ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۱۰/۲۳
825 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
همزیستی در تحلیل رفتار متقابل

در نظریه شیف، وابستگی زمانی رخ می دهد که دو یا بیش از دو شخص به گونه ای رفتار کنند که گویی از بین آنها یک شخص واحد ایجاد شده است.

در رابطه ای نظیر این، افراد مورد نظر به طور کامل از حالات نفسانی خود بهره نمی جویند. برای نمونه، یکی از آنها حالت نفسانی «کودک» خود را حذف می کند و فقط از «والد» و «بالغ» خود استفاده می کند، در حالی که طرف مقابل وضعیتی خلاف این دارد، یعنی در حالت نفسانی خود باقی می ماند و حالت نفسانی دیگر خود را حذف می کند. بنابراین آن دو نفر روی هم رفته از سه حالت نفسانی برخوردار هستند. این وضعیت در شکل زیر نشان داده شده است.

به عنوان مثال، تصور کنید که استادی در کلاس درس به دانشجویان درس می دهد. آنها روی بعضی تمرینات تئوری کار می کنند. استاد تمرینی را روی تخته می نویسد. او رو به یکی از دانشجویان می کند و می پرسد: «بسیار خوب، جیم، آیا می توانی به ما بگویی که برای رسیدنبه راه حل، قدم بعدی چیست؟»

جیم چیزی نمی گوید. در عوض ساکت و بی حرکت می نشیند. سپس او پاهایش را به تندی به بالا و پایین تکان می دهد و سرش را می خاراند. هنوز هم یک کلمه حرف نزده است.

سکوت ادامه می یابد. بقیه دانشجویان کلاس نیز حالت بی قراری و اضطراب می یابند. سرانجام استاد می گوید: «به نظر می رسد که نمی توانی این مسئله را حل کنی، جیم، واقعا باید درسهایت را بهتر دوره کنی، حالا بهت میگم که چطور راه حل را پیدا کنی.» و او تمرین را روی تخته حل می کند.

جیم نفس راحتی می کشد، دیگر پاهایش را تکان نمی دهد و از روی انجام وظیفه راه حل تمرینی را که استاد روی تخته نوشته است یادداشت می کند.

در اینجاست که دانشجو و استاد به طرف یک نوع همزیستی رفته اند. جیم با انکار توانایی خودش برای یافتن حل مسئله، به شکلی پنهانی روی استاد سلطه جویی نموده و مسئولیت حل مسئله را به استاد می سپارد. به این ترتیب او حالات نفسانی «بالغ و «والد» خود را نادیده گرفته است و در حالت کودک قرار دارد درحالیکه استاد در حالت نفسانی “والد” است.

اگر او از منابع حالت نفسانی «کودک» خود استفاده می کرد ممکن بود از احساس ناراحتی و نارضایتی که در رابطه با جیم داشت آگاهی می یافت.

او ممکن بود به حالت شهودی برگردد: «هی، من مجبورم همه کارها را خودم انجام بدهم و این را دوست ندارم!» او اگر از ادراکات حالت نفسانی کودک خود استفاده می کرد، می توانست روش خلاقی برای کمک به جیم و دیگر دانشجویان بیابد تا خودشان بر روی حل مسئله کار کنند. 

همانطور که دیدیم، استاد احساسهای ناراحتی «کودک» خود مسدود کرد. در عوض، او مانند قبل با ایفای نقش همزیستی «بالغ» و «والد» احساس راحتی پیدا کرد.

جیم نیز به محض اینکه به نقش همیشگی خود یعنی حالت نفسانی «کودک» در آمد نفس راحتی کشید و احساس آرامش کرد.

مشکل همزیستی همین است. وقتی که همزیستی اتفاق می افتد، طرفهای رابطه احساس راحتی می کنند. در این وضعیت احساسی وجود دارد که هر کس در نقشی قرار دارد که از او انتظار می رود. لیکن این احساس راحتی به بهایی به دست می آید یعنی اینکه افراد در وضعیت همزیستی کلیه منابع خود را به عنوان اشخاص بزرگسال مسدود می سازند.

در روابط روزمره، افراد لحظه به لحظه به وضعیت همزیستی وارد و از آن خارج می گردند. گاهی نیز روابط طولانی براساس همزیستی قرار دارند. این در مورد بیل و بتی که نمونه ای از یک ازدواج سنتی دارند صدق می کند. بیل از نوع قوی و ساکت است.

او با پیپی که در گوشه لبهایش قرار دارد، گفته های خود را باغروغر بیان می کند. در ناراحتی و خوشحالی ها، او احساسهای خود را خیلی محکم پشت یک نقاب سنگی حفظ می کند. او به تمام مخارج خانه رسیدگی می کند و به صورت هفتگی به بتی خرج خانه می دهد. وقتی تصمیمی قرار است گرفته شود، بیل آن تصمیم را می گیرد و بعدها آنرا به بتی می گوید.

بتی هم از نقطه نظر خودش مأموریت خود را در زندگی این می داند که شوهرش را راضی نگهدارد. او هم خوشحال است که تصمیمهای شوهرش را به عمل در آورد زیرا به دوستانش می گوید: «من مردی را دوست دارم که بتوانم به او تکیه کنم.» اگر یک وضعیت اضطراری در خانه بوجود آید، بتی اشکهایش سرازیر می شود و حالتهای هول و هراس و با خنده های عصبی در او ظاهر می شود و منتظر می ماند تا بیل به خانه بیاید و مشکل را حل کند.

بعضی از دوستان آنها گاهی اوقات در شگفتند که چگونه بیل با حالت بینوایی و مفلوکی بتی می سازد. دیگران هم در شگفت هستند که بتی چگونه می تواند با بیل که اینقدر خشک و بی احساس است رابطه برقرار کند. ولی در واقع ازدواج آنها سالهای زیادی را پشت سر گذاشته و به نظر می آید که برای سالیان طولانی دیگری هم ادامه یابد.

آنها ثبات زندگی خود را از وضعیت همزیستی به دست می آورند. بیل برای «کودک» بتی نقش «والد» و «بالغ» را ایفا می کند. در آن همزیستی، هرکس به دیگری نیاز دارد. و مثل همیشه در همزیستی، ثباتی که آنها تجربه می کنند به بهای نادیده گرفتن بخشهایی از توانائیهای هریک از آنها تمام می شود. در طول زمان، آنها خشم و آزردگی هایی را به خاطر نادیده گرفته شدن تجربه می کنند، که ممکن است باعث ایجاد فاصله در رابطه بین آنها شود.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *