انواع وفاداری مشتری
وفاداری مشتری موضوع پژوهش های بسیاری بوده است. یکی از انواع وفاداری ها، وفاداری رفتاری (Behavioral Loyalty) است. در این نوع وفاداری، مشتری به صورت عملی سنجیده می شود، یعنی هنگامی که در معرض خرید قرار دارد. نکته ی مهم این است که مشتری باید همیشه فعال باشد، یعنی از مجموعه خرید کند. مشتریانی وفاداری بالا دارند که زیاد خرید کنند، فواصل زمانی بین خریدها کم باشد و ارزش پولی خریدها زیاد باشد.
نوع دیگر وفاداری مشتریان، وفاداری نگرشی (Attitude Loyalty) می باشد. در این حالت بیشتر تمرکز روی باورها، احساسات، قصد و نیت خرید می باشد. یعنی مشتریانی که احساس تعهد بیشتری به تامین کننده دارند، وفاداری بالاتری خواهند داشت. نکته ی مهم، تاثیر نگرش روی رفتار است.
بسیاری از رفتارهای مشتریان ناشی از نگرش آنها می باشد. بنابراین برندها باید روی نگرش مشتریان کار کرده و آنها را به برند خود متعهد کنند. این کار روی رفتار آنها هم تاثیر گذار خواهد بود.
وفاداری در مال ها
مراکز خرید و مال ها به دلیل تنوع خدمات، از برنامه های وفاداری استفاده می کنند. مال ها در بخش های مختلف خرده فروشی، غذا و نوشیدنی، سینما، شهربازی، ورزشی و اقامتی خدمات ارائه می دهند. بنابراین قدرت مانور بالایی برای اجرای برنامه های وفاداری خواهند داشت.
شرکت اعمار (Emaar Properties)، که از بزرگ ترین شرکت های سازنده مال در آسیا است، برنامه ی وفاداری خود را تحت عنوان “یو بای اعمار” (U by Emaar)، اجرایی کرده است. این برنامه در مال ها، هتل ها و برج های مسکونی این شرکت در امارات متحده ی عربی و دیگر کشورها قابل اجرا می باشد.
شرکت وستفیلد (Westfield Crop) که از بزرگ ترین بهره برداران مال در دنیاست، نیز دارای برنامه ی وفاداری موفقی به نام “وستفیلد ریواردز” (Westfield Rewards) می باشد.این شرکت که بیش از ۳۰ مال در کل دنیا دارد، به مشتریان خود اجازه می دهد امتیازات خود را در هر کدام از مال های دنیا کسب کرده و در هر مرکز خرید که دوست دارند، خرج کنند.
(منبع: بازاریابی دیجیتال در مراکز خرید و مال ها، شورای بین المللی مراکز خرید)
ادامه ی مقالات بازاریابی دیجیتال را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید