه متقابل خود را به هر شکل که می خواهیم انتخاب کنیم. بخصوص می توانیم راههای جدید ایجاد رابطه متقابل را انتخاب کنیم به نوعی که بتوانیم تبادلات معمول آزار دهنده و بسته با دیگران را در هم بشکنیم.

مری در محل کارش همیشه در حال عذرخواهی و یا توجیه کارهایش است. رئیس او طرف دیگر قضیه را با انتقاد دائم از او و گفتن این که کارها را چطور انجام دهد، کامل می کند.

  • رئیس: «ببین، این گزارش رو باید در کاغذ کوچکتری تهیه می کردی».
  • مری: «ببخشید، من دوباره اشتباه کردم.»
  • رئیس: «خوب الان نمی تونی کاریش کنی، ولی من در این مورد برای همه یادداشت گذاشته بودم.»
  • مری: «سعی می کنم این یادداشتها را بخونم ولی راستش رو بخواهی، انقدر سرم شلوغ بود که…»

به نظر می رسد هردوی آنها در این تنگنای «والد کنترل کننده و مستبد» – «کودک مطیع» گیر افتاده اند. اگر مری بالاخره تصمیم بگیرد که از این وضعیت خلاص شود، فکر میکنید انتخاب جدید او چگونه خواهد بود؟

کارپمن چنین می نویسد: «هدف این است که آنچه را که در جریان است تغییر دهید و از هر راهی که می توانید از این تنگنا رها شوید. بدین منظور باید شخص مقابل را از حالت نفسانی که در آن قرار دارد خارج، یا حالت نفسانی خود را تغییر دهید، یا این که هر دو کار را انجام دهید.» او چهار شرط را برای کارآیی این روش پیشنهاد می کند:

  • یکی یا هر دو حالت نفسانی طرفین باید تغییر کند.
  • رابطه متقابل باید متقاطع باشد.
  • موضوع گفتگو باید تغییر کند.
  • موضوع قبلی فراموش خواهد شد.

ما بر این باوریم که شرط اول و دوم فوق، شرط اساسی هستند. ما به دو وضعیت دیگر به عنوان وضعیتهای اختیاری اضافی نگاه می کنیم اگر چه آنها نیز کاربرد دارند.

رئیس: «تو باید این گزارش را در کاغذ کوچکتری می نوشتی.»

مری (وانمود می کند که از صندلی افتاده است. روی پشت خود روی زمین می خوابد و دستها و پاهایش را در هوا تکان می دهد: «ای وای! می خواهی بگی دوباره این کارو کردم؟ خدا خیرت بده رئیس می خواهی باهام چکار کنی؟»

رئیس: (از خنده روده بر می شود).

مری به جای این که با «کودک مطیع و سازگار» خود عذرخواهی کند، به شکل « کودک طبیعی» شاد و بازیگوش واکنش نشان می دهد. رئیس هم از این که مری او را تشویق می کند که به «کودک طبیعی» خود برود استقبال می کند.

ایجاد رابطه متقابل از طریق «کودک طبیعی» یکی از راههای ممکن است. البته مری ممکن بود از روش معمولی ایجاد رابطه متقاطع از طریق «بالغ» استفاده کند:

مری (قلم و کاغذ یادداشت را بر می دارد): «لطفا به من بگویید از این به بعد این گزارشها را روی چه اندازه کاغذی می خواهید.»

هرگاه احساس می کنید در زنجیره ای از روابط متقابل ناراحت و آزار دهنده گیر افتاده اید، شما اختیار آنرا دارید که با یکی از حالت نفسانی کنشی خود رابطه را متقاطع کنید، و نیز می توانید هر یک از آن پنج حالت نفسانی را در شخص مقابل مورد خطاب قرار دهید. کارپمن حتی بر این باور است که می توان از بخش های منفی تقسیم بندی حالات نفسانی همانند بخش های مثبت استفاده کرد. مری می توانست انتخاب کند که با بخش منفی «والد کنترل کننده و مستبد» خود و بخش منفی «والد کنترل کننده و سرکوبگر» رئیسش که او را تحقیر و سرزنش می کرد، رابطه را متقاطع کند.

رئیس: «تو باید از کاغذ کوچکتری استفاده می کردی.»

مری (سرش را بلند می کند، اخم می کند و با لحن خشنی میگوید): «صبر کن ببینم، تقصیر خودته، باید مطمئن میشدی که ما همه اینرو میدونستیم.»

پیشنهاد ما این است که در ابتدای تمرینات خود در مورد اختیار در انتخاب، از بخش های مثبت حالات نفسانی استفاده کنید. در هر صورت، از «بالغ» خود برای تشخیص این که چه نوع رابطه متقاطعی به احتمال قوی به شکلی مناسب و بی ضرر به نتایج دلخواه شما می رسد، استفاده کنید. شما هرگز نمی توانید تضمین کنید که رابطه متقاطع شما در بردن شخص مقابل به یک حالت نفسانی جدید موفق باشد. اگر موفق نبودند حالت نفسانی خود را تغییر دهید و رابطه متقاطع دیگری را برگزینید.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *