رشد سریع کسب و کار کوچک تا حدود بسیار زیادی به خود صاحب کسب و کار و شرایط فعالیت او بستگی دارد. معمولاً هر تجارتی سرعت خاص خود را دارد و به مرور زمان با سرعت لاک پشتی رشد میکند. اما گاهی میتوان برخی راهکارهای ساده به کار برد که خیلی سریعتر به یک نقطه خاص و هدفگذاری شده رسید. این راهکارها هم در بحث سرمایه گذاری هستند و هم بحث تبلیغات و بازاریابی کسب و کار را شامل میشوند.
در این مطلب برای کسانی که به فکر رشد سریع کسب و کار کوچک خود هستند، ۱۲ راهکار طلایی معرفی کردهایم که هر کدام از آنها به شکل مختلفی در آن نقش دارند.
ایجاد قیف فروش به عنوان پایه گذار رشد سریع کسب و کار کوچک
اولین راه برای رشد سریع تجارت شما، ساخت قیف فروش است. در حقیقت اگر قیف فروش ندارید، یک اشتباه بزرگ مرتکب میشوید. قیف فروش میتواند به خودکار سازی روند کسب و کار شما کمک کند و به شما اجازه میدهد که با سرعت و خیلی راحتتر رشد کنید. البته فراهم آوردن قیف فروش نیاز به مقدماتی دارد که در مطلب قیف فروش در مشاغل خانگی به آن پرداختیم. اما در هر صورت ایجاد قیف فروش میتواند رشد سریع کسب و کار کوچک را به دنبال داشته باشد.
شما هم میتوانید تعریفهای متفاوتی برای قیف فروش خود داشته باشید. مثلاً میتوانید حمل و نقل رایگان را به عنوان یک نکته جذاب در نظر بگیرید یا حتی ارائه خدمات آموزشی به صورت رایگان.
هدف: «ماشین فروش خودکار بسازید تا سرعت تجارت خود را بالا ببرید».
از یک سیستم مدیریت مشتری کمک بگیرید
ردیابی و کنترل دستی معاملات بسیار سخت است و هیچ کس نمیخواهد این کار را انجام دهد. رشد کسب و کار هم این کار را پیچیدهتر میکند. بنابراین برای رشد سریع کسب و کار کوچک استفاده از یک سیستم مدیریت مشتری ضروری است. اگرچه گزینههای زیادی وجود دارد، اما انتخاب بین آنها به کسب و کار شما بستگی دارد.
در حقیقت شما باید به دنبال سیستمی بگردید که مشتریان را مدیریت کند و اطلاعات آنها را در اختیار شما قرار دهد. این سیستم به شما اجازه میدهد که مشتریان وفادار خود را بشناسید و استراتژی فروش را بر مبنای آنها پیاده سازی کنید.
هدف: «علایق مشتریان خود را بشناسید و روند کسب و کار را بر مبنای آنها پیش ببرید».
در مورد رقابت در بازار تحقیق کنید
وقتی که به بازار میروید و قرار است که یک محصول را به تودهای از مشتریان پیشنهاد دهید، حتماً از وضعیت رقابت در بازار اطلاعات داشته باشید. گرفتن اطلاعات و تحقیقات در مورد کسب و کارهای مختلف با دو سیستم متفاوت انجام میشود. گاهی شما فقط در بستر اینترنت تحقیق میکنید، اما اگر حوزه فعالیت شما محدود است، میتوانید به صورت فیزیکی به تحقیق بپردازید.
تحقیق در بستر اینترنت به شما اجازه میدهد که استراتژی تیمهای بازاریابی را بشناسید و به ارزیابی مشاغل مختلف بپردازید.
هدف: «برای رشد سریع کسب و کار کوچک لازم است که رقابتها درک شود و استراتژی با توجه به آن تغییر کند»
یک برنامه وفاداری مشتریان ایجاد کنید
برنامههای وفاداری مشتریان روشهای خوبی برای افزایش فروش هستند. برای به دست آوردن مشتریان جدید، باید بیش از ۳ برابر هزینه فروش صورت گرفته برای مشتریان وفادار انجام دهید. حتی در برخی از مشاغل این هزینه از ۴ تا ۱۰ برابر افزایش مییابد. در حقیقت به دست آوردن مشتریان جدید بسیار گران تمام میشود.
ایجاد یک برنامه وفاداری مشتریان به شما در حفظ مشتری کمک میکند. همچنین به صورت غیر مستقیم در جذب مشتریان جدید هم تاثیرگذار است. مزیت دیگر برنامه وفاداری مشتریان برای رشد سریع کسب و کار کوچک این است که شما هزینه خود را به صورت دراز مدت انجام میدهید.
هدف: «باید یک برنامه وفاداری جذاب ایجاد کنید و آن را در دسترس مشتریان خود قرار دهید و با گذشت زمان افزایش فروش خود را ببینید».
فرصتهای جدید را پیدا کنید
با درک بهتر نسبت به شرایط مشتریان و رقابت در بازار، این توانایی را خواهید داشت که فرصتهای جدید در حوزه کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید. همه چیز، از کانالهای توزیع گرفته تا رقبای مستقیم و حتی تحلیل بازارهای خارجی را به عنوان مبنای تحلیل خود قرار دهید. این آنالیزها به شما کمک میکند که دهها فرصتی جدید پیدا کنید که میتوانید بلافاصله آنها را دنبال کنید و به روند رو به رشد کسب و کار خود اضافه کنید.
هدف: «به مانند یک محقق به دنبال ناشناختههای کسب و کار خود باشید و مسیری را بروید که دیگران نرفتهاند یا متفاوت است».
یک لیست ایمیل از مشتریان خود داشته باشید
یکی از بهترین و موثرترین راهکارها برای رشد سریع مشاغل، ایجاد لیست ایمیل از مشتریان است. واضح است که شما نیاز به یک برنامه مشخص برای جذب مشتریان بالقوه دارید. در حقیقت شما باید یک سیستم جذب کننده ایجاد کنید تا مشتری مایل به ارائه اطلاعات شخصی خود باشند. کسب و کارهای آنلاین با ایجاد یک صفحه فرود یا لندینگ پیج میتوانند به این هدف دسترسی داشته باشند. اما فروشگاههای واقعی به کمک سیستمهای ثبت نامی و سیستمهای مدیریت مشتریان امکان استفاده از آن را دارند.
هدف: «یک لیست از ایمیل مشتریان خود ایجاد کنید تا از آن در برنامههای بازاریابی مانند ایمیل مارکتینگ استفاده کنید»
یک سیستم مشارکت استراتژیک تشکیل دهید
به عنوان یک تازه کار به خاطر داشته باشید که همه کسب و کارها رقیب شما نیستند و شما میتوانید از برخی از آنها کمک بگیرید. در حقیقت مشارکت استراتژیک با برخی از شرکتها میتواند منجر به رشد سریع کسب و کار کوچک شود. شناسائی شرکتهای مناسب کمی سخت است و احتمالاً تعداد کمی از آنها حاضر به مشارکت میشوند. اما با آنها تماس بگیرید و فرصتهایی را برای همکاری بیشتر به آنها پیشنهاد دهید.
هدف: «کسب و کارهایی را پیدا کنید که رشد شما در کنار رشد آنها اتفاق بیفتد و از آنها بخواهید که در این مشارکت حضور داشته باشند».
برای مشتریان خود حق نظر دادن در نظر بگیرید
اگر یک تجارت موفق دارید و به دنبال رشد سریع کسب و کار کوچک خود هستید، حق رأی دادن و نظر دادن برای مخاطبین خود تعریف کنید. اگرچه ممکن است این ابزار هزینه زیادی داشته باشد و پیادهسازی آن پیچیده باشد، اما در هر صورت میتواند در برنامه بازاریابی و تبلیغات شما نقش مهمی داشته باشد. داشتن وجه تمایز بسیار مهم است و میتواند رشد سریع به دنبال داشته باشد.
هدف: «با مخاطبین خود در ارتباط باشید و از آنها بخواهید که در مورد محصول و کسب و کار شما نظر دهند تا در گامهای بعد آنها را بهبود دهید»
رشد سریع کسب و کار کوچک با پیشنهادات متنوع و متفاوت
به متنوع کردن پیشنهادات خود فکر کنید. چه کالاهایی را به عنوان مکمل یا چه خدمات و اطلاعاتی را میتوانید در اختیار مشتریان خود قرار دهید؟ برای داشتن رشد سریع باید به فکر گسترش کسب و کار خود باشید. دربندهای قبل گفتیم که فرصتهای جدید را مشخص کنید و بدانید که در چه قسمتی مشکل دارید. چه چیزی را میتوانید همراه با محصول خود به مشتریان بفروشید؟ چه مکانهایی را میتوانید به عنوان محل ایجاد فروشگاه در نظر بگیرید. آیا نسخه آنلاین فروشگاه به افزایش فروش کمک میکند؟
هدف: «پیشنهادات متنوع و شیوههای خرید خاص برای مشتریان خود تعریف کنید و همه راههایی که به افزایش فروش منجر میشوند را پیاده سازی کنید.»
جریان درآمدی مشخص داشته باشید
رشد سریع کسب و کار کوچک تلاش قابل توجهی میطلبد. تعریف کردن یک جریان درآمدی پویا به شما اجازه میدهد که برای آن برنامه ریزی کنید و دیگر نیازی نیست که به صورت چراغ خاموش حرکت کنید. در اینجا شما باید محل مشخص درآمد خود را تعریف کنید و با توجه به قطعی بودن میزان درآمد برنامه ریزی کنید. شاید در یک ماه خاص یا در یک فصل خاص درآمد شما به چند برابر افزایش یابد، این دلیل نمیشود که برنامهریزی شما کاملاً بر مبنای این چند فصل خاص صورت گیرد.
هدف: «برای مشخص کردن جریان درآمدی خود یک دوره زمانی بلندمدت در نظر بگیرید و به صورت میانگین مشخص کنید که چقدر درآمد دارید و باید چقدر هزینه کنید».
حوزههای جدید پیدا کنید و به کسب و کار خود اضافه کنید
بعضی اوقات، دست یابی به مشاغل جدید و راه اندازی آنها برای رشد سریع کسب و کار کوچک ضروری است. اگر بتوانید در صنایع دیگری که مکمل کسب و کار شما هستند سرمایه گذاری کنید، میتوانید به عنوان یک سیستم بزرگتر فعالیت کنید و به نیاز بیشتری از مشتریان خود پاسخ دهید. به صنعت و فضای اطراف آن توجه کنید و ببینید که چه فرصتهای بالقوهای وجود دارد که میتوانید روی آنها سرمایه گذاری کنید.
هدف: «مواردی که امکان سرمایهگذاری بیشتر را به شما میدهند و فکر میکنید که نیاز مشتری و تأمین کننده محصولات شما هستند را پیدا کنید و روی آنها سرمایهگذاری کنید».
وارد حوزه بین الملل شوید
تاکنون نگاه جهانی به کسب و کار خود داشتهاید؟ اصلاً امکان مقایسه پیشنهادات موجود با سطح بین الملل را دارید؟ آیا میتوانید در کشورهایی مانند کانادا یا کشورهای اروپایی فعالیت کنید؟ اگر احساس میکنید که میتوانید در بخش بین الملل فعالیت کنید، بهترین گزینه ممکن برای رشد سریع کسب و کار کوچک است. اگرچه در این مسیر هزینههای زیادی را متحمل میشوید، اما پتانسیل توسعه کسب و کار را دارد.
هدف: «حوزههایی که اجازه فعالیت بین المللی را به شما میدهند پیدا کنید و توانایی خود را برای حضور در این حوزه بسنجید تا وارد بازارهای بین المللی شوید».
رشد سریع کسب و کار کوچک الزامات زیادی دارد، با انجام این راهکارها راحتتر میتوان مسیر رشد و گسترش را ادامه داد.
دیدگاهتان را بنویسید