گاو بنفش : گاو بنفش فولکس واگن قورباغه ای وارد صحنه شد
این ماشین نخستین بار در سال ۱۹۳۸ و با نام فولکس واگن تیپ یک بیتل تولید شد. تولید فولکس واگن بیتل در سال ۱۹۹۴ مجدداً با طراحی مدرن و با نام نیو بیتل (بیتل جدید) از سر گرفته شد و تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت.
اگر به خاطر داشته باشید اتومبیل فولکس قورباغه ای اصلی، اتومبیل بی کلاسی نبود. فروش این اتومبیل کاهش یافت تا اینکه آگهی های زیرکانه و برجسته، آن را نجات داد. براساس یک مبارزه ی چاپی و تلویزیونی بزرگ، این اتومبیل بیش از پانزده سال در ایالت متحده سود دهی داشت. پوستر کودک در تبلیغ اتومبیل، نمونه ای ساده برای نشان دادن قدرت تبلیغات تلویزیونی است.
پس از تولید مدل اولیه، تغییر شکل و ظاهر اتومبیل در مدل بعدی بود که موثر واقع شد، نه تبلیغات تلویزیونی. اتومبیل فولکس قورباغه ای جدید، به خاطر ظاهر و نحوه ی رانندگی با آن به موفقیت رسید. تجدید نظرهای مناسب در آن، زبان تبلیغ و ظاهر خاص باعث بازاریابی موثر و وسیع آن شد و این عوامل، موفقیت نوع جدید این اتومبیل را رقم زد. هر وقت که این اتومبیل اسپرت و متفاوت در خیابان گشت می زد خودش تبلیغی برای خودش بود. در این مورد گاو بنفش وارد صحنه شد و کار خودش را کرد. در ادامه به چند مثال توجه کنید:
محصولات معروف شده حاصل از مجموعه صنعت و تلویزیون :
باربی، مارلبورو، مک دونالدز و فولکس واگن بیتل قدیمی
محصولات معروف شده حاصل از گاو بنفش :
استارباکس، مجیک کاردز، لینوکس جت بلو، متل ۶، فولکس واگن بیتل جدید
اما بالاخره چه چیزی موثر است؟
یک روش برای شکل گیری یک نظریه ی خوب و مناسب این است که دقت کنیم در دنیای واقعی چه چیز به کار می آید و نقاط مشترک موفقیت های مختلف را پیدا کنیم. گرچه با در نظر گرفتن چرخه ی بازاریابی، درک این مطلب مثل درست کردن پازل، مشکل است. فهمیدن علت موفقیت هر کدام از نام های موفق مثل این است که بخواهید از پشت آینه، رانندگی را یاد بگیرید. بسیار خوب اینها نمونه هایی موثر بودند که کارایی داشتند اما آیا می توانند به ما کمک کنند که بتوانیم برای فردا چیزی را پیش بینی کنیم و بگوییم نیاز بازار چیست؟ نقطه ی اشتراک این شرکت ها این است که وجه مشترکی با هم ندارند!
راه و روش آنها از هم جداست. سوپر سریع در مقابل سوپر آهسته. خیلی انحصاری و خاص در مقابل خیلی ارزان. خیلی بزرگ در برابر خیلی کوچک. پیروی کردن از یک رهبر، بسیار سخت است زیرا یک رهبرکاری چشمگیرانجام داده است، اگر ما بخواهیم همان کار را انجام دهیم، به دلیل اینکه او قبلا انجام داده، دیگر چشمگیر نخواهد بود. پس باید چکار کنیم؟ کاری که ما باید انجام دهیم این است که از هر کدام از مثالهای موفق یک چیز یاد بگیریم و با کنار هم قرار دادن آنها باعث موفقیت خودمان شویم.
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید