سرشناسان عرصه ی پیتزا فروشی
سرگذشت شرکت هایی که به شهرت رسیدند، مثال های مشابه بیشمار دارد. شرکت هایی که دایره ی تمرکز خود را کوچک کردند تا بتوانند در یک رسته ی جدید، اولین باشند و بعد توسط اطلاع رسانی که غالبا خود موسس انجام می دهد، به موفقیت رسیدند.
وقتی تام موناگان Tom Monagan پیتزای معروف دمینوز Domino’s را افتتاح کرد، در کنار فرستادن پیتزا به منازل، در خود فروشگاه هم پیتزا و ساندویچ می فروخت. سپس تمام این خدمات و سرویس های اضافی را حذف کرد و فقط به کار فرستادن پیتزا به منازل، با تاسیس شعبه های زنجیره ای، مشغول شد.
فرستادن پیتزا به منازل، به تنهایی هیچ پتانسیلی برای اطلاع رسانی ندارد. اطلاع رسانی پیرامون این ایده صورت گرفت که دومینوز اولین پیتزا فروشی زنجیره ای است که به صورت اختصاصی برای فرستادن پیتزا پرداخته بود. این ایده ی تازه و خوراک مناسبی برای رسانه ها بود.
مغازه های پیتزا فروشی لیتل سزار Little Ceasars هم در شروع فعالیتش در کنار فروش پیتزا، میگوی سرخ کرده، ماهی، سیب زمینی و مرغ بریان هم عرضه می کرد. تنها پس از اینکه موسسین آن، مایکل و ماریان ایلچ Micheal and Marian Ilitch، فعالیت خود را به فروش پیتزا به خصوص برای صرف بیرون از فروشگاه، محدود کردند، این فروشگاه توانست به فروش غذای ارزان و مناسب مشهور شود. (دو پیتزا به قیمت یکی)
فروشگاه های پاپا جانز Papa John’s هم در ابتدا علاوه بر پیتزا، ساندویچ استیک پنیر، کلاب ساندویچ، قارچ سوخاری، زوکینی سوخاری، سالاد، و حلقه های پیاز سرخ شده هم عرضه می کرد. تنها پس از اینکه جان اشناتر John Schnatter دایره ی فعالیت فروشگاه ها را به فروش پیتزا محدود کرد، مغازه های پیشرفت کردند.
البته تصمیم گیری حیاتی ای که باعث این پیشرفت شد، تمرکز پاپا جان بر تولید مواد اولیه ی بهتر بود. این ایده به شکل مواد اولیه بهتر، پیتزای بهتر درآمد.
ابده ی مواد اولیه ی بهتر، باعث جلب توجه رسانه ها، چاپ اخبار و اطلاعات، و همینطور یک شکایت حقوقی از سوی فروشگاه ه رقیب، پیتزا هات شد. این شکایت باعث شد موج اطلاع رسانی و اخبار تا سال ها ادامه یابد. برای رسانه ها هیچ چیز جذاب تر از جدال دو رقیب کاری نیست.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید