در ادامه ی عوامل موفقیت در بازار کار که در مقالات گذشته بررسی کردیم؛ امروز به بررسی یکی دیگر از این عوامل می پردازیم.
محافظه کارانه داوطلب شوید.
اغلب مردم گمان می کنند، اگر در برخورد با هر خواسته، پاسخ مثبت دهند؛ ترفیع درجه می گیرند و ستایش خواهند شد. در حالیکه این چنین نیست.
پیش از این که در کارها دست خود را برای داوطلب شدن بالا ببرید، با دقت بیندیشید و از خود سوالات مختلفی بپرسید:
- این شخص چرا به دنبال داوطلب است؟
- این کار، چگونه طرح و برنامه ی مرا گسترش می دهد؟
- اگر داوطلب شوم، مدیر ارشد چه برداشتی از من خواهد داشت؟
- اگر داوطلب نشوم، چه نظری خواهد داشت؟
- آیا شغل ناخوشایندی است که دیگران طالب آن نیستند؟
- آیا این شخص حقیقتا از شدت بار اضافی کار به کمک من نیاز دارد؟
شاید واقعا کار ناخوشایندی است که هیچ فرد دیگری طالب انجام آن نیست و داوطلب شدن شما، به نظر مدیریت ارشد قابل ملاحظه و توجه باشد. آنها تصور می کنند شما برای شرکت در مبارزه توانا هستید و قادر خواهید بود مفید واقع شوید و برای شروع کار مهیا و آماده هستید.
از سوی دیگر، ممکن است در قالب دیگری فکر کنند؛ اینکه شما برای پر کردن موقعیت های مورد نیاز داوطلب می شوید؛ احتمالا بعنوان کارمند ذخیره ای به نظر خواهید رسید که می تواند جاهای خالی را پر کند. یا ممکن است شما برای یاری افراد سرشار از حسن نیت باشید و در هر لحظه، نیازمند واقعی را پشتیبانی می کنید.
در انتخاب فرصت ها دقیق باشید و آنها را برگزینید. اگر حرکت شما باعث شود بازیچه قرار بگیرید، دلیلی برای اقدام کردن آن نیست.
تنها گامی را به جلو بردارید که اطمینان داشته باشید؛ جایگاهتان حفظ خواهد شد، سودی به دست می آورید، یا برای فردی که نیازمند کمک شماست اهمیت خواهد داشت. بنابراین باید هوشیارانه عمل کنید، گاهی پیش از اینکه برای داوطلب شدن دستی بالا ببرید یا گامی بردارید، بدون اراده و به اجبار داوطلب شده اید، این درست هنگامی است که همکاران شما به طور جمعی عقب نشینی کرده اند و شما در حالی که تمایلی ندارید تنها داوطلب باقی مانده اید. در اولین بار که دچار چنین موقعیتی می شوید، باید به انجام کار تن دهید. ولی مراقب باشید برای دومین بار رخ ندهد.
هرگز برای بازیکنان قانون، اشتباهی دوبار اتفاق نخواهد افتاد.
(منبع: قانون موفقیت در بازار کار، ریچارد تمپلر)
ادامه ی مقالات موفقیت در بازار کار را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید