ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۷/۲۹
2,284 بازدید
۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

مشتری مداری: انواع مشتری از جنبه ی میزان رضایت

قبل از هر چیزی تعریف کوتاهی از “رضایت” داشته باشیم:

رضایت مشتری: مقدار احساسی است که در اثر رفع انتظارات مشتری یا افزودن به انتظارات او به انسان دست می دهد. در این درجه بندی معیار اطلاع یافتن از نظرات مشتری پس از دریافت کالا یا خدمات گذارده شده و میزان رضایتی که برای او حاصل گردد، که از نظر رفتارشناختی حائز تامل فراوان است. اطلاع از درجه بندی آنها از این جنبه می تواند در تعیین خط مشی ها و سیاست فروش آتی شرکت بسیار موثر می باشد.

بر این اساس مشتریان به پنج گروه قابل تقسیم هستند:

  • مشتری راضی

کسی است که در حال حاضر راضی است ولی هنوز جزو مشتریان ارزشی و وفادار دائمی ما نیست، زیرا که او:

۱.دمدمی مزاج است و رقیب ما می تواند با دادن کمترین امتیاز، نظر او را تغییر دهد.

۲.نسبت به شما بی تفاوت است یعنی نه شما را ستایش می کند و نه سرزنش.

۳.حداقل سطح خوب بون را برای ما دارد.

  • مشتری شاد

میزان وفاداریش به ما بیشتر شده و در طول یک دوره ی یکساله یا دوساله… بیشتر از مشتری راضی از شما خرید می کند، زیرا که:

۱.او باور دارد شما بیشتر از انتظارش به او سرویس داده اید. به همین دلیل او از شما نزد دوستانش تعریف می کند و برای شما مشتری جدید می آورد.

۲.ولی به این نکته ی بسیار مهم توجه کنید که در مراجعه های بعدی توقعاتی دارد که باید در ابتدا خود را آماده ی برآورده ساختن توقعات بعضا نابجای او بکنید، وگرنه نداشتن برنامه ی منطقی و مدون برای برآورده ساختن توقعات او می تواند او را به مشتری ناراضی مبدل کند.

برای این کار باید تخفیف های مشخص و تعیین شده ای را در نظر گرفت. مثلا در پرداخت هزینه های کلاس آموزش کنکور اعلام کنیم که: اگر کسی یک نفر معرفی کند ۵% تخفیف می گیرد و اگر ۲۰ نفر معرفی کند، می تواند رایگان در کلاس ها شرکت کند. در این صورت او نمی تواند توقع بی جا داشته باشد زیرا که پیشاپیش امکانات منطقی موسسه برای برآوردن توقعات او کاملا تعریف شده است.

  • مشتری ناراضی

او به جای راضی بودن، متاسفانه در گروه مخالفان و ناراضیان شما قرار دارد زیرا:

۱.نتوانسته اید نیازش را برطرف کنید.

۲.او از کیفیت و برخورد شما راضی نیست.

۳.رقبا بهتر از شما به او سرویس داده اند.

برای جلب او باید به او اطمینان دهید که موانع ناراحتی او را شناسایی و از بین برده اید (مثلا با تعویض کسی که باعث نارضایتی او شده). ولی ممکن است دیگر او را نبینید تا رضایت او را جلب کنید لذا تلاش کنید با ارائه ی خدمات بنیادی از ابتدا مانع نارضایتی مشتریان شوید.

توجه داشته باشید که:

_مشتری ناراضی حتما سازمان را ترک می کند.

_مشتری ناراضی مشکلش را با ۸ نفر بیان کرده و آنها را به سوی رقیب می کشاند.

_مشتری ناراضی اطلاعاتش را به ۲۰ نفر دیگر می دهند.

_۹۸ درصد مشتریان ناراضی بدون شکایت و بدون اطلاع قبلی ما را ترک کرده و به سوی رقیب می روند.

  • مشتریان به وجدآمده (شیفته):

اینها ارزشمندترین مشتریان شما هستند و باید با استفاده از شیوه های نافذ رهبری و از طریق نفوذ در دل ها، اینها را جذب سازمان کرده، زیرا اینها بعدا جزو مشتریان وفادار خواهند شد.

۱.هوادار متعصب و پروپاقرص شما هستند.

۲.با اصرار، دیگران را به سوی شما می کشانند.

۳.از خودش هزینه می کند تا شما را به شهرت برساند.

۴.اگر متعادل باشند، می توان از آنها برای تبدیل مشتری خشمگین به مشتری راضی و شاد استفاده کرد.

  • مشتریان خشمگین:

عملکرد شما نه تنها موجب ناراحتی آنها بلکه باعث خشم آنها می شود و به همین جهت:

۱.او در پی انتقام از شماست.

۲.به او از جانب شما خسارت رسیده.

۳.او فعالانه همه را بر علیه شما می شوراند.

۳.کمترین خواسته ی او محو شما از صحنه است.

۴.وجود تعداد بسیار کمی از این نوع مشتری فوق العاده خطرناک است به طوریکه برای نابودی و از بین برد شما چند نفر از اینها کافی است. لذا به هیچ وجه نباید بگذارید مشتری به این حد از خشم برسد.

برای اینکه به این مشتریان برخورد نکنیم باید با ایجاد یک سیستم مراقبت خوب Recovery اصلا شاهد این گروه نباشیم. برای تبدیل آنها به مشتری راضی باید نهایت تلاش و جذیت را به عمل آورد.

(منبع: مشتری مداری، اسماعیل محمدی)

ادامه ی مقالات مشتری مداری را دنبال کنید…

پیوستن به خانواده ایده پردازان

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

یک پاسخ به “مشتری مداری: انواع مشتری از جنبه ی میزان رضایت”

  1. بیتا گفت:

    سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *