رشد فناوری تهدیدی برای محتاط بودن
اجازه دهید بحث را با تلویزیون شروع کنیم. هر فرد در کشورهای توسعه یافته به طور متوسط پنج الی شش ساعت در روز تلویزیون تماشا می کند. ولی داریم درباره ی چیزی بزرگتر از تلویزیون حرف میزنیم. به طور مثال می توانیم به اینترنت اشاره کنیم. طی قرن گذشته، احتمالا هیچ ابزاری به اندازه ی اینترنت دنیا را تغییر نداده است.
ولی تغییر افق آینده، بزرگتر از اینترنت است. مقوله ای که در موردش صحبت میکنیم خود فناوری نیست، بلکه نحوه ی استفاده ی مردم از آن فناوری است. داشتن دو صفحه نمایش با استفاده از تلویزیون به همراه تبلت یا تلفن همراه به سرعت در حال رشد است. این فناوری فرصتهای جدید بی شماری برای تعامل خلق می کند و باید دید پایان این ماجرا کجا خواهد بود. هم اکنون در حال ورود به سومین موج شرکتهای فناوری هستیم.
موج اول درگاه هایی مانند AOL یاهو! و گوگل بودند. این سرویس ها با کمک به منطقی کردن فضای وب از طریق سازماندهی و گردآوری اطلاعات بر اساس دسته بندی هایی که برایمان قابل درک و دسترسی باشند، ما را جذب خودشان کردند.
نسل بعدی رسانه های اجتماعی بودند، دوره ای که در آن احتمالا هیچ شرکتی عملکردی بهتر از فیس بوک نداشته است.
برندگان بزرگ نسل سوم شرکتهایی خواهند بود که روش درآمدزایی از تلفن همراه را متوجه شوند. به همین دلیل است که فیس بوک اخیرا میلیاردها دلار بابت خرید اینستاگرام پرداخت؛ شبکه ی اشتراک گذاری عکس که به کاربران اجازه میدهد تا عکسهایشان را به صورت دیجیتالی فیلتر کنند و از طریق تعدادی از سرویسهای شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
اکنون داریم درباره ی تلفن همراه و خدمات فضای ابری صحبت می کنیم، ولی این تغییر از این هم بزرگتر است. تلفن همراه، اینترنت را متحول کرده و سرویس های ابری هم تلفن همراه و هم اینترنت را زیر و رو خواهد کرد (رایانش ابری به سرویس ذخیره ی فایل های دیجیتال و میزبانی داده های کاربران روی شبکه ی خارجی اطلاق می شود که به آنها اجازه میدهد تا از دستگاههای خودشان به این فایلها و داده ها دسترسی داشته باشند).
این فناوریها، از اینترنت گرفته تا برنامه های کاربردی تلفن همراه، با سرعت بسیار زیادی در حال تغییرند. در آینده ی بسیار نزدیک، اگر قرار باشد کسی را مجبور کنید بین رها کردن برنامه های کاربردی دلخواهش و وب سایت های مورد علاقه اش یکی را انتخاب کند، احتمالا برنامه های کاربردی اش را نگه می دارد. در همین حین، شبکه های عمومی تلویزیون به دنبال راهی برای رقابت با شبکه های کابلی، شبکه های کابلی به دنبال راهی برای رقابت با اینترنت، وب سایت ها به دنبال راهی برای ارائه ی خودشان از طریق تلفن همراه و سایتهای موبایلی به دنبال راهی برای قرارگیری در بستر برنامه های کاربردی می گردند.
منبع: احتیاط در ریسک کردن است (رندی کیج)
سری مقالات احتیاط در ریسک کردن است را دنبال کنید.
دیدگاهتان را بنویسید