استرس و شغل
تجربهی استرس در محل کار میتواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد. مدیر پرخاشگر، حجم کار زیاد، نوع حساسیت و دقت بالای کار، شخصیت دشوار همکاران و … آیا تجربهای از این دست در محیط کار به خاطر دارید؟
تقریباً همه مردم، زمانی به استرسی که با شغل آنان مرتبط است، دچار میشوند. اغلب این استرسها جزیی و کوتاهمدت است و تأثیر کمی بر فرد دارد. اما برای بسیاری از مردم، استرس شدید و طولانی مدت است.
چه عواملی شغل را استرسزا میکند؟
- وظایف محوله ممکن است موجب ایجاد استرس شوند. اول اینکه، امکان دارد حجم کار خیلی زیاد باشد. بعضی از افراد خود را ملزم به انجام دادن کارهای سخت و طولانی مدت میبینند، به دلیل آن که یا به پول آن نیاز دارند یا آن که تصور میکنند رئیسشان از آنان راضی نخواهد بود. نتایج پژوهشها نشان داده که حجم زیاد کار با تعداد حوادث و مشکلات بهداشتی مرتبط است.
- دوم این که، بعضی از کارها بیش از فعالیتهای دیگر استرسزا هستند. برای مثال، کارهای تکراری که از تواناییهای کارمند در آنها استفاده نمیشوند، موجب استرس میشوند. مسئله دیگری که امکان دارد استرسزا باشد، ارزشیابی کار کارمند است، فرآیندی که هم برای رئیس و هم کارمند مشکل است.
استرس در اصطلاح عام به تنش، فشار یا افسردگی، گفته میشود. در اصطلاح پزشکی هم استرس بر افزایش فشار و تنش در سیستم و ساختار بدن دلالت میکند؛ همان آمادگی جسمی و ذهنی بالایی که لازمهی برخورد با شرایط و موقعیتهای حاد و بحرانی است.
کارهایی که با جان مردم سر و کار دارند استرسزا هستند. مثلاً حجم کار کارکنان پزشکی بسیار زیاد است و آنان اغلب با شرایط حساس مرگ و زندگی سر و کار دارند. کوچکترین اشتباهی ممکن است پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد.
در پستهای آینده اثرات استرس در محیط کار را بررسی خواهیم کرد و عوامل موثر بر استرس شغلی را بر میشماریم.
(منبع: روانشناسی کار تألیف دکتر محمد حسن فاطمیراد، علی نجاتی ورکانی، نوشین نصایحی ارسی)
سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین
سپاس از وبسایت کاربردی و مفیدتون ..محتوا و مطالبی که به اشتراک میزارید بسیار آموزنده ست .. همیشه موفق و سربلند باشید