متاسفانه چیزی که همه ما یاد گرفتهایم این است که خرید ارزان یعنی یک علامت تخفیف بزرگ روی درب شیشهای و تجمع مشتریان داخل فروشگاه. اما برای ارزان خریدن هم تکنیکهایی وجود دارد که هم ما را از خرید یک جنس بی کیفیت باز میدارد و هم میتوانیم از لحاظ اقتصادی به شرایط خانواده کمک کنیم. در حقیقت منظور ما حربههایی است که خود فروشگاهها در اختیار ما قرار میدهند تا آمار فروش آنها هم بالا برود.
بنابراین در اینجا ابتدا مختصری در مورد خرید ارزان صحبت خواهیم کرد و سپس چند راهکار به شما نشان میدهیم که تقریباً در همه فروشگاهها و کسب و کارها امکان استفاده از آن وجود دارد.
خرید ارزان با خرید جنس بی کیفیت تفاوت دارد
یکی از مهمترین مواردی که باید بدانید این است که ارزان خریدن خیلی متفاوتتر از خرید اجناس بی کیفیت است. شاید خودتان هم تجربه کرده باشید که دست فروشها در خیابان برخی از اجناس را با قیمتهای پایینتر میفروشند و حتی شما هم از خرید آنها خوشحال میشوید. اما به نظر ما نمیتوان اسم این خرید را یک خرید ارزان گذاشت و بیشتر باید از لفظ خرید گران یا خرید غیر اقتصادی برای آن استفاده کرد.
البته این به معنی بی کیفیت بودن اجناس همه دستفروشها نیست، ولی درصد بالایی از آنها اجناس بی کیفیت را میفروشند. خرید اجناس بی کیفیت از این جهت ما را متضرر میکند که برای مدت طولانی نمیتوانیم از آنها استفاده کنیم و بعد از مدت کوتاهی باید به سراغ خرید همان جنس از یک فروشگاه برویم. اما به طور کلی برای خرید ارزان چند قانون وجود دارد:
- خود فروشندهها به شما کمک میکنند تا محصول را ارزانتر بخرید
- میتوانید از حربههای استفاده کنید که فروشنده مجبور به ارزان فروختن کالا شود
- برخی از فروشگاهها برای به دست آوردن مشتری قیمت محصولات خود را پایین میآورند
- شیوههایی مانند عضویت در باشگاه مشتریان و برنامههای وفاداری مشتریان به کاهش قیمت محصول و گرفتن تخفیف بیشتر کمک میکنند.
- استفاده از چانه زدن برای کاهش قیمت کالا
حالا اگر میخواهید خرید ارزان را به یک برنامه دائمی و روتین تبدیل کنید، در ادامه چند راهکار ساده و کم هزینه در اختیار شما قرار دادهایم تا قیمت محصولات مورد نظر خود را در پایینترین سطح ممکن نگه دارید.
منتظر فروش ویژه فروشگاهها باشید
این موضوعی است که در مطالب قبلی (چرا برنامه فروش ویژه برای یک فروشگاه ضروری است؟) در مورد آن صحبت کردیم و نشان دادیم که چگونه فروشگاههای بزرگی مانند فروشگاه رفاه یا فروشگاه شهر فرش از آن استفاده میکنند.
در حقیقت کسب و کارها و فروشگاهها با توجه به استراتژی فروش خود مجبور هستند که در دورههای زمانی مختلف از حربههایی مانند فروش ویژه به همراه تخفیف بالا استفاده کنند. این فروش ویژه از گرانترین کالاهای ممکن تا ارزانترین آنها را پوشش میدهد و درصد تخفیف آنها با یکدیگر متفاوت است. با توجه به اینکه برای این دوره یک محدوده زمانی خاص در نظر گرفته میشود، دنبال کردن شیوههای اطلاع رسانی فروشگاهها بسیار مهم است و میتواند شما را به یک خرید ارزان برساند.
از کد تخفیف استفاده کنید
شاید معروفترین و در حال حاضر پرکاربردترین نوع کد تخفیف توسط گروه اسنپ برای سفارش غذا و سفارش آژانس در نظر گرفته شده باشد. در حقیقت گروه اسنپ به محض کاهش فعالیت کاربران و درخواست آنها برای استفاده از خدمات، یک کد تخفیف برای آنها میفرستد و در ازای دریافت خدمات میتوانند از این تخفیف استفاده کنند.
در هر صورت تخفیف هم بهانه خوبی برای خرید ارزان است و همین وضعیت در مورد فروشگاههای دیگر هم وجود دارد. البته باید قبول کنیم که کد تخفیف در مورد فروشگاههای اینترنتی رواج بیشتری داشته و در صورت فعالیت شما در کنار آنها میتوانید از این تخفیفها بیشتر استفاده کنید. مثلاً اگر قرار باشد برای فروشگاه مشتری جدید بیاورید و از کد شخصی خود استفاده کنید، تخفیف بیشتری نصیب شما خواهد شد و کالای دلخواه خود را با قیمت پایینتر میخرید.
خرید در خارج از زمان اوج خرید
حتماً با اصطلاحاتی مانند بلیط چارتر هواپیما یا بلیط لحظه آخری هواپیما آشنا هستید که با قیمت پایینتر فروخته میشوند و در عوض در زمان خارج از زمان اوج مسافرت معرفی میشوند. این نشان میدهد که در این محدوده زمانی تعداد مشتریان شرکتهای مسافربری کم شده و توان پر کردن صندلیهای هواپیما را ندارند. پس مجبور هستند که بلیط هواپیما را با قیمت پایینتری بفروشند.
حالا این دورههای زمانی در مورد خرید پوشاک را در نظر بگیرید، دو ماه مانده به عید نوروز، یک ماه بعد از عید نوروز، دو ماه مانده به شروع مدرسه و دانشگاه، یک ماه بعد از شروع به کار مدارس و دانشگاه، یک ماه قبل از شروع سرمای زمستان. در این دورههای زمانی آمار فروش لباس فروشیها به حداقل میرسد و آنها هم مایلند که محصولات فعلی خود را بفروشند و لباسهای جدید بیاورند. این بهترین فرصت برای شما برای یک خرید ارزان است و در مورد کیفیت اجناس هم نگران نیستید.
رفتن به سراغ فروشگاههای تازه کار
فعالیت به عنوان یک شرکت یا یک فروشگاه تازه کار آن هم در بازار رقابتی امروزه بسیار سخت است و میتواند منجر به شکست فعالیت آنها شود. اما در این بین حربههایی مانند فروش ارزان و تخفیف متنوع راه کارهای خوبی برای کشاندن مشتری به فروشگاه و خرید محصول است.
بنابراین اگر قصد خرید یک محصول خاص را دارید و نمیخواهید قیمت بالایی برای آن بپردازید، حتماً در اینترنت در مورد فروشگاههای تازه کار تحقیق کنید و ببینید که کدام یک از فروشگاهها در زمینه محصول مورد نظر شما تازه کار هستند. معمولاً این فروشگاهها قیمت محصولات خود را به حدی پایین میآورند که مشتریان به خرید محصولات آنها ترغیب شوند و وفاداری خود را نسبت به فروشگاههای دیگر فراموش کنند.
عضویت در باشگاه مشتریان
باشگاه مشتریان برای کسب و کارهای مختلف و به طور ویژه کسب و کارهای اینترنتی بسیار مهم است و به آنها اجازه میدهد که کنترل بهتری روی رفتار مشتریان خود داشته باشند. این باشگاهها زمینه ارتباط مستقیم مشتریان با یکدیگر را فراهم میکنند و شرکتها میتوانند از بازخورد آنها برای تعیین استراتژی فروش خود بهره ببرند. در ضمن قضاوت در مورد محصولات جدید و عکس العمل مشتریان هم هدف دیگر فروشگاهها از راه اندازی باشگاه مشتریان است.
اما این چه تاثیری در خرید ارزان دارد؟ فروشگاهها و کسب و کارهای مختلف بابت عضویت مشتریان در این باشگاه به آنها امتیازهایی میدهند و کسانی که امتیاز بالاتری به دست میآورند میتوانند از تخفیف بیشتر هم بهره ببرند. مثلاً باشگاه مشتریان بانکهای دولتی دسته بندی مختلفی برای مشتریان خود انجام میدهد تا زمینه ارائه تسهیلات به آنها بر مبنای این رتبه بندی انجام شود. عضویت در باشگاه مشتریان هزینه چندانی ندارد و در عوض تخفیفهای خوبی نصیب شما میکند.
خرید عمده
همه برنامهها و استراتژیهای فروش یک فروشگاه یا یک کسب و کار برای بالا بردن آمار فروش است، حتی اگر با کاهش قیمت محصول و فروش ارزان همراه باشد. بنابراین طبیعی است که این فروشگاهها از خرید عمده و خرید کلی مشتریان استقبال ویژهای میکنند.
حالا اگر شما به فکر خرید ارزان هستید و میخواهید یک یا چند محصول را با قیمت پایینتر نسبت به حالت نرمال به دست بیاورید، حتماً از حربه خرید عمده استفاده کنید. به عنوان مثال، خرید یک کیسه ۱۰ کیلوگرمی برنج ارزانتر از خرید آن به صورت کیلویی است. برای استفاده از این حربه میتوانید همه برنامههای خرید ماهانه یا چند ماه خود را در یک لیست بنویسید و آنها را به صورت کلی از یک فروشگاه بخرید تا امکان استفاده از تخفیف بیشتر را داشته باشید.
چانه زدن برای خرید ارزان
آخرین حربه و تکراریترین حربه که معمولاً نتیجه میدهد، چانه زنی سر قیمت و تلاش برای کاهش آن است. اگرچه در این مورد قیمت محصول خیلی افت نمیکند و معمولاً تخفیف چند درصدی نصیب شما میشود، اما باز هم راهکار خوبی برای کاهش قیمت محصول است.
البته چانه زنی برای خرید ارزان قلقهای خاص خود را دارد و فرد باید قوانین مذاکره را بشناسد. یک مقاله در مورد موفقیت در مذاکره داریم که در مورد موفقیت در جریان مذاکره و راهکارهای مقابله با تکنیکهای طرف مقابل صحبت کردهایم که حتماً این مطلب را مطالعه کنید.
در انتها باید به این نکته اشاره کنیم که خرید ارزان چیزی فراتر از خرید جنس بی کیفیت است و اگر عادت دارید که نیاز خود را از دست فروشها تأمین کنید، حتماً در این رفتار خود تجدید نظر کنید و به سراغ فروشگاههای ارائه دهنده اجناس با کیفیت بروید. البته تخفیف زیاد هم همیشه به معنی ارزان خریدن نیست.
دیدگاهتان را بنویسید