راه اندازی یک کسب و کار به چه عواملی نیاز دارد؟
کسب و کار یا business، یک سازمان یا سیستم اقتصادی است که در آن کالاها و خدمات با یک دیگر یا با پول مبادله میشوند. در عصر تکنولوژی اطلاعات یا IT، دسترسی به اینترنت باعث شده که برای انجام فعالیتها و تبادلات اقتصادی و راه اندازی بیزینسها، دنیای پرجنب و جوش مجازی پدیدار شده و امکان استفاده تجاری از اینترنت جهت مارکتینگ و فروش کالا، از مهمترین فاکتورها در سیستمهای اقتصاد نوین گردیدهاست. سه عامل مهم و مرتبط باعث ایجاد تغییرات اصولی در قواعد راه اندازی یک تجارت و رقابت در میان مشاغل گردیده است.
اولین عامل جهانی شدن است یعنی امروزه مشاغل، بازار هدف، فروش محصولات و ارائه خدمات محدود به یک سازمان یا ناحیه خاصی نیست و حد و مرزی ندارد.
دومین عامل گسترش نقش اطلاعات وIT در مدیریت کسب و کارها است.
سومین عامل ایجاد شبکه های ارتباطاتی است که تکنولوژی اینترنت به عنوان بستر جهانی ارتباطات، موجب شده که تولید کنندگان و مصرف کنندگان هرچه بیشتر به هم نزدیک شوند.
چرا مدیریت برای یک سازمان اهمیت دارد؟
نقش مدیریت سازمان، جهت دستیابی به موفقیت شخصی در اهداف خود، از مهمترین عوامل است. مواردی که مدیریت باید دنبال کند تا موجب اثربخشی در سازمان گردد، عبارتند از:
– هدف گذاری، به معنای تدوین و مشخص کردن دقیق اهداف سازمان از راه اندازی یک کسب و کار است. هدف گذاری، مقصد و مسیر درآمدهای فردی و سازمانی را روشن میسازد.
– برنامه ریزی، فرایندی است که مشخص میکند سازمان چگونه از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب ( یا هدف ) حرکت کند که دو نوع برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت باید در نظر گرفته شود.
– تخصیص وظایف، مدیریت بر اساس توانایی و مهارتهای فردی، وظایف هر بخش از نیروی کار را به آنها محول کرده و زمینه دادن انگیزه برای بالندگی نیروها و در نتیجه رشد سازمان را فراهم مینماید.
– ارزیابی، در این مرحله چگونگی پیشرفت کار باید مورد بررسی و ارزیابی واقع شود تا اگر امور مطابق با برنامه ریزی انجام شده پیش نرفته است، اصلاحاتی در مراحل پیشین انجام پذیرد.
نقش فروش در یک سازمان چیست؟
مهمترین عامل در پیشرفت و مانا بودن یک کسب و کار، فروش هر چه بیشتر محصولات و خدمات است. در فروش های موفق ، سه عامل اساسی وجود دارد:
– مدیریت فروش حرفهای، مسئولیت رسیدگی به اهداف فروش سازمان را از طریق برنامه ریزی و بودجه بندی مؤثر بر عهده دارد.
– تیم فروش فعال، مدیر فروش نمیتواند به تنهایی کار کند. او نیاز به حمایت از طرف تیم خود را دارد که هر یک از آنها به بهترین نحو ممکن به کار خود در جهت اهداف سازمان ادامه دهند.
– طراحی و پیاده سازی برنامه فروش استراتژیک، که پایگاه مشتری را گسترش میدهد و امکان حضور قوی و موثر آنان را فراهم می نماید.
نقش واحد بازاریابی در فروش چیست؟
مارکتینگ که در فارسی بازاریابی ترجمه شده است، همچون درگاه ارتباطی میان سازمان ارائه دهنده محصولات یا خدمات، و خریداران یا مشتریان عمل میکند، بنابراین راه اندازی بخش بازاریابی نقش مهمی در توسعه کسب و کارها دارد.
اولین وظیفه واحد بازاریابی توانمند کردن یک سازمان یا شرکت، برای جذب مشتریان جدید است.
دومین وظیفه بخش بازاریابی تلاش در حفظ مشتریان فعلی شرکت و کوشش در فعال کردن هر چه بیشتر آنهاست.
سومین وظیفه قسمت بازاریابی گسترش ارتباط قسمت فروش و مشتریان است.
در نهایت مشتریان راضی، منبع سودآوری کسب و کار ها هستند. سازمانهایی که از نظر مدیریت، استراتژی فروش، بازاریابی و مشتری مداری در سطحی عالی قرار دارند، قادر خواهند بود مشتریان خود را راضی نگه دارند تا خریدهای خود را تکرار کنند، در اینصورت سازمان میتواند در بازار و کسب در آمد حضور فعال و همیشگی داشته باشد.
ادامه ی مقالات کسب و کار موفق را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید