هزاران رسته ی کاری کشف نشده
گاهی وقت ها برای ایجاد یک رسته ی کاری جدید، به باور قلبی نیاز دارید. باور داشته باشید که هزاران رسته ی کشف نشده در انتظار شما هستند. متاسفانه بعضی از مدیران به جای ایجاد رسته ای جدید، سعی دارند تا رسته های قبلی را با هم ترکیب و محصول به ظاهر جدیدی بسازند.
ترکیب تلویزیون با کامپیوتر، تلفن با اینترنت، تلویزیون با اینترنت، پرینتر کامپیوتر با دستگاه ها فتوکپی و اسکنر و فاکس و … نمونه های از این محصولات ترکیبی هستند.
به این ایده ی ترکیبی، تقارب Convergence می گویند و تقریبا تمام رسانه های دنیا با آن موافق هستند. اما اگه شما در این دام بیفتید، در خلق رسته ی جدید و ایجاد نام تجاری جدید، به بن بست خواهید رسید.
ما بعنوان یکی از سرسخت ترین طرفداران رویکرد “رسته ی جدید-نام تجاری جدید” منافع خودمان را در ارائه ی یک ایده ی کاملا متضاد، که تباین divergence نامیده می شود، می جوییم.
خوشبختانه تاریخ هم با ما همراه است. رسته ی جدید سوپرکامپیوترها Mainframe، که باعث ساخت نام تجاری IBM شد، از تقارب استفاده نکرد؛ بلکه با استفاده از تباین، موقعیت های بسیاری برای بوجود آمدن رسته های کاری جدیدی مثل صنعت کامپیوترهای کوچک minicomputer، کامپیوترهای میزبان شبکه Workstation، سیستم های ذخیره سازی اطلاعات کامپیوتر، کامپیوترهای شخصی و نرم افزارهای خانگی را فراهم آورد.
تلویزیون هم، که نام های تجاری ای بی سی ABC و سی بی ان CBS و ان بی سی NBC را به وجود آورد، دچار تقارب نشد؛ بلکه با استفاده از تباین، امکان ساخت رسته های دیگر و نام های جدید را بوجود آورد. تلویزیون کابلی (ESPM، CNN)، تلویزیون کابلی سرگرمی (HBO و Showtime) و تلویزیون ماهواره ای (DirecTV و EchoStar)، از جمله ی این رسته ها و نام های جدید هستند.
متاسفانه تاکنون موفق نشده ایم توجه رسانه ها را به این ایده جلب کنیم. هشت سال است که در راه انتشار مقاله ای در مورد تباین تلاش کرده ایم، اما هیچ گاه موفق نبوده ایم. با این حال، به تلاش خود، به شیوه های گوناگون ادامه خواهیم داد و دیر یا زود موفق خواهیم شد.
هر چقدر دوران آبستنی طولانی تر باشد، داستان بزرگ تر خواهد بود. دو سال طول می کشد که یک فیل زاده شود.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید