در ادامه ی عوامل موفقیت در بازار کار که در مقالات گذشته بررسی کردیم؛ امروز به بررسی یکی دیگر از این عوامل می پردازیم.
چیزی را بیاموزید که دیگران نمی دانند
زمانی همکاری داشتم به نام استیو، تقریبا او در سطحی برابر با همه ی ما با زبان فرانسوی آشنایی داشت. اما او فردی بود که از آن مقدار دانش در قالب فرصتی استفاده کرد که دیگران از آن بهره ای نبردند. او در کلاس های عصرانه ی زبان فرانسه شرکت می کرد، هر ساله در تعطیلات به فرانسه مسافرت می کرد، به نوارهای مکالمه ی فرانسوی گوش می کرد و داستان های فرانسوی می خواند.
پس از مدت کوتاهی استیو زبان فرانسه را به خوبی و بسیار روان صحبت می کرد. دانستن و فراگیری آنچه دیگران نمی دانند به شما برتری می بخشد و این همان برتری و امتیازی است که شما دنبال آن هستید.
شما می توانید با پرورش مهارت ها، توانایی و تخصص و شایستگی های خود برای کسب این برتری تلاش کنید.
ابتدا باید توانایی های خود را بررسی کنید. نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید. سپس تصمیم بگیرید که دانش تخصصی شما در کجا مفید واقع خواهد بود؟
فقط باید توجه داشته باشید که:
- مربوط به سازمان باشد.
- به روز باشد.
- جالب توجه باشد.
به این طریق، هر زمان که افراد به خدمات ارائه شده ی شما نیاز پیدا کنند، به سراغتان خواهند آمد. اگر چیزهایی را بدانید که دیگران از آن اطلاعی ندارند، شما به یک مشاور تبدیل می شوید نه کارمندی مطلق.
بدیهی است، اگر فراگیری مهارت و دانش خاصی را شروع می کنید چنانچه با نیاز سازمان و رئیس شما مناسب تر باشد، به طور قطع بهتر خواهد بود.
در آن روزها، همکاری داشتیم که در رابطه با شناسایی و بررسی زندگی شبانه ی شهر تحقیق می کرد، از جمله رستوران ها، کلوپ های شبانه، تئاترها و سایر موارد.
در ابتدا کمی نامربوط به نظر می رسید، اما وقتی شروع به صحبت می کردیم؛ کارمندان مسافری که از خارج شهر می آمدند و در شب نیاز به جایی برای استراحت داشتند، او را به هدفش رساندند. البته، درست حدس زدید. او انتخاب شد تا هنگام غروب، شهر و اطراف آن را به مهمان ها نشان بدهد. او جزئی از تشکیلات گردش های شبانه شد.
و البته زمانی که در این گردش ها نوبت رؤسا رسید، ظرف مدت کوتاهی او هم جز آنها شده بود.
(منبع: قانون موفقیت در بازار کار، ریچارد تمپلر)
ادامه ی مقالات موفقیت در بازار کار را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید