خودِ آژانس های تبلیغاتی برای معرفی خود از PR استفاده می کنند!
جالب اینجاست که آژانس های تبلیغاتی آمریکا، همان گروهی که اعتقاد دارند “تبلیغات، نام های تجاری را می سازد”، خودشان هیچ تبلیغی برای خود نمی کنند. در عوض آنها برای ساختن نام تجاری خودشان به شدت به روابط عمومی PR متکی هستند. آنها پیاپی در حال ارائه ی نمونه هایی از کارشان به نشریات تجاری به خصوص عصر تبلیغات و اَدویک Adweek هستند.
گرفتن هر جایزه ای در این زمینه، حتی اگر جایزه ای کم ارزش باشد، باز هم مایه ی لاف زنی تبلیغات چی ها می شود. ما پنج شماره ی پیاپی عصر تبلیغات را بررسی کردیم و به جز چند آگهی استخدام هیچ تبلیغی برای یک آژانس تبلیغاتی نیافتیم.
به نظر می رسد شعارهای آژانس های تبلیغاتی این باشد: “کاری را که می گویم انجام بده، نه کاری را که می کنم”. آنها به دیگران آگهی می فروشند ولی هیچ وقت برای خودشان آگهی نمی خرند.
علاوه بر نشریات تجاری آژانس های تبلیغاتی هم شدیدا به دنبال اطلاع رسانی Publicity درباره ی خود و تبلیغات چاپ شده شان در پنج نشریه ی معتبر “وال استریت ژورنال”، “نیویورک تایمز”، “یو اس ای تو دی”، “لس آنجلس تایمز”، و “شیکاگو تریبون” هستند. اطلاع رسانی، برنده ی بازی آژانس های تبلیغاتی است.
اگر شما به تبلیغات برای خودتان اعتقاد ندارید، چگونه می توانید به تبلیغات برای دیگران اعتقاد داشته باشید؟
تبلیغات راهی است که همه ی نام های تجاری بزرگ به جز نام آژانس های تبلیغاتی، به وسیله ی آن به نام های تجاری بزرگ تبدیل شدند.
شاید شرکت های خدماتی حرفه ای مثل آژانس های تبلیغاتی نیاز به تبلیغ نداشته باشند. شاید میزان پیشینه و شهرت آنها برای بوجود آوردن همه ی منابع کاری و تجاری مورد نیازشان کافی باشد.
این موضوع ممکن است حقیقت داشته باشد، ولی در عمل می بینیم که آژانس های تبلیغاتی، پیاپی شرکت های حرفه ای خدمات رسانی مثل: کی پی ام جی KPMG، پرایس واترهاوس کوپرز Pricewaterhouse Coopers، دِلیوت اند تاچ Deliotte & Touche، ارنست اند یانگ Ernest & Young و آرتور اندرسن Arthur Anderson را به صرف پول بیشتر برای تبلیغات تشویق می کنند.
آیا برنامه ی تبلیغاتی ای که شرکت آرتور اندرسن ارائه می دهد می تواند باعث نجاتش شود؟ خیلی باور نکنید.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید