ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۸/۰۹/۲۰
1,689 بازدید
۲ دیدگاه
اشتراک گذاری

این یک قانون طبیعی در دنیای تجارت و کسب و کار است که هر چه ما نسبت به استراتژی قیمت گذاری آشنایی بیشتری داشته باشیم یعنی درک بالاتری نسبت به مشتریان خود داریم و راحت‌تر می‌فروشیم. فرض بگیرید که شما صاحب یک فروشگاه خرده فروشی در یکی از شهرهای کوچک هستید و می‌دانید که بیشتر مشتریان شما قشر آسیب پذیر و کم درآمد هستند. بنابراین عملاً قیمت‌های انتخابی شما و محصولات عرضه شده در فروشگاه باید در سطح همان منطقه جغرافیایی باشند.

استراتژی قیمت گذاری موضوعی است که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت و در کنار معرفی آن‌ها، به معرفی ۱۰ نمونه بین المللی خواهیم پرداخت تا درک بهتری نسبت به این موضوع داشته باشید.

استراتژی قیمت گذاری قیمت برتر یا استراتژی فروش با کلاسها

در بسیاری از منابع از این استراتژی تحت عنوان استراتژی پرستیژ یا استراتژی قیمت برتر هم یاد می‌شود و از قیمت گذاری برای تعیین استاندارد استفاده می‌شود. در حقیقت شما قیمت محصول خود را نسبت به محصول رقبا بالاتر می‌گیرید، صرفاً به این دلیل که ثابت کنید جنس شما بهتر است و ارزش قیمتی بالاتری دارد.

استراتژی قیمت گذاری پرمیوم از مزایای قیمت بالاتر و ایجاد پرستیژ بهتر برای برند استفاده می‌کند. اما شما به عنوان یک کسب و کار برای استفاده از این استراتژی، لازم است که تمامی اقدامات لازم برای بالا بردن کیفیت محصول و محبوبیت برند خود به کار ببرید. حتی در این جا مجبور هستید که هزینه قابل توجهی برای معروف کردن برند خود و همچنین لوکس نشان دادن محصولات خود انجام دهید.

نمونه استراتژی قیمت گذاری قیمت برتر

نمونه بارز بین المللی این استراتژی برند تولید کننده Branded unleaded petrol در زمینه تولید بنزین است که مردم صرفاً به دلیل بالاتر بودن قیمت آن و این احساس که ممکن است نسبت به بنزین معمولی کیفیت بالاتری دارد آن را انتخاب می‌کنند.

استراتژی قیمت گذاری نفوذ

قیمت گذاری نفوذ یک استراتژی دیگر است که ابتدا قیمت محصول پایینتر از محصولات رقبا در نظر گرفته شده تا سهم بیشتری از بازار به دست بیاورد و اصطلاحاً از بازاریابی دهان به دهان یا چهره به چهره استفاده کند.

معمولاً این استراتژی در ابتدا با ضرر و زیان همراه است، اما به مرور زمان منجر به جذب مشتریان جدید به دلیل پایین بودن قیمت می‌شود. هنگامی که این مشتریان وفادار شوند و برند به یک نفوذ جدی در بازار برسد، به مرور زمان قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهد تا به سود بهینه برسد. حتماً مطلب مزیت رقابتی را بخوانید تا با این موضوع بیشتر آشنا شوید.

نمونه قیمت گذاری نفوذ

شرکت Oneplus محصول پرچمدار خود Oneplus 1 را که تمام ویژگی‌های آیفون دارد با قیمت بسیار مناسب ۲۹۹ دلار عرضه کرد. هنگامی که این شرکت سهم بازار خوبی را بدست آورد، محصولات خود را با شیوه قیمت گذاری قیمت برتر راه اندازی کرد. تلفن‌های اخیر Oneplus در بازه ۵۰۰ تا ۷۰۰ دلار قیمت دارند.

استراتژی قیمت گذاری نفوذ

 قیمت گذاری اقتصادی

قیمت گذاری اقتصادی توسط تأمین کنندگان مواد غذایی عمده و خرده فروشان انجام می‌شود و در آنجا قیمت محصول تا حد ممکن کاهش داده می‌شود. در اینجا بحث زیان مطرح نیست و اساساً برای جذب مصرف‌کنندگانی به کار برده می‌شود که از قیمت محصولات اطلاع دارند.

راز موفقیت در استفاده از استراتژی قیمت گذاری اقتصادی مربوط به فروش با حجم زیاد و ارائه خدمات با قیمت پایین است. نمونه بارز این استراتژی فروش ویژه بانک رفاه و شهر فرش است که قیمت محصولات خود را به شدت پایین آورده‌اند.

 نمونه قیمت گذاری اقتصادی

شرکت آلدی (Aldi) از این استراتژی استفاده می‌کند و فقط محصولاتی را که تقاضای خوبی دارند به فروش می‌رساند. این برند تغییر خاصی در محصولات به وجود نمی‌آورد و حتی آنها را در همان بسته بندی اولیه ارائه شده توسط شرکت تولید کننده به مشتری می‌رساند.

استراتژی قیمت گذاری اسکیمینگ

قیمت گذاری اسکیمینگ (Skimming) یا قیمت‌گذاری لاغری یک استراتژی برای تعیین قیمت اولیه نسبتاً بالا در هنگام عرضه محصولات جدید و منحصر به فرد به بازار است که رقابت چندانی ندارد. در حقیقت برندهای استفاده کننده از این استراتژی به دنبال به دست آوردن سود بیشتر قبل از ورود رقبا به بازار هستند و سعی می‌کنند از هیجان اولیه نهایت بهره را ببرند.

نمونه قیمت گذاری اسکیمینگ

معروف‌ترین نمونه استفاده کننده از این شیوه قیمت گذاری مربوط به شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند است که محصولات خود را در ابتدا با قیمت بالاتر وارد بازار می‌کنند و با گذشت زمان قیمت آنها را کاهش می‌دهند.

 قیمت گذاری روانشناختی

استراتژی قیمت گذاری روانشناختی به روش‌های اشاره دارد که بیشتر در مورد بازاریابان قابل استفاده است و ناشی از احساسات مشتری بوده نه منطق. استفاده کنندگان از این استراتژی چند حربه کلی دارند:

  • قیمت گذاری جذاب: در این شیوه فروشنده قیمت محصول خود را خیلی کم پایین می‌آورد تا مشتری درک درستی از قیمت گذاری نداشته باشد. مثلاً اگر یک محصول با قیمت ۴۰۰۰ تومان فروخته می‌شود، قیمت آن ۳۹۹۰ تومن تعیین می‌شود که بسیار نزدیک به قیمت اولیه است.
  • قیمت گذاری پرستیژ: این در حقیقت همان استراتژی قیمت گذاری پرمیوم هست که فروشنده از ارقام گرد که به راحتی برای خریدار قابل درک هستند استفاده می‌کنند.
  • استراتژی BOGOF: در این استراتژی یکی بخر و یکی رایگان ببر. معمولاً این شیوه بیشتر برای خالی کردن انبار از کالاهای بدون مشتری است و با افزایش حجم فروش هم همراه است.

استراتژی قیمت گذاری بسته‌ای

این استراتژی شامل فروش بسته‌ها یا مجموعه‌ای از کالاها یا خدمات با قیمت پایین‌تر نسبت به قیمت واقعی آنها در صورت فروش جداگانه است. این یکی از بهترین استراتژی‌های ممکن برای فروش محصولات کم فروش است که با تقاضای کمتری همراه هستند و پاک کردن قفسه فروشگاه از آنها تقریباً غیر ممکن است. استراتژی قیمت گذاری بسته‌ای زمانی شگفت انگیز می‌شود که دو محصول مکمل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

نمونه قیمت گذاری بسته‌ای

نمونه داخلی این استراتژی اخیراً توسط یکی از شرکت‌های فروشنده تنقلات اجرا شده که چندین نوع بیسکویت را در یک بسته با قیمت پایین‌تر می‌فروشد. اما برند مک دونالد هم از یک حربه برای فروش بیشتر غذاهای خود استفاده می‌کند.

استراتژی قیمت گذاری بسته‌ای

قیمت گذاری فریمیوم

قیمت گذاری فریمیوم یکی از استراتژی‌های قیمت گذاری مبتنی بر اینترنت است که در آن خدمات اصلی به صورت رایگان ارائه می‌شوند و برای گرفتن برخی ویژگی‌های اضافی باید هزینه پرداخت شود. این استراتژی تقریباً همه ما را گیر انداخته و در نرم افزارها بیشترین کاربرد را دارد. در واقع شما به عنوان مشتری ابتدا یک نرم افزار را به صورت رایگان نصب می‌کنید و برای استفاده از خدمات بیشتر باید هزینه آن را بپردازید.

نمونه قیمت گذاری فریمیوم

برند Candy Crush Saga یک نمونه عالی از استراتژی قیمت گذاری freemium است که در آن بازی به صورت رایگان ارائه می‌شود اما اگر می‌خواهید زندگی بیشتری برای بازی داشته باشید، باید هزینه بپردازید.

هر آنچه که می‌خواهی پرداخت کن

در این استراتژی اختیار تصمیم گیری برای پرداخت قیمت یک محصول به خریدار داده می‌شود که مبلغ مورد نظر خود را پرداخت کند. نکته جالب در این استراتژی این است که حتی مشتری می‌تواند هزینه آن را پرداخت نکند.

برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، این استراتژی قیمت گذاری اغلب منجر به سود بیشتر و افزایش مشتری در بازار می‌شود، زیرا بیشتر مشتریان مبلغی را پرداخت می‌کنند که بیشتر از قیمت تمام شده محصول است.

البته بسیاری از مشاغل برای محصولات خود حداقل قیمت تعیین می‌کنند و به مشتریان اطلاع می‌دهند که این حداقل باید پرداخت شود، اما بسیاری از آنها از تعیین قیمت کف خودداری می‌کنند.

نمونه استراتژی هرآنچه می‌خواهی پرداخت کن

رستوران شرکت Panera Bread در سنت لوئیس نمونه مشهوری از یک تجارت است که با موفقیت از این استراتژی استفاده کرده است.

استراتژی قیمت گذاری غافلگیرانه

قیمت گذاری غافلگیرانه در برخی از منابع تحت عنوان قیمت‌گذاری حداقلی هم شناخته می‌شود. این یک استراتژی تهاجمی برای تعیین قیمت است که حتی برخی از پیشنهادهای آنها سود آور نیست و صرفاً برای از بین بردن رقابت در یک حوزه خاص و به دست آوردن مشتری بیشتر است.

جنگ مداوم قیمت گذاری بین رقبا ممکن است منجر به اتخاذ یک استراتژی تهاجمی و خاص شود تا رقیب از صحنه خارج شود. البته این استراتژی در بسیاری از کشورها به دلیل قوانین خاص ضد انحصاری و اعمال رقابت غیر قانونی اجرا نمی‌شود و از انحصار یک شغل خاص به یک شرکت خاص جلوگیری می‌کنند.

نمونه استراتژی غافلگیرانه

نمونه کاملی از شرکتی که یک استراتژی قیمت گذاری غارتگر را اتخاذ کرده، آمازون است که در سال ۲۰۱۳، کتاب‌هایی را با قیمتی کمتر از قیمت تمام شده ارائه داد و حتی آن را به صورت رایگان برای پیروزی بر رقبای سنتی خود اعمال کرد.

 قیمت گذاری پویا

از این استراتژی تحت عنوان قیمت‌گذاری تقاضا هم یاد می‌شود و بسته به توانایی مشتریان در پرداخت قیمت یک کالای خاص قیمت گذاری صورت می‌گیرد. این استراتژی بیشتر مبتنی بر اینترنت است و توسط وب سایت‌های الکترونیکی استفاده می‌شود. در حقیقت این وب سایت‌ها از کوکی و تاریخچه مرورگر کاربران در اینترنت استفاده می‌کنند تا نیازهای خرید و قیمت محصول خود را بر مبنای آنها تعیین کنند و آمار فروش خود را بالا ببرند.

در این زمینه هم وب سایت تجارت الکترونیکی مانند آمازون یکی از اصلی‌ترین شرکت‌ها محسوب می‌شود که به خوبی تقاضای مشتریان و قیمت دلخواه آنها را می‌شناسد.

حالا این شما هستید که بر مبنای شرایط کسب و کار خود و نیاز مشتریان می‌توانید استراتژی قیمت گذاری خود را تعیین کنید و آمار فروش بیشتری کسب کنید.

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

2 پاسخ به “۱۰ استراتژی قیمت گذاری و نمونه‌های بین المللی آن‌ها”

  1. شمه گفت:

    سلام
    ممنون بابت مطلب
    در مورد هر آنچه که می‌خواهی پرداخت کن بیشتر توضیح بدین
    قابل درک نبود و پیاده سازیش هم هیچ توضحیحی ندادین دقیقا چکار کرده
    ممنون

    • سلام و ممنون از شما
      در این شیوه فروشنده به خریدار اجازه میده که قیمت رو اون پیشنهاد بده حتی اگر رایگان ببره
      البته برخی از فروشندگان کف قیمت در نظر میگیرن و پیشنهاد مشتری نمیتونه کمتر از این قیمت باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *