شیوه ی سه مرحله ای فراگیر کردن یک محصول جدید
هنگامی که قصد دارید یک تفکر یا مفهوم جدید را فراگیر کنید، استفاده از شیوه ی سه مرحله ای می تواند مفید باشد. البته در شرایطی که مراحل اول و دوم آغاز و فراگیر شده، مرحله ی سوم همان تفکر جدیدی است که سعی می کنید ارائه کنید. ما برای فراگیر کردن تفکر جایگاه سازی، این سه مرحله را پشت سر گذاشتیم:
۱.دهه ی ۵۰، تبلیغات در دوران محوریت محصول Product Era بود، و تنها چیزی که در تبلیغات به آن نیاز داشتید، یک دام تبلیغاتی خوب و مقداری پول برای ارائه ی آن بود.
۲.در دهه ی ۶۰، تبلیغات وارد دوران تصویر Image Era شد. شرکت ها دریافتند که حسن سابقه یا تصویر ذهنی، بیش از ویژگی های خاص یک محصول، در فروش آن موثر است.
۳.و امروز تبلیغات وارد عصر جایگاه سازی می شود. یک شرکت باید برای موفقیت در جامعه ی ارتباط زده ی امروز، در ذهن مخاطبین، جایگاهی خاص خود، بیافریند. جایگاهی که نه تنها یادآور نقاط قوت و ضعف شرکت، بلکه یادآور نقاط قوت و ضعف رقبای او هم باشد.
(ما به کمک اطلاع رسانی موفق شدیم، موقعیت روش جایگاه سازی (یافتن جایگاه ذهنی مناسب) را برای آژانس تبلیغاتی مان تثبیت کنیم، ولی با برنداشتن قدم بعدی، مرتکب اشتباهی جدی شدیم. باید انرژی خود را همچنان صرف روابط عمومی می کردیم، بخش تبلیغات را منحل می کردیم و تمام حواس خود را بر استراتژی روابط عمومی، که در واقع قلب جایگاه سازی است، متمرکز می کردیم. البته، در نهایت این قدم ها را برداشتیم و بسیار رضایت بخش بود.)
ارائه ی موفق قرص ادویل Advil در سال ۱۹۸۴، با کمک همین شیوه ی سه مرحله ای بود. ادویل در پیام خود، تصاویری از سه داروی مسکن مهم چاپ کرده بود و تاریخ شروع تولید آنها را هم کنار هر کدام نوشته بود: “آسپرین ۱۸۹۹، تایلنول Tylenol 1955 و ادویل ۱۹۸۴” سپس برای تاکید بر این نکته که ادویل، جدید ترین و احتمالا بهترین مسکن موجود است، شعار اصلی تبلیغات این چنین بود: “داروی پیشرفته ی ضد درد.”
صنعت مخابرات هم از همین شیوه ی “تقسیم نسلی” برای ارائه ی تلفن های همراه، سود جسته است. نسل اول، نسل تلفن های ۱G آنالوگ و نسل دوم، نسل تلفن های ۲G دیجیتال بود. نسل سوم هم با قابلیت دسترسی به اینترنت ۳G، ما فکر نمی کنیم که تجارت نسل سوم به تجارت بزرگی تبدیل شده باشد، ولی جذابیت روان شناختی دارد.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید