ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۹/۱۲
686 بازدید
۱ دیدگاه
اشتراک گذاری

از خوب به عالی: داروین ای. اسمیت؛ مثالی از رهبری سطح پنجم

در سال ۱۹۷۱، مردی به ظاهر معمولی به نام داروین ای. اسمیت Darwin E.Smith به سمت مدیرعامل شرکت کیمبرلی کلارک Kimberly Clark منصوب شد، شرکتی با سابقه و قدیمی که در زمینه ی کاغذ فعالیت داشت و ارزش سهامش تا بیست سال قبل از آن، ۳۶ درصد پایین تر از نرخ بورس سهام بود.

اسمیت که وکیل تحت استخدام این شرکت بود و طبعی ملایم داشت، خیلی مطمئن نبود که هیئت مدیره انتخاب درستی کرده باشد. این احساس او وقتی قوت گرفت که یکی از مدیران او را به کناری کشید و به وی یادآور شد که فاقد برخی از شرایط و توانمندی های لازم برای این سمت است. اما او مدیرعامل شد و به مدت ۲۰ سال در این سمت باقی ماند.

در این دوره، اسمیت تحول اعجاب انگیری در سازمان ایجاد کرد، او شرکت را به شرکتی پیشگام در صنعت کاغذ مبدل کرد که تولیداتش مصرف جهانی داشت. سودهای سهام مرکب شرکت به ۴.۱ برابر نرخ بورس سهام رسید و به این ترتیب به راحتی از رقبای قطعی خود یعنی اسکات پیپِر و پروکتر اند گمبل، پیشی گرفت و از نظر رشد و توسعه، شرکت های پرسابقه ای مثل کوکاکولا، هیولتد پاکارد، تری ام و جنرال الکتریک را از میدان به در کرد.

این عملکردی تحسین برانگیز بود، یکی از بهترین نمونه ها از فرآیند متحول شدن شرکتی که از خوب به عالی، در قرن بیستم. با این حال، در قرن بیستم فقط عده ی معدودی از مردم، داروین اسمیت را می شناسند، حتی دانشجویان سخت کوش رشته ی مدیریت و تاریخچه ی موسسات نیز شناختی از وی ندارند. احتمالا اسمیت خودش اینطور خواسته است.

مردی که ظاهرش هیچ گونه بزرگ بینی را نشان نمی داد، او اغلب همنشینی با لوله کش ها و برق کارها را ترجیح می داد و در طول تعطیلات در مزرعه ی خود واقع در ایالت ویسکانسین در اتاقک ماشین حفاری می نشست و با کندن سوراخ ها و جا به جا کردن سنگ ها سر و صدا به راه می انداخت. او هرگز در پی قهرمان شدن یا کسب مقام پرطمطراق مدیریت نبود.

وقتی روزنامه نگاری از او خواست سبک مدیریت خود را توصیف کند، اسمیت در حالیکه همچون یک پسر مزرعه دار، لباس عهد دقیانوس و از مد افتاده ی خود را پوشیده بود، فقط از پشت عینکش که قاب سیاه رنگی داشت، همچون فردی معمولی به او خیره خیره نگاه کرد. پس از سکوتی طولانی و آزاردهنده، به سادگی گفت: “غیر عادی.” روزنامه ی وال استریت هیچ گونه مطلب پر سر و صدایی راجع به داروین اسمیت ننوشت.

اما اگر گمان می کنید، داروین اسمیت فردی کم رو یا نرم بود، عمیقا در اشتباه هستید. کم رویی حجب آمیز و فقدان خودنمایی او با نوعی اراده ی شدید و حتی خویشتن دارانه نسبت به زندگی توام بود. اسمیت همچون یک پسر فقیر روستایی در ایالت ایندیانا رشد یافته بود، و در طول دوران دانشکده روزها را در شرکت اینترنشنال هاروستر International Harvester کار می کرد و شب ها به دانشگاه ایندیانا می رفت.

یک روز هنگام کار بخشی از یک انگشتش را از دست داد و بعد هنگام غروب سر کلاس حاضر شد و روز بعد سر کار خود برگشت. گرچه ممکن است کمی مبالغه آمیز به نظر برسد، اما او اصلا اجازه نداد تا این جراحت تاثیر بازدارنده ای در برنامه ی تحصیلی او داشته باشد.

اسمیت پیوسته تمام وقت کار می کرد، در کلاس های شبانه حضور می یافت و توانست مجوز ورود به دانشکده ی حقوق هاروارد را کسب کند. بعدها در طول زندگی، دو ماه پس از اینکه به سمت مدیرعامل منصوب شد، پزشکان تشخیص دادند که مبتلا به سرطلا حلق و بینی است و پیش بینی کردند تا کمتر از یکسال زنده خواهد ماند. او این موضوع را به هیئت مدیره اطلاع داد، اما تصریح کرد که هنوز نمرده است و فعلا هیچ تصمیمی برای مردن ندارد.

اسمیت همین اراده ی پرشور را برای بازسازی کیمبرلی کلارک داشت، بخصوص وقتی شگفت انگیز ترین تصمیم این شرکت از زمان تاسیس آن را اتخاذ کرد: “ماشین آلات را بفروشید.” این تصمیم را اندکی پس از اینکه مدیرعامل شده بود گرفت، اسمیت و گروهش به این نتیجه رسیده بودند که حرفه ی اصلی و قدیمی آنها یعنی تولید کاغذ ویژه ی چاپ رنگی، رشدی متوسط و معمولی خواهد داشت.

آنها اوضاع نامطلوب و قدرت رقابت ضعیفی داشتند. اما به این نتیجه رسیدند که اگر کیمبرلی کلارک خود را درون آتش صنعت محصولات کاغذی مصرفی بیفکند، رقبای جهانی همچون پروکتر اند گمبل آن را مجبور خواهند کرد یا به عالی ترین سطح برسد یا نابود شود.

رسانه های تجاری، این اقدام را احمقانه خواندن و تحلیل گران روزنامه ی وال استرست نرخ سهام این شرکت را تنزل دادند. اما هیچ یک از اینها، هرگز اسمیت را دچار تردید نکرد. ۲۵ سال بعد، کمبرلی کلارک مالک قطعی اسکات پیپِر بود و در تولید شش محصول از هشت نوع محصول شرکت پروکتر اند گمبل از آن پیشی گرفت.

اسمیت در دوارن بازنشستگی به عملکرد استثایی خود اشاره کرد و به سادگی می گوید: “من پیوسته تلاش می کردم تا کارایی و توانمندی های لازم برای این کار را در خود ایجاد کنم.”

داروین اسمیت نمونه ی برجسته ای از مدیری است که اصطلاحا رهبر سطح پنجم می نامیم. کسی که تواضع فردی بی حد را با اراده ی پرشور حرفه ای درهم می آمیزد. ما دریافتیم که در تمام شرکت های رهسپار تعالی، طی دوره ی جهش، اینگونه افراد زمامدار امورند. آنها نیز همچون اسمیت، افرادی متواضع بودند که با اراده ی آهنین برای انجام هر امری که برای رساندن یک شرکت از مرحله ی خوب به عالی لازم بود، آمادگی داشتند.

بدانید که: رهبری سطح پنجم نیازهای مبتنی بر خودخواهی و غرور را از خود دور کرده و به هدفی بزرگتر، یعنی ساختن یک شرکت عالی می اندیشند. این بدان معنا نیست که این رهبران هیچ گونه غرور یا عزت نفسی ندارند. در واقع آنها به طرزی باور نکردنی جاه طلبند، اما جاه طلبی آنها در وهله ی اول قبل از هر چیزی برای سازمان است نه خودشان.

(منبع: از خوب به عالی، جیم کالینز)

ادامه ی مقالات “از خوب به عالی” را دنبال کنید…

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

یک پاسخ به “از خوب به عالی:داروین ای.اسمیت؛ مثالی از رهبری سطح‌ پنجم”

  1. امیر عزیزان گفت:

    مطلب خیلی مفیدی بود
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *