در ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان به چه مواردی باید توجه کرد؟
از نتایج ارزیابی جامع عملکرد شغلی میتوان در افزایش کیفیت تصمیمگیری سازمانی از جهات گوناگون، یعنی از تصمیمگیری در زمینۀ افزایش حقوق و مزایای کارکنان گرفته تا تصمیمگیری در زمینۀ اخراج کارکنان نالایق، استفاده کرد. مدیرانی که مصمم هستند بهرهوری واحد یا سازمان تحت نظارت خود را افزایش دهند، موجباتی را فراهم میآورند که؛
۱. از نتایج به دست آمده در ارزیابی جامع عملکرد شغلی کارکنان، بتوان به عنوان منبع اصلی و اساس منطقی و قابل دفاع برای تصمیمگیری در زمینۀ ارتقاء، افزایش حقوق و دستمزد، انتقال و ترغیب کارکنان جهت شرکت در دورههای آموزشی خاص، جابهجایی، اخراج کارکنان و نظایر آن، استفاده کرد.
۲. در ارزیابی جامع عملکرد شغلی کارکنان؛ (۱) از اطلاعات عینی مربوط به تولید کالاها و خدمات و همچنین (۲) از اطلاعات مربوط به سوابق شغلی کارکنان به شیوهای مؤثر و پرهیز از هرگونه رابطهمداری، استفاده نمود.
۳. از روشهای ارزیابی جامع عملکرد شغلی نظیر؛ (۱) مقیاسهای درجهبندی نگارهای[۱]؛ (۲) روشهای مقایسۀ کارکنان[۲] و همچنین؛ (۳) مقیاسها و فهرستهای رفتاری[۳]، استفاده شود.
۴. ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان به شیوهای جامع انجام گیرد، یعنی؛ (۱) کارکنان از نتایج ارزیابی عملکرد شغلی خود آگاهی دقیق پیدا کنند و (۲) با بهرهگیری از روشهای اثربخش مصاحبۀ ارزشیابی، موجبات رشد کارکنان، فراهم آید.
۵. در ارزیابی کارکنان تحت نظارت خود، از انواع خطاها، یعنی؛ (۱) خطاهای هالهای[۴]؛ (۲) خطاهای آسانگیری و (۳) خطاهای گرایش مرکزی[۵]، آگاه باشند و از این خطاها، پرهیز کنند.
۶. قبل از شرکت در کارگاههای آموزشی اثربخش در زمینۀ اصول و فنون ارزیابی جامع عملکرد شغلی کارکنان، و به ویژه پیش از کسب مهارتهای لازم جهت اجرای مصاحبۀ ارزشیابی[۶]، به ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان، نپردازند.
۷. کارکنان بتوانند رابطۀ موجود بین نتایج ارزیابی جامع و علمی عملکرد شغلی خود و همچنین پاداشها، ارتقا و حتی کاهش دریافتی یا اخراج از محل کارشان را درک کنند و بپذیرند که در این اقدامات، عدالت در حد مورد پذیرش، رعایت شده است.
۸. در ارزیابی جامع عملکرد شغلی کارکنان، عملکرد زمینهای آنان(مثل رفتار شهروندی، تعهد سازمانی، نشان دادن شوق، علاقه و پشتکار، داوطلب شدن برای انجام دادن فعالیتهایی که به طور رسمی جزء وظایف شغلی فرد نیست و نظایر آن) نیز همانند عوامل دیگر، مورد توجه قرار گیرد.
[۱] Geraphic rating scales
[۲] Employee comparison methods
[۳] Behavioral checklist & scales
[۴] Halo errors
[۵] Central tendency errors
[۶] Appraisal interview
(منبع: روانشناسی مدیریت تألیف دکتر محمود ساعتچی)
مطلب خوبی بود.
خیلی ممنون از توجهتون
ممنون از مطلب خوبتون
ممنون از شما
بسیار عالی ، ممنون از شما بابت مطالبتون
ممنون از توجه و نظرات شما