تکنیک فروش : مقدمه و معرفی
انجام دادن هر کاری تکنیک ها و روش های خاص خود را دارد ، دلیل اینکه بعضی از افراد در کار ، ورزش ، هنر و … می درخشند و بسیار موفق می شوند استفاده از تکنیک های درست است .
استفاده از تکنیک در هر زمینه ای ما را به موفقیت نزدیکتر می کند ، با دقت در زندگی شخصیت های موفق به این نکته نیز پی می بریم ، به همین منظور قصد داریم تا با تکنیک های فروش آشنا شویم .درست است که فروش به عنوان یک فیلد کاری شناخته شده است ، ولی نوعی هنر هم به حساب می آید .
فروش به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود : فروش کوچک (b2c) و فروش بزرگ(b2b) ، فروش کوچک به فروشی گفته می شود که شامل این ویژگی ها باشد :
- نتیجه مذاکره با خریدار در پایان جلسه مشخص می شود ، یعنی یا فروش انجام می شود یا نمی شود.
- ارزش مالی معامله پایین است.
فروش کالا و یا خدماتی همچون : گوشی موبایل ، خانه ، ماشین ، نرم افزار ، نگهداری از کودکان و یا سالمندان ، آموزش ، خوراکیها و… در دسته فروش کوچک قرار می گیرند .
از طرف دیگر فروش بزرگ ، فروش به سازمانها و شرکت ها می باشد که شامل ویزگی های زیر است :
۱)نتیجه مذاکره در یک جلسه مشخص نمی شود ، ممکن است چندین جلسه با خریدار گذاشته شود تا فرآیند فروش به نتجه برسد .
۲)ارزش مالی معامله بالا است .
۳)تصمیم گیری برای خرید کالا و یا خدمات مورد نیاز طی یک جلسه ی درون سازمانی انجام می شود و فروشنده در آن جلسه حضور ندارد تا بتواند از پیشنهاد مطرح شده ی خود دفاع کند .
فروش کالا یا خدماتی همچون : مواد اولیه ، قطعات صنعتی ، لوازم آزمایشگاهی ، حمل و بسته بندی و … در دسته فروش بزرگ قرار می گیرند.
با توجه به تفاوت در فروش بزرگ و کوچک ، تکنیکهای این دو فروش هم متفاوت است و ما در ادامه به تکنیکهای فروش کوچک می پردازیم.
(منبع : فروش ، تکنیکها و کاربردها ، ریچارد و بروس دی بوسکرک)
با ادامه مقالات تکنیک فروش همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید