ساخته شدن نام سِگ وی Segway توسط PR
آیا امکان دارد که یک نام تجاری در زمانی کوتاه و بدون هیچ تبلیغاتی، ساخته شده باشد؟ تصویری که شرکت سِگ وی ارائه می دهد، نشان دهنده ی ساخته شدن یک نام تجاری، توسط تکنیک های روابط عمومی PR است:
۱.ساخته شدن آهسته و پیوسته: توجه داشته باشید که قبل از ارائه ی کامل محصول باید به تدریج اطلاعاتی درباره ی آن به رسانه های عمومی داده شود، این کار باعث جلب توجه مردم می شود.
یک سال قبل از اینکه شرکت سگ وی در دسامبر ۲۰۰۱ اعلام موجودیت کند، گزارش های متعهددی درباره ی آن با رمز Ginger در رسانه های عمومی یافت می شد. در ژانویه ی ۲۰۰۰ اعلام شد که نویسنده ای، قراردادی به مبلغ ۲۵۰هزار دلار برای انتشار کتاب جدیدش که محتوای آن سری بود، امضا کرده است.
در سایت Inside.com جزئیاتی از این قرارداد وجود داشت که باعث کنجکاوی بیشتر مردم در این زمینه شد.
۲.یک نام جدید در یک رسته ی کاری جدید: رسانه ها به صورت پیشفرض تمایل دارند هر آنچه را که جدیدتر است منتشر کنند و نه آنچه که بهتر است. یکی از مهم ترین گزینه های پیش روی شما، نام گذاری یک رسته ی جدید است. نام جدیدی که سگ وی بر روی رسته ی کاری اش گذاشت، وسیله ی حمل و نقل human transporter بود.
این نام چندان برای رسته، رسا نیست. زیرا به استثنای لوله های نفت و جعبه های حمل بار، تمام ابزار حمل و نقل ، قادر به جا به جا کردن انسان هستند. به نظر ما ژیرواسکوتر gyroscooter نام بهتری بود.
۳.یک نام تجاری جدید: وقتی صحبت از انتخاب نام در میان است، بیشتر شرکت ها یکی از این دو اشتباه را انجام می دهند: آنها یا نامی را انتخاب می کنند که در راستای توسعه ی نام تجاری قبلی است، مثل دوربین دیجیتال کداک؛ که این باعث تضعیف نام تجاری می شود، یا یک نام عمومی برای آن می گذارند که باعث تضعیف اهمیت نام تجاری می شود.
نام سگ وی هیچ کدام از این دو اشتباه را انجام نداده است (اگر بر طبق پیشنهاد ما اسم ژیرواسکوتر را انتخاب می کرد که یک نام عمومی است باعث تضعیف آن نام می شد.)
۴.یک سخنگوی معتبر: دین کیمن مغز متفکر سگ وی یک دانشمند و مخترع است. او اختراعات زیادی تا قبل از این داشت. اما در نهایت وقتی سگ وی ارائه شد، تمامی رسانه ها به شکل انفجاری پیرامون آن صحبت می کردند. دین در برنامه ی صبح بخیر آمریکای شبکه ی ABC حضور یافت و با او درباره ی این کالا مصاحبه های متعددی انجام شد.
شبکه های دیگر از قبیل CNN، اخبار شبانگاهی MBC و CBS، بسیاری از شبکه های معروف محلی و همه ی روزنامه های کشور پیرامون آن صحبت کردند.
شاید فکر کنید اگر تبلیغات قادر به ساخت نام های تجاری مرتبط با تکنولوژی نیست، شاید بتواند در ساخت نام تجاری محصولات غیر تکنولوژیکی نقش مهمی ایفا کند! اما اینطور نیست!
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید