تفاوت بین محتوا و بازاریابی محتوا
بیایید یک بار دیگر نگاهی به اولین تعریف بازاریابی محتوا بیاندازیم، ولی این بار کلمات “با ارزش و جذاب” را حذف کنیم.
“بازاریابی محتوایی، یک فرآیند کسب و کار و بازاریابی است که برای ایجاد و توزیع محتوا (با ارزش و بسیار جذاب) به منظور جذب، بدست آودن و پیوند دادن مخاطبان به هدفی که به روشنی تعریف شده و در راستای تشویق اقدامات سودآور مشتریان هستند.”
تفاوت بین بازاریابی محتوایی و مابقی زباله های اطلاعات که شما از شرکت دریافت می کنید، این است که آنها سعی دارند به شما “چیزی” بفروشند.
شرکت ها در تمام طول زمان، اطلاعات تولید و ارسال می کنند؛ در اکثر موارد، این زباله ها اطلاعاتی جذاب و مفید نیستند (نظیر اسپم ها spam)؛ این همان چیزی ست که بازاریابی محتوایی را در محیط امروز که مملو از هزاران پیام بازاریابی برای هر شخص و در هر روز است، جذب و برانگیزاننده می کند. بازاریابی محتوایی خوب باعث می شود یک فرد مکث کند؛ مطالعه کند، فکر کند و به گونه ای متفاوت، عمل کند.
اما تفاوت بین محتوا و بازاریابی محتوا موضوعی است که به جرات می توان گفت هر روز حداقل مورد پرسش یک بازاریاب قرار می گیرد؛ پاسخ بدین شرح است.
برخی از کارشناسان معتقدند که محتوا عبارت است از هر گونه کلمه، تصویر یا پیکسل که می تواند شخص دیگری را درگیر کند. در این سری مقالات، منظور از محتوا، محتوای جذاب و گیرایی است که آگاهی می بخشد، جذب نموده و یا مفرح و متحیر کننده است.
تفاوت بازاریابی محتوا با واژه ی محتوا، صرفا در این است که بازاریابی محتوایی باید با کسب و کار مرتبط باشد. بازاریابی محتوایی می بایست با هدف تشویق اقدامات سودآور مشتریان، به مشتریان آگاهی بدهد؛ و آنها را جذب کند.
محتوای شما ممکن است جذاب و آگاهی بخش باشد؛ اما اگر موجب دستیابی به اهداف تجاری شما نشود (نگاهداشت مشتریان یا گسترش مشتریان lead generation)، دیگر بازاریابی محتوایی نیست. محتوایی که شما تولید می کنید، می بایست مستقیما به طور مستقیم بر جذب و نگاهداشت مشتریان تاثیرگذار باشد.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید