ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۹/۲۳
2,330 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
بازدارنده ها در تحلیل رفتار متقابل : مریض باش، فکر نکن و احساس نکن
  • مریض باش (دیوانه و نامتعادل باش)

تصور کنید که پدر و مادر، هر دو افراد پر مشغله ای هستند و تمام روز را در بیرون از خانه کار می کنند. آنها دختر خود را دوست دارند ولی زمانی که شب به خانه بر می گردند و او از مهدکودک به خانه می آید، انرژی کافی ندارند تا به او توجه کنند.

سپس زمانی می رسد که دختر مریض میشود. مادر مرخصی میگیرد تا از او مراقبت کند. پدر هم کارهایی می کند که قبلا به ندرت انجام میداد، مثلا برای او داستان می خواند تا به خواب رود.

دخترک با «پروفسور کوچولوی» زیرک خود به این نتیجه می رسد، «برای اینکه بتوانم توجهی را که می خواهم بگیرم، باید مریض شوم.» والدین او بدون اینکه متوجه باشند یا بخواهند، این پیام بازدارنده را به او داده اند که «مریض باش.»

اگر او در زندگی بزرگسالی با این پیام کنار بیاید، ممکن است هرگاه در روابط و یا کارش مشکلی پیدا می کند از روش پیش نویسی مریض شدن استفاده کند.

گاهی اوقات هم پیام «مریض باش» به وسیله اظهارنظرها منتقل می شود به این صورت که والدین مدام به خویشاوندان و همسایه های خود در مورد فرزندشان می گویند: «می بینی طفلکی چقدر ضعیفه.»

پیام «دیوانه و نامتعادل باش» گونه دیگری از این پیام است که کودک از والدین و یا از بستگان روان پریش خود الگوبرداری می کند. در این حالت کودک می تواند فقط زمانی که مانند دیوانه ها رفتار میکند مورد توجه قرار گیرد.

  • فکر نکن

پیام بازدارنده «فکر نکن» به وسیله والدینی داده میشود که دایما قدرت تفکر فرزندشان را تحقیر می کنند. جیمز کوچولو اولین باری که می تواند نام خود را بنویسد آنرا با افتخار به پدرش نشان می دهد. پدرش با خرناس و تمسخر میگوید، «اوهو! چطور با این هوشت خرگوش نشدی»

گاهی اوقات هم پیام «فکر نکن» ممکن است الگوبرداری شود، مثلا توسط مادر متشنجی که به دخترش می آموزد: «هرگاه زنان چیزی از مردها بخواهند، می توانند با خاموش کردن قوه تفکر خود و با بالا بردن میزان احساسات به خواسته خود برسند.» پیام فکر نکن بدین گونه هم منتقل می شود: «در مورد هر چیزی در دنیای آفرینش وسواس و توجه خاص نشان بده به جز آن مشکلی که در حال حاضر با آن روبرو هستی»

شخص بزرگسالی که بازدارنده «فکر نکن» را پذیرفته است، زمانی که با مشکلی روبرو می شود به جای اینکه به راه حل آن فکر کند، احتمالا گیج میشود و یا در رابطه با مشکل احساس بدی پیدا می کند.

دو گونه دیگر از پیام «فکر نکن» از این قرارند «درباره X فکر نکن» (X می تواند مسائل جنسی، پول و غیره باشد) و «مثل خودت فکر نکن، مثل من فکر کن.»

  • احساس نکن

پیام بازدارنده «احساس نکن» از والدینی الگوبرداری می شود که خودشان احساسهای خود را مسدود نگاه می دارند. گاهی اوقات نشان دادن هر نوع احساسی در خانواده ممنوع است. ولی اغلب، احساسات خاصی قدغن هستند در حالی که احساسات دیگری آزاد هستند. بنابراین بازدارنده «احساس نکن» می تواند اینطور تفسیر شود «احساس خشم نکن». «احساس ترس نکن»، و غیره.

گاهی اوقات هم این پیام اینگونه دریافت می شود «احساس را تجربه کن ولی آنرا نشان نده.» بعضی بچه ها هستند که نوع شدیدتری از این بازدارنده را دریافت می کنند به نوعی که از آنان خواسته می شود که حتی هیجان خاصی را هم تجربه نکنند. برای مثال، پسرهای کوچولو دائما و بارها و بارها از پدرشان میشنوند: «پسرهای بزرگ گریه نمیکنند.» یا «سرباز شجاعی باش!» این شعارها بدین معناست «غم و اندوه را تجربه نکن» و یا «ترس را تجربه نکن».

گاهی اوقات پیام «احساس نکن» بدین معناست «هیچ نوع احساس بدنی را تجربه نکن». این بازدارنده اغلب در دوران نوزادی داده میشود. اگر این پیام خیلی با قدرت داده شود، می تواند منشاء مشکلات بسیار جدی در دوران بزرگسالی بشود. برای مثال، بچه ای که از داشتن احساس گرسنگی منع شده است، بعدها ممکن است دچار مشکلات و اختلالاتی در رابطه با خوردن بشود. در نظر بعضی از درمانگران تحلیل رفتار متقابل پیام «هیچ نوع حسی را تجربه نکن» ریشه انواع خاصی از روان پریشی است.

بعضی از والدین نوعی از این پیام را منتقل میکنند که به این شکل است: «مثل خودت احساس نکن، مثل من احساس کن.» مادر به پسر کوچکش می گوید: «من گرسنه ام، تو چی میخواهی بخوری؟» یا «من سردمه، برو لباس گرم بپوش».

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *