ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۷/۱۸
810 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

تشخیص و تمیز ساختار از کنش

برای استفاده مؤثر از الگوی حالات نفسانی، شما باید درک روشن و درستی از تفاوتهای بین ساختار و کنش داشته باشید. ابهام بین این دو، در تکامل نظریه تحلیل رفتار متقابل، یک مشکل قدیمی است.

با این وجود تفاوتهای بین آنها به سادگی قابل فهم است. همه آنها از اصل ساده ای که شما به آن واقف هستید نشأت می گیرند.

الگوی کنشی مشاهدات رفتاری را تقسیم بندی می کند، در حالی که الگوی ساختاری خاطرات و روشهای ذخیره شده را تقسیم بندی می کند. تا آنجائیکه این مطلب را به خاطر داشته باشید می توانید با اعتماد کامل تفاوت بین ساختار و کنش را تشخیص دهید.

یکی از ما، نویسندگان این کتاب (وان جوینز)، این تفاوت را به شکلی کاملتر در یکی از مجلات تحلیل رفتار متقابل توضیح داده و چنین می نویسد:

دکتر اریک برن تفاوتهای بین نمودارهای ساختاری و کنشی را با دقت نظر توضیح می دهد. من بر این باورم که او اساس منطقی محکمی را برای این وضعیت بنا نهاده بود. بسیاری از نویسندگان معاصر تلاش دارند که تعادلی بین این دو به وجود آورند. این درست مانند این است که بخواهیم چرخ را با چرخش هماهنگ سازیم.

این دو طبقه بندی به جنبه های مختلفی از واقعیت مربوط می شوند. در تحلیل حالات نفسانی، «وضعیت ساختاری» به محتوای قسمتهای مختلف شخصیت مربوط می شود، در حالی که وضعیت «کنشی» یا «توصیفی» به روشهایی که شخصیت در نقطه خاصی از زمان به کنش در می آید، مربوط است. این وضعیت را می توان شبیه نگاه کردن به یک پمپ که گرما و سرمای خانه را تأمین می کند، تشبیه نمود.

به این پمپ حرارتی می شود به صورت «ساختاری» نگاه کرد و اجزای مختلف آن را نشان داد، از جمله کمپرسور، لوله هوا، ترموستات و غیره. لیکن به این پمپ حرارتی می توان از نقطه نظر «کنشی» یا «توصیفی» هم نگاه کرد و درباره این که خانه را گرم می کند یا با انتقال هوا، باعث خنکی آن می شود، برق مصرف می کند و غیره صحبت کرد. اینها توضیحات و توصیفاتی است در مورد این که چگونه کل سیستم در زمان مشخصی در حال کنش است.

هرگاه می خواهید تفاوت بین ساختار و کنش را مشخص و روشن سازید به مثال چرخ و پمپ حرارتی فکر کنید.

شما همچنین راه دیگری برای بیان این تفاوت میدانید

ساختار = چه چیز = محتوا

کنش = چگونه = فرآیند

فکر می کنید چرا تشخیص صحیح این قدر اهمیت دارد؟

هر زمانی که ما درباره رابطه متقابل بین افراد صحبت می کنیم، باید از الگوی کنشی استفاده کنیم و زمانی که میخواهیم بدانیم در درون افراد چه می گذرد از الگوی ساختاری استفاده می کنیم.

همین مطلب را با زبان علمی می توان به این شکل بیان کرد: برای به کارگیری جنبه های بین فردی تحلیل رفتار متقابل باید از الگوی کنشی استفاده کنیم در حالیکه، برای بررسی مسائل درون روانی می بایست، از الگوی ساختاری استفاده کنیم.

وقتی که به شما نگاه می کنم و به شما گوش میدهم و فکر میکنم که شما در چه حالت نفسانی خود قرار دارید، فقط در محدوده الگوی کنشی، قادر به قضاوت هستم. شاید ببینم سرتان را به یک طرف کرده اید یا ابرویتان را چین میدهید و با انگشت خود را در می گذارید. از روی این مشاهدات می توانم قضاوت کنم که در حال نفسانی کنشی «کودک مطیع و سازگار» خود هستید.

راه مشابهی وجود ندارد که بتوانم شما را مشاهده کنم و قضاوت آیا در «پروفسور کوچولوی» خود و یا «والد» درون «والد» خودتان هستید. این اسامی بیان کننده مجموعه ای از رفتارها نیستند، بلکه مجموعه ای از خاطرات را در بر می گیرند. فقط با گوش دادن به محتوای آنچه که بیان می کنید، می توانم در مورد نوع دوم الگوی ساختاری شواهدی گرد آورم.

اگر واقعا بخواهم درباره محتوای پروفسور کوچولو یا «والد» درون «والد» شما چیزی بدانم (یعنی «چه چیز» به جای «چگونه»)، باید راجع به شما به بررسی بپردازم. اصولا باید از شما سئوالات زیادی بپرسم. من همچنین باید دانش کلی خود را در مورد انواع مختلف شخصیت و درباره این که کودکان چطور رشد می کنند، به کار گیرم.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *