هنری فورد ، مخترع اولین اتومبیل

هنری فورد ، مخترع اولین اتومبیل
مجموع 5 از 1 رای

هنری فورد
هنری فورد ، مخترع اولین اتومبیل

هنری فورد در سی ام جولای ۱۸۶۳ در ایالت میشیگان آمریکا بدنیا آمد. پدر او دهقانی بود که هیچ دلیلی برای فرستادن پسرش به مدرسه برای ادامه تحصیل نمی دید. پس از اینکه هنری دوره ی ابتدایی را به پایان رساند، پدرش تصمیم گرفت که او را به جای رفتن به مدرسه و پاره و فرسوده کردن لباس در مزرعه نگه دارد تا به او کمک کند. در نتیجه ، فورد از دوران کودکی با کارهای شاق جسمانی در مزرعه آشنا شد:

در دوران کودکی همواره در این اندیشه بودم که چگونه می توان زراعت را به شیوه ی بهتری انجام داد.

استعداد و نبوغ فنی و مکانیکی فورد در عمل، و تصویری که از ماشین در ذهن داشت آغاز پیمودن راهی بود که نیروی ماشین را جایگزین کار طاقت فرسای مزرعه می کرد و به اتحاد چند صد ساله ی انسان و حیوان بر روی مزارع پایان داد. در حالی که بچه های هم سن و سال هنری در کوه و دشت بازی می کردند او با تکه پاره هایی از فلزات ، که از آنها ابزارهای مختلفی ساخته بود سرگرم می شد:

در آن روزها، اسباب بازی به شکل متداول امروز وجود نداشت و بچه ها به سلیقه ی خود برای خودشان اسباب بازی می ساختند. بازیهای من ابزارهایی بود که هنوز با آنها سرگرم می شوم. هر قطعه ای از یک ماشین به نظر من به گوهر گرانبهای یک گنجینه می ماند.

پدر هنری که به اشتیاق بی حد و حصر و نبوغ و استعداد وی پی برده بود اجازه داد که کارگاه کوچکی را در آلونکی برپا کند و بیشتر اوقاتش را در آنجا بگذراند. به این ترتیب، پسرک با چند ابزار ساده و پیش پا افتاده در راهی قدم گذاشت که به پایانی مفید و پر افتخار می رسید.

روزی با پدرم در هشت مایلی دیترویت به طرف شهر می رفتیم که لوکوموتیوی را دیدیم. منظره ی آن روز چنان در خاطرم  مانده است که گویی همین دیروز بود. ارابه تنها وسیله ای بود که تا آن زمان دیده بودم. لوکوموتیو برای عبور ما و اسبهایمان مجبور به توفق شد.

من در برابر دیدگان پدرم که از حال و هوای من باخبر بود، از ارابه پیاده شدم تا از نزدیک بتوانم لوکوموتیو راببینم. این صحنه، آغاز ورود من به دنیای ماشین بود. در آن زمان بسیار کوشیدم تامدلهایی از آن را بسازم. چند سال  پس از آن  بود که موفق شدم نمونه ای از آن را تهیه کنم. با وجود این هدف نهایی من ساخت اتومبیل بود. از زمانی که با آن لوکوموتیو در آن جاده ی روستایی رو به رو شدم، همواره در اندیشه ی ساخت ماشینی بودم که جاده ها را در نوردد.

هر کاری که جاذبه داشته باشد، آسان است و همیشه می توان به نتایج آن اطمینان داشت.

سر انجام در هفده سالگی به دنبال رویای خود در کارگاه موتور سازی dry rock شروع به کار کرد و فنون مکانیکی را در آنجا آموخت. او برای تامین نیروی محرکه اتومبیل خیالی خود تا مدتها به فکر بخار آب بود ولی پس از دو سال کار دریافت که راه به جایی نخواهد برد. در آن زمان تا میتوانست نشریات علمی را مطالعه میکرد و جای خالی تحصیلات را بدینصورت برای خود پر می کرد. در این نشریات خوانده بود که گاز حاصل از سوخت بنزین میتواند زمانی بعنوان نیروی محرک قرار بگیرد. این نظریه فکر هنری فورد را به خود مشغول کرد.  در این زمان او کار خود را در شرکت وستینگهاوس رها کرد و برای کار روی ایده اش به آلونک کارگاهی خود در مزرعه ی پدری برگشت. از آنجا که  زندگی در مزرعه با روح پرتلاطمش سازگار نبود به محض دریافت پیشنهاد کاری از شرکت ادیسون دیترویت برای شغل سر مهندسی ماشین سازی دوباره مزرعه را ترک کرد.

سرانجام در ۱۸۹۲ و در سن بیست و نه سالگی ، درست هفده سال بعد از دیدن لوکوموتیو به رویای خود تحقق بخشید و موتور اتومبیل خود را به پایان رساند.

 

نخستین اتومبیل بنزینی بزرگ و بدقواره در خیابان های دیترویت تلو تلو میخورد و مردم به چشم یک مزاحم که اسبها را رم میداد به آن نگاه می کردند.

هنری فورد

یک سال بعد فورد این اتومبیل را به قیمت دویست دلار فروخت. و پس از آن به فکر تولید انبوه افتاد. شرکت ادیسون دیترویت تمام آینده را در دست نیروی برق میدید ولی فورد میخواست روی اتومبیل بنزینی خودش کار کند پس با رد پیشنهاد ارتقا دستمزد و سمت در ادیسون دیترویت  به سمت رویای خود برای بنیان گذاردن شرکت فورد حرکت کرد.

در ۱۹۰۲ با همکاری چند سرمایه گذار شرکت اتومبیل سازی دیترویت را پایه گذاری کرد ولی پس از یکسال در ادامه ی اختلاف نظر با سرمایه گذاران استعفا داد و شرکت اتومبیل سازی فورد را با مدیریت خودش تاسیس کرد.

فورد در طول این سالها نه تنها اولین بلکه همواره از بهترین تولید کنندگان صنعت اتومبیل سازی بوده و شخص هنری فورد هم بی شک یکی از الهام بخش ترین کارآفرینان جهان می باشد.


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن