چهار قانون ضروری سازمان های مشتری مدار

چهار قانون ضروری سازمان های مشتری مدار
مجموع 5 از 6 رای

مشتری مدار

چهار قانون ضروری سازمان های مشتری مدار

  • قانون اول: برگزیدن یکی از ارزش های مورد پسند مشتری

امروز تحقق شعار “همه چیز برای همه کس” برای یک شرکت ممکن نیست بلکه هر شرکت، تنها می تواند در ایجاد یک ارزش سرآمد باشد. حالا این ارزش می تواند در کیفیت، قیمت یا سرعت در رائه ی محصول یا خدمات باشد.

مثلا یکی از فروشگاه های پوشاک در قسمت ثروتمند نشین ها، کالای خود را به قیمتی گران تر از مناطق فقیرنشین می فروشند. یا هتل های پنج ستاره، کرایه ی اتاق های شان و یا قیمت یک قوری چای آنها به مراتب گران تر از کرایه ی اتاق های مسافرخانه های عادی و هزینه ی یک قوری چای در ناصرخسرو می باشد.

زیرا که یک ارزش ویژه برای مشتری تولید کرده است و مخاطب شناسی که از مباحث اساسی فرهنگ مشتری مداری است را بدرستی شناسایی و مد نظر قرار داده است. ولی نباید به همین مقدار اکتفا کنیم بلکه باید هر ساله کیفیت و کمیت کالا را متناسب با افزایش توقع مشتریان روزآمده کرده و افزایش دهیم.

نکته ی مهم دیگر آن است که هیچ گاه احساس کمال مطلق نکنیم زیرا: “اگر روزی احساس کردیم که به کیفیتی عالی دست یافته ایم، باید بدانیم که آن روز، روز پایان رشد ماست.”

در این زمینه باید این سه نکته همواره مد نظرمان باشد.

داشتن معیارهای عملکردی خوب و عالی.

بهسازی مستمر آن ارزش که از اولی مهم تر است.

بیان ساده ی آن.

آقای “رابرت اسلاتر” در معرفی آقای “جک ولش” مدیر عامل جنرال الکتریک که برای چندمین سال متوالی، بعنوان موفق ترین شرکت جهان شناخته شده است می گوید: “ویژگی او ساده سازی پیام هایش می باشد که جذابیت مطالب فنی او را دو چندان می کند.”

  • قانون دوم:

در زمینه ی دیگر جنبه های ارزشی هم استانداردهای مناسب را عرضه کند، نه اینکه یک جنبه را بها داده و سایر جنبه ها کاملا فراموش شود.

  • قانون سوم:

با بهسازی مستمر و ارزش برگزیده برای هر سال، بازار را در چنگ خود نگه دارد.

  • قانون چهارم:

الگوی عملیاتی کارآمدی به پا کنید که بتواند تمام توان و تلاش شما را در ساخته و پرداخته کردن ارزش خاص مورد نظرتان بکار گیرد.

تلاش کنید که تمام فعالیت های سازمان برچسب ارزشی داشته باشد مثل: رفتار ارزشی، طرح تفکر ارزشی، مدیریت ارزشی Value Management که البته همه ی این موارد ارزش های عرفی هستند و باید تلاش کنیم که آنها را به ارزش های قدسی تبدیل برسانیم و مدیریت بر مبنای ارزش Value Based Management را که تنها راه رسیدن به موفقیت های سازمان های امروزی است؛ اعمال نماییم.

(منبع: مشتری مداری، اسماعیل محمدی)

ادامه ی مقالات مشتری مداری را دنبال کنید…

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن