ساخته شدن نام تجاری رِدبول Red Bull توسط روابط عمومی
ردبول کالایی است که هیچ ارتباطی با تکنولوژی پیدا نمی کند. این نوشیدنی بعنوان اولین نوشابه ی انرژی زا در سال ۱۹۸۷در اتریش معرفی شد. این محصول نوشابه ای کم گاز، سرشار از کافئین و حاوی مقادیر متفاوتی از عصاره ی گیاهان، ویتامین های سری ب کمپلکس و اسیدهای آمینه است.
ردبول تقریبا بدون هیچ تبلیغی و با کمک روابط عمومی PR گسترده و بازرگانی صحیح موفقیتی بین الملل کسب کرد و موسس شرکت، دیتریش ماتشیتز Dietrich Mateschitz، ثروتمند ترین مرد اتریش ساخته شد. فروش جهانی ردبول در سال گذشته ۸۹۵ میلیون دلار بود.
یکی از عواملی که سبب جلب افکار عمومی شد، ممنوعیت مصرف ردبول، به دلیل درصد بالای برخی از مواد تشکیل دهنده ی آن، در آلمان بود. در نتیجه همه ی نوجوانان آلمانی می خواستند آن را امتحان کنند. (حتی امروز عقیده دارند نوشابه ی ردبولی که در آلمان به فروش می رسد، اصل نیست.)
آقای ماتشیتز این نوشابه را بر پایه ی کرتینگ دنج Krating Daeng، که یک شربت انرژی زای محبوب در تایلند بود، عرضه کرد. همه ی این موارد ثابت می کند که شما برای پولدار شدن و کسب شهرت به ابداع یا اختراع نیاز ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید اینست که یک ایده ی خوب با پتانسیل بالا را شناسایی کنید، یک رسته ی جدید یا نام تجاری بوجود آورید و در اولین اقدام آنها را در اذهان عمومی جا بیندازید.
موفقیت ردبول پرچم قرمز رنگی بود که در مقابل چهره ی سلاطین نوشابه ی آمریکا به اهتزاز درآمد. آنها برای مقابله با حریف اتریشی، نوشابه های انرژی زای خود را روانه ی بازار کردند. مانند: ادرنالین راش Adrenaline Rush، آریزونا اکستریم انرژی AriZona Extreme Energy، بلو اکس Blue Ox، بومبا انرژی Bomba Energy، دارک داگ Dark Dog، دیزل Deezel، انگرید Energade، انرژی فیول Energy Fuel و … .
ولی به رغم وجود این تعداد از رقبای وطنی، هنوز ۷۰ درصد بازار نوشابه های انرژی زا در آمریکا در اختیار ردبول است و به نظر نمی رسد که این برتری در آینده از میان برود.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید