برندسازی شخصی: خود واقعیتان را بشناسید
نظرات و انتظارات دیگران را دور بریزید
تبدیل شدن به انسانی اصیل به این معنی است که خودتان را همانطور که هستید بپذیرید. هرکسی نگاه متفاوتی به زندگی دارد، علائق و نفرتهای خاص خودش را دارد و از مهارتها و استعدادهای متفاوتی برخوردار است.
به احتمال زیاد وقتی دبیرستانی بودید، متفاوت بودن با دیگران برایتان حکم مرگ داشت. در آن سن، هیچ چیز مهمتر از جوربودن با دیگران نیست؛ اما این جور بودن تا جایی میتواند همراهتان باشد. از آنجا به بعد، اگر واقعا بخواهید موفق شوید و بدرخشید، باید بتوانید خودتان را از جمعیت متمایز کنید.
نمیخواهم بگویم از این به بعد افکار دیگران نباید برایتان مهم باشد یا اصلا نباید به حرف عزیزانتان گوش کنید؛ بلکه در این سری مقالات از شما میخواهم آنچه میخواهید باشید و آنچه هستید را صادقانه ارزیابی کنید. شما نمیتوانید براساس آرمانهای شخص دیگری برای خودتان برند شخصی بسازید. اگر این کار را بکنید، تقلبی میشوید.
ارزیابی صادقانه آنچه هستید و آنچه میخواهید باشید یعنی ببینید چه کاری را خوب انجام میدهید و آن را به عنوان مهارت خودتان بپذیرید، همانطور که باید بدانید چه کاری را خوب انجام نمیدهید و به عنوان نقطه ضعفتان به آن اعتراف کنید. قطعا در این راه باید از دیگران هم نظر بخواهید؛ ولی نمیتوانید بگذارید آنها تعیین کنند که شما چه کسی هستید. برندسازی شخصی یعنی به اصیلترین شکل ممکن به خود واقعیتان تبدیل شوید.
خود واقعیتان را بشناسید
دههی ۱۹۶۰ دوره انقلاب بود. جامعه علیه همنوایی دههی ۱۹۵۰ شروع به شورش کرد. صلح، عشق، آزادی، تجربه و «کار خودت را بکن» به واژگان نسل جدید تبدیل شد. به نظر من ریشههای برندسازی شخصی از همینجا شکل گرفت. فرهنگ رایج به شکلهای مختلف این مفهوم را نشان میداد؛ مثلا شخصیتی کارتونی به اسم توتو لاکپشته بود که اصلا از زندگیاش راضی نبود و میخواست کس دیگری باشد. او هر هفته پیش آقای جادوگر میرفت و او با خواندن ورد، کاری میکرد که بتواند به جای کسی دیگر زندگی کند و بهاینترتیب، توتو لاکپشته داد میزد: «آقای جادوگر کمک!» و آقای جادوگر برای اینکه او را برگرداند میگفت: «او همان است که هست، نه آن است که نیست.»
برندسازی شخصی به شما کمک میکندخود واقعیتان را با همهی ویژگیهایی که دارید مالک شوید تا عمرتان را در حسرت کسی دیگر بودن هدر ندهید. در این راه، لازم است نگاهی واقعگرایانه به خودتان داشته باشید تا همهی چیزهایی را که از شما «شما» ساخته است، بشناسید. شاید بخواهید زمانی را صرف این کنید که بفهمید خودتان بودن و خود دلخواهتان بودن چه حسی دارد. شناختن خود واقعا سختترین قسمت برندسازی شخصی است. ولی هدف نهایی؛ یعنی زیستن و بالیدن به عنوان انسانی اصیل، قطعا به زحمتش میارزد.
با ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
سلام وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین