بازاریابی چریکی: ترفند بازاریاب های چریک برای ارسال نامه
بازاریاب های چریک می دانند که مردم هر روزه تعداد زیادی نامه دریافت می کنند و بیشتر این نامه ها بدون این که باز شوند به سطل زباله انداخته می شوند پس چریک هایی که با این حقیقت روبرو می شوند باید برای این موضوع چاره ای بیندیشند. به نظر شما راه حل آنها چیست؟ بازاریاب های چریک بر هر نامه ارسالی ۱۱ تمبر می چسبانند. آنها تصمیم می گیرند که نامه ها را با بهترین سرویس پستی ارسال کنند ولی به جای یک تمبر واحد آنها از ۱۱ تمبر استفاده می کنند. آنها یک تمبر ۶ سنتی، دو تمبر ۴ سنتی، دو تمبر ۳ سنتی و شش تمبر ۲ سنتی روی نامه می چسبانند و سپس نامه را پست می کنند.
قطعا اکنون این سوال برای شما پیش آمده که آنها چرا این کار را انجام می دهند؟ چون آنها می دانند که گیرنده هرگز نامه ای که ۱۱ تمبر داشته باشد دریافت نکرده است و آن نامه توجه گیرنده را به خود جلب می کند و گیرنده نامه را باز خواهد کرد و آن را خواهد خواند، چون این اولین بار در زندگی او است که نامه ای با این تعداد تمبر بر آن دریافت کرده است.
این گونه اقدامات جزء ذات و ماهیت بازاریابی چریکی هستند که هزینه بیشتری در بر ندارند ولی نیازمند زمان، انرژی و قدرت تخیل هستند. روش دیگری که در ارسال نامه می توانید به کار بگیرید این است که ابتدا نامه ارسالی را به کشوری دیگر مثل پرتغال پست کنید سپس آن نامه از پرتغال به مقصد اصلی شما پست شود. چون برای گیرنده شما جالب خواهد بود که یک نامه با تمبر و نشان پستی یک کشور دیگر مثل پرتغال دریافت کند که این همان چیزی است که ما با قدرت تخیل چریکی مورد استفاده قرار می دهیم.
هنوز بسیاری افراد، بازاریابی را محدود به بازاریابی تلفنی یا توزیع بن تخفیف و کالابرگ و بازاریابی در شبکه های اجتماعی می پندارند. همه این فعالیت ها بخشی از بازاریابی است اما هیچ کدام از آنها به عنوان کل بازاریابی محسوب نمی شوند. فکر نکنید که در دوره کنونی بازاریابی با یک ترفند واحد موثر خواهد بود.
(منبع: بازاریاب چریکی، اثر جی کنارد لوینسون)
ادامه ی مقالات “بازاریابی چریکی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید