ری کراک، خالق رستوران های زنجیره ای مک دونالد

ری کراک، خالق رستوران های زنجیره ای مک دونالد
مجموع 5 از 2 رای

مک دونالد
ری کراک، خالق رستوران های زنجیره ای مک دونالد

ری کراک در سال ۱۹۰۲ در شیکاگو به دنیا آمد. مادرش نواختن پیانو را تدریس میکرد، پدرش تکنسین برق بود و برادرش که سه سال از او کوچکتر بود بعد ها پزشک متخصص داخلی شد و بنیاد خیریه ای به نام بنیاد کراک را تاسیس کرد. اما ری کراک علاقه ای به تحصیل نداشت و در چهارده سالگی مدرسه را ترک کرد. شم اقتصادی فوق العاده اش از همان کودکی، وقتی که با پولِ سه ماه کار کردن در داروخانه عمویش، یک فروشگاه آلات موسیقی را دایر کرد، نمایان شد.

هر چند که این فروشگاه خیلی زود بسته شد ولی پله ی اول برای ورود به دنیای کسب و کار بود. ری در ۱۹۲۰ و پس از برگشت از جبهه ی جنگ، ازدواج کرد و باید به دنبال کار ثابتی می گشت.

پس در یک شرکت تولید لیوان های یک بار مصرف مشغول به کار شد و شبها هم خود را برای نواختن پیانو به ایستگاه رادیو می رساند. دو شیفت کار پشت سر هم، هر چند طاقت فرسا بود ولی برای ری که خواهان زندگی مرفهی بود، لازم به نظر می آمد.

ری خیلی زود در کار فروش لیوان های یک بار مصرف رشد کرد. پس از مدتی با ارل پرینس که اداره کننده ی یک برند بستنی فروشی بود آشنا شد تا لیوان های بستنی هایش را تامین کند.

پرینس به تازگی برای سرعت بخشیدن به تولید بستنی هایش یک دستگاه مخلوط کن چند منظوره تولید کرده بود .

ری کارش در شرکت لیوان سازی را ترک کرد تا به عنوان نماینده ی فروش مخلوط کن های پرینس مشغول به فعالیت شود.

ری کراک

در یکی از سفرهایی که برای بازاریابی دستگاه مخلوط کن رفته بود با رستوران کوچکی به نام مک دونالد آشنا شد. رستوران متعلق به دو برادر بود که بازیگری در تئاتر را رها کرده بودند تا کسب و کار خودشان را راه اندازی کنند.

مک دونالد، منوی ساده ای داشت. همبرگر، سیب زمینی و نوشابه.

کارکنان برای سرعت دادن به کارها اسکیت به پا داشتند و مشتریان از داخل اتومبیل خود، سفارش هایشان را تحویل می گرفتند.

جرقه ی تاسیس شعب دیگر مک دونالد در در ذهن ری کراک زده شد.

او پتانسیل زیادی در این کار می دید و نظرش را با برادران مک دونالد در میان گذاشت. برادران مک دونالد که برای اداره ی همین یک رستوران هم مشکلات زیادی داشتند همه ی کار را در ازای یک درصد سود به ری کراک سپردند و ری طرح رستوران های زنجیره ای را ریخت.

همه ی رستوران ها می بایست یک منوی ثابت داشته باشند. غذاها همان یک مورد همبرگر بود که آشپز مک دونالد تهیه می کرد. دکور تمام رستوران ها باید یکسان می بود و همه هم باید نام مک دونالد  را می داشتند. اوایل حق امتیاز مک دونالد در قراردادها بیست ساله بود که بعدها به نود و نه سال افزایش یافت و ری هم علاوه بر یک درصد سود ، به ازای تاسیس هر شعبه نهصد و پنجاه دلار دیگر هم دریافت می کرد.

مک دونالد

اولین شعبه ی مک دونالد توسط خود ری کراک در شیکاگو تاسیس شد. او تمام رموز پخت مک دونالد را کلمه به کلمه به کارمندانش منتقل کرده بود و همگی وظیفه داشتند در بوجود آوردن طعم یکسان با شعبه ی کالیفرنیا بکوشند.

تا سال بعد ری ، سه رستوران دیگر به رستوران هایش اضافه کرد و با استفاده از کار فروش مخلوط کن به آشپزخانه سایر رستوران ها هم سرک می کشید و آنها را به گرفتن امتیاز مک دونالد ترغیب می کرد.

به زودی شبکه ی بزرگ رستوران های ری کراک با تاکید بر داشتن خدمات یکسان شکل گرفت به طوری که نیاز به یک سیستم آموزشی برای کارکنان احساس شد.

بعد ها ری کراک با خرید حق امتیاز رستوران های زنجیره ای اش از برادران مک دونالد به مالک بی چون و چرای این برند ، که برای شکل گیری اش زحمت فراوان کشیده بود، درآمد.

در سال ۱۹۷۷ که ری کراک تصمیم به نوشتن خاطرات خود گرفت، مک دونالد،  چهار هزار و صد و هفتاد و هفت شعبه در آمریکا و بیست و یک رستوران در خارج از کشور داشت.


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن