جستجو برای رسانه های جایگزین در تبلیغات
نشانه ی دیگر مشکل دار بودن تبلیغات سنتی، توجه بیش از پیش آنها به رسانه های جایگزین است. امروزه مشتریان آژانس های تبلیغاتی به دنبال راه هایی غیر از چاپ، انتشار یا تبلیغات رادیویی و تلویزیونی هستند و شیوه های جالب و تا حدی عجیب و غریب برای صرف دلارهای تبلیغاتی شان جستجو می کنند.
یکی از شیوه های محبوب این روزها، بالن های تبلیغاتی است. پیشگامان استفاده از این بالن ها برای تبلیغات گودیر Goodyear و مت لایف Metlife بودند، و الان شرکت های متعددی از جمله بادوایز، اکسنچر، سی دی دبلیو کامپیوتر سنترز CDW Computer Center، مانستر دات کام Monster.com، شیلد Shield، هود Hood، آیزود Izod، مزدا Mazda و سانیو Sanyo از این شیوه استفاده می کنند.
با پرداخت سه میلیون دلار در سال، شرکت شما می تواند پیامش را روی این بیلبوردهای پرنده قرار دهد. این بالن ها مختص ایالت متحده نیست و شرکت های مختلفی مثل فاگور Fagor در اسپانیا، لیب هر Liebherr در آلمان، و استارهاب StarHub در سنگاپور، در سراسر دنیا به این شکل تبلیغ می کنند.
شما می توانید در کنار به پرواز درآوردن بالن خود در محوطه ی هوایی یک استادیوم ورزشی، نام تان را روی خود استادیوم هم بگذارید. اگر تمایلی به خرید کل استادیم با قیمت های سرسام آور ندارید، می توانید اسم شرکت سهامی تان را روی خود مسابقه بگذارید.
ما به تازگی این مسابقات را داریم: جام AXA Liberty، جام Capital One Citrus، جام Gulligan Holiday، جام FedEX Orange و … .
قدم منطقی بعدی، نام گذاری تیم های ورزشی است. اخیرا گزارش شده است که فدرال اکسپرس Federal Express پیشنهاد پرداخت ۱۲۰ میلیون دلار داده است که تیم جدید NBA (بسکتبال ملی آمریکا) در ایالت خودش، ممفیس اکسپرس Memphis Express نام بگیرد.
خوب طبیعتا آنها می خواستند که لباس های بازیکنان هم بر مبنای رنگ های فداکس یعنی نارنجی و ارغوانی طراحی شود. البته NBA با این قرارداد موافقت نکرد ولی گذاشتن اسم شرکت های سهامی روی تیم های ورزشی دیگر، در حال متداول شدن است.
بعد از ورزش های تیمی، ورزش های انفرادی هم به همان راه کشیده می شوند. مثل نسکار NASCAR که در آن هم اتومبیل ها و هم رانندگان شان لوگوهای اسپانسرها را به همراه دارند. اولین کاری که یک راننده پس از برد در مسابقه انجام می دهد، نوشیدن نوشیدنی اسپانسر، برچشم گذاشتن عینک و پوشیدن کلاه اسپانسر قبل از خروج از اتومبیل است.
در آینده ممکن است در جاده ها هم شاهد آگهی هایی روی ماشین ها به شیوه ی مسابقات اتومبیل رانی باشید. با استفاده از یک تکنیک جدید که به آن پوشش اتومبیل می گویند، می شود آگهی ای را که به شکل رنگی روی ورقه ی وینیل چاپ شده، سرتاسر یک اتومبیل معمولی چسباند.
این روزها به هر کجا که برانید نمی توانید از چنگ تبلیغات در امان باشید. هر روز تعداد بیشتری از پمپ های بنزین در جایگاه ها و ماشین های پرداخت پول یا ای تی ام ATM با پیام های تبلیغاتی تزئین شده اند.
آگهی های تبلیغاتی ای (داخل تونل) داخل گذرگاه های زیرزمینی وجود دارد. یک پدیده ی عجیب و غریب و در حال رشد که توسط اروپاییان ابداع شد.
شرکت های آدیداس و کوکاکولا با واسطه گری شرکت انگلیسی موشن پوسترز Motion Posters در راهروهای متروی بوداپست و آتن برای خودشان فضای نصب آگهی خریده اند.
روش تبلیغ در تونل های زیرزمینی به این شکل است که یک سری از تابلوهای نورپردازی شده در کنار هم قرار می گیرند، پس آنچه از داخل قطار در حال حرکت دیده می شود تصویرهای متحرک خواهد بود. این شیوه بیشتر شبیه کتاب های تصویر متحرک است که روی هر صفحه، یک نقاشی کشیده شده که با صفحه ی قبلی کمی متفاوت است و وقتی به سرعت کاغذهای کتاب را ورق بزنید، تصاویر متحرک به نظر خواهد رسید و شبیه به آگهی های تلویزیونی ۳۰ ثانیه ای خواهد شد.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید