بخش مهمی از بازاریابی و موفقیت در مذاکره به داشتن یک برند شخصی قدرتمند مربوط میشود که بتوان با کمک آن روی طرف مقابل تأثیر گذاشت. وقتی که یک تاجر یا یک مشتری با دیدگاه مثبت قبلی به سراغ شما میآید، به احتمال زیاد بسیاری از گاردهای منفی و بی اعتمادی را از خود دور کرده و آماده پذیرش قرارداد با شماست. بنابراین فرصت کافی در اختیار شما قرار دارد که تواناییهای خود را به رخ بکشید و شانس موفقیت در مذاکره را بالا ببرید.
در مطالب قبلی در مورد موفقیت در مذاکره صحبت کردیم اما در اینجا میخواهیم ۱۰ راز بزرگ برای ایجاد یک برند شخصی قدرتمند معرفی کنیم که مطمئناً در نتیجه مذاکره هم تأثیر گذار است.
راز اول؛ نقش مثلث برند در ایجاد یک برند شخصی قدرتمند
نمیدانم در مورد مثلث برند اطلاعات کافی دارید یا خیر، اما در هر صورت این مثلث شامل سه بعد شرکت، محصول و شخص میشود. قبل از شروع به ایجاد یک وب سایت باید در مورد هدف آن کاملاً واضح عمل کنید و داشتن مثلث برند به شما اجازه میدهد که روی هدف خود کاملاً متمرکز بمانید.
به عنوان مثال، برای ایجاد یک برند شخصی قدرتمند میتوانید روی سایت شخصی یا سایت شرکت یا حتی سایت مخصوص محصول حساب کنید و یا در صورت امکان ترکیبی از آنها را به کار ببرید. مثلاً اگر شما مخترع هستید میتوانید یک سایت صرفاً با نام خودتان ایجاد کنید و محتوای آن را به این سمت حرکت دهید یا در کنار آن به معرفی اختراع یا محصول خود بپردازید که هم هنر و خلاقیت شما را نشان دهد و هم به نوعی تأیید کننده فعالیت شما باشد.
راز دوم؛ مراقب توصیف خود باشید
دیدگاه اشتباهی که در مورد پرسونال برندینگ وجود دارد این است که فرد احساس میکند باید در مورد خود او باشد. اما حقیقت ماجرا این است که شما در حال هدف گذاری مخاطبین هستید و میخواهید آنها را هدف قرار دهید. مثلاً، اگر شما مخترع یک دستگاه ویلچر هستید نیازی نیست که در مورد خلاقیت یا توانایی خود صحبت کنید، بلکه بیشتر باید روی این موضوع متمرکز بمانید که دستگاه شما برای کمک به معلولین است و توصیفهای وب سایت شما باید کاملاً بر مبنای کمک به توانمندی آنها باشد.
قانون برند شخصی قدرتمند میگوید که به مخاطبان خود نشان دهید که آنها را درک میکنید و به توانمندسازی آنها کمک میکنید.
راز سوم؛ داستان واقعی و منحصر به فرد داشته باشید
همه ما این جمله کلیشهای را می دانیم که هر فرد خاص است و نمونه مشابه ندارد. این یعنی اگر ما به فکر برندسازی شخصی هستیم باید صرفاً در مورد خودمان و تواناییهایی که میتوانیم به مخاطبان ارائه دهیم متمرکز بمانیم. بهترین راههای ارتباط با مشتریهای بالقوه این است که یک داستان واقعی و منحصر به فرد در مورد خودمان داشته باشیم.
به عنوان مثال، اگر تصمیم داریم که روند تولید یک محصول یا یک اختراع را توضیح دهیم، گذاشتن داستان در مورد آرمانهای دیگر چندان منطقی نیست و بیشتر محتوا باید ما را بهعنوان هدف اصلی توصیف کند.
راز چهارم؛ استفاده از فتوگرافی در ایجاد برند شخصی قدرتمند
شاید بارها این جمله را شنیده باشید که تصاویر به نوشتهها روح میبخشند و برای ایجاد ارتباط قدرتمند با مخاطب ضروری هستند. پس در وهله اول برای ایجاد یک برند شخصی قدرتمند حتماً یک عکاس حرفهای باشید و در کنار آن فتوشاپ حرفهای را هم بلد باشید. وقتی که شما می دانید که مخاطب به دنبال چه چیزی میگردد و میتوانید چه نیازی از او را برآورده کنید، شما یک عکاس و یک گرافیست حرفهای هستید که زاویه دید مخاطب خود را تنظیم میکنید.
در هر صورت این یک واقعیت است که مخاطب و مشتری بیش از هر چیزی روی نیاز خود متمرکز است و شما باید این دیدگاه را به او بدهید که برای رفع نیاز او تلاش میکنید.
راز پنجم؛ به محتوای وب سایتتان اعتبار ببخشید
اعتبار یک نوشته یا یک توصیف از یک شخص به داشتن منبع و مرجع برمیگردد. استفاده از داستانهای موفقیت مشتریان و توصیف و شناخت صنعت خود میتواند این اعتبار را به شما بدهد. مثلاً، اگر شما یک ورزشکار حرفهای یا یک مربی بدنسازی هستید که در کاهش وزن و تناسب اندام فعالیت میکنید، گذاشتن تصاویر ورزشکاران بعد از دوره مربیگری شما به کسب اعتبار کمک میکند.
البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که اضافه کردن فیلم، به کارگیری داستانهای متنی و حتی کمک گرفتن از وب سایتهای دیگر هم میتواند اعتبار کافی به سایت شما بدهد و شما را در ایجاد یک برند شخصی قدرتمند کمک کند.
راز ششم؛ استفاده از رسانهها برای معرفی
و مطالب قبلی در مورد برند شخصی صحبت کردیم و نشان دادیم که بخشی از این فعالیت شامل معرفی فرد و کسب و کار در قالبهای مختلف است. استفاده از پوششهای رسانهای برجسته و پرطرفدار برای نشان دادن تواناییهای یک فرد در سرعت بخشیدن به محبوبیت آن نقش مستقیم دارد. در حقیقت شبکههای اجتماعی بستر بسیار خوبی برای ارتباط مستقیم شما با مخاطبان و مشتریان هستند و این در جلب توجه و آنها تأثیر گذار است.
شما هم برای بهبود بخشیدن به وضعیت فعلی خود و ایجاد یک برند شخصی قدرتمند میتوانید روی تبلیغات در شبکههای اجتماعی حساب کنید و از این طریق تعداد کاربر بیشتری به سمت خود بکشانید.
راز هفتم؛ صحبت کردن
شما چه مدیر اجرایی باشید یا چه کار آفرین باشید، اصلیترین کسی هستید که در وهله اول روی کسب و کار خود و در گام بعدی روی مخاطبان تأثیر میگذارید. بنابراین هر چه توانایی شما در صحبت کردن و در جذب مخاطب بیشتر باشد، تأثیر مثبتی روی تجارت و ایجاد برند شخصی قدرتمند میگذارد. در حقیقت صحبتکردن ترکیبی از کسب اعتبار و محتوای جدید است.
یک سخنران یا مسئول آموزش اگرچه ممکن است قبلاً محتوای صحبتهای خود را آماده کرده باشد، اما در هر صورت میتواند به صورت بداهه و جدید نسبت به رویدادهای مختلف عکس العمل نشان دهد و در کنار آن در مورد اعتبار خود هم صحبت کند. بنابراین میتوانیم صحبت کردن را به عنوان یک حربه برای اعتبار بخشی به برندسازی شخصی استفاده کنیم.
راز هشتم؛ تمرکز روی محتوا
احتمالاً شنیدهاید که محتوا پادشاه است در همه جا به عنوان ابزاری برای قانع کردن مشتری و مخاطب شناخته میشود. وقتی که شما در حال ایجاد یک برند شخصی قدرتمند هستید، در حقیقت باید اعتبار و محتوا را به صورت همزمان در وب سایت خود داشته باشید. به عنوان مثال، توضیحات مشتریان و اطلاعات مربوط به محصولات و پادکستهای آموزشی بهانههای خوبی هستند که با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.
اما در هر صورت محتوایی که روی وبسایت شما قرار میگیرد در وهله اول باید اعتبار ایجاد کرده و اعتماد به نفس مشتریان را به وجود بیاورد تا آنها را به سمت کسب و کار شما بکشاند.
راز نهم؛ Calls To Action
روند اعتبار بخشی به کسب و کار و جلب توجه مخاطب صرفاً به محتوای متنی و توصیف فعالیتهای خود در حوزههای مختلف و محدود نمیشود و شما باید از آنها بخواهید که یک کار خاص را انجام دهند. در واقع شما ابتدا محتوای جذاب و معتبر در وب سایت خود قرار میدهید و در کنار آن از مخاطبین میخواهید که وارد جریان شده و گام بعدی را هم بردارند.
نکته مهمی که در مورد استفاده از دکمه Calls To Action وجود دارد این است که کاربر را در یک حالت منفعل قرار میدهد و تشویق میشوند که وارد جریان دلخواه شما شوند. این موضوع میتواند روند برندسازی شخصی شما را سرعت ببخشد.
راز دهم؛ تبدیل وبسایت شخصی به یک بوم خلاق
در نهایت وبسایت برند شخصی شما میتواند به عنوان یک بوم خلاق برای بیان نظرات شما در حوزههای مختلف باشد. در حقیقت شما یک وب سایت شخصی در اختیار دارید که در وهله اول اعتبار کافی به آن دادهاید و مخاطب را به انجام برخی کارهای خاص تشویق کردهاید. اما حالا یک فرصت در اختیار دارید تا ذات خود را به طور کامل معرفی کنید و از ایدههای خلاقانه خود لذت ببرید.
در این مورد توصیه اولیه ما این است که بسیار خاص و اختصاصی عمل کنید و نسبت به کپی برداری از سایتهای محبوب دیگر خودداری کنید. کپی برداری شما منجر به ایجاد نوعی حس بی اعتمادی در کاربران شده و بازگرداندن این اعتماد متقابل تقریباً غیر ممکن میشود. برند شخصی قدرتمند یعنی ایجاد یک دیدگاه مثبت و کپی کاری کاملاً با آن منافات دارد.
ایجاد یک برند شخصی قدرتمند پیچیده نیست و صرفاً شما باید گام اول را برای برندسازی شخصی بردارید و در کنار آن هویت و اعتبار خود را تقویت کنید. هویت از طریق معرفی خود و تواناییها تقویت میشود و اعتبار هم با انتشار محتوای خاص و منحصر به فرد به دست میآید. بنابراین صرفاً در مورد خودتان توضیح دهید و در کنار آن از کپی کاری در ایده یا هر موضوع دیگری فراری باشید.
دیدگاهتان را بنویسید