نقش و کارکرد عزت نفس در سازمان

نقش و کارکرد عزت نفس در سازمان
مجموع 5 از 2 رای

عزت-نفس

سازمان‌ها می‌توانند برای افزایش عزت نفس کارکنان شرایط مساعدی فراهم نمایند. در هر سازمانی لازم است فضایی ایجاد شود که عزت‌نفس کارکنان در آن پرورش یابد. در زمینه نقش و کارکرد عزت‌نفس در سازمان می‌توان موارد زیر را مورد توجه قرار داد:

تشریک مساعی:

کارکنان فرصت شرکت در فعالیت‌های سازمانی را داشته و آنان برای مشارکت در آن فعالیت تشویق شوند.

آزادی عمل:

اعتماد به افراد که بهترین تلاش خود را در جهت نیل به وظایف خود انجام دهند.

ارتباطات مؤثر:

کارکنان با صراحت با یکدیگر رفتار می‌کنند، پنهان کاری در سازمان صورت نمی‌گیرد. هر پرسش صادقانه پاسخ داده می‌شود.

قدرت بخشیدن و توانمندسازی:

برای انجام وظایف و مشارکت در تصمیم‌های مدیران سازمان به افراد اختیار داده می‌شود.

توجه به انسان:

سازمان از افراد به عنوان یک فرد قدردانی نموده و در برقراری روابط اجتماعی محدودیت‌های عمدی ایجاد نمی‌کند.

تعهد و مسئولیت‌پذیری کارکنان:

افراد سازمان تمامی وظایف خود را به نحو کامل و شایسته به پایان رسانند.

عزت نفس بالا چه سودمندی‌هایی دارد؟

عزت نفس بالا می‌تواند برای فرد، همکاران و سازمان نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. در زیر برخی از این سودمندی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

  • پذیرش هر چه بیشتر خود و دیگران.
  • آگاهی بیشتر از آنچه در زندگی می‌خواهید.
  • آرامش و آمادگی بیشتر برای کنترل استرس.
  • مثبت بودن و احساس شاد بودن.
  • اشتیاق به داشتن مسئولیت بیشتر و احساس کنترل بر زندگی و استقلال بیشتر.
  • توجه بهتر به دیگران.
  • احساس راحتی در موقعیت‌های مختلف.
  • اتکا به خود و خلاقیت بیشتر و محدود نشدن به عقاید دیگران.
  • بهبود ظاهر و احساس سرزندگی.
  • آمادگی بیشتر برای دریافت محبت و محبت کردن.
  • ملایم‌تر بودن با خود، توانایی دست زدن به خطرهای بیشتر.
  • توانایی تبریک گفتن به دیگران به علت موفقیت‌هایشان، بدون احساس حسادت.
  • اطمینان داشتن به خود در همۀ فعالیت‌ها.
  • تبدیل کردن مشکلات به فرصت‌ها.

(منبع: رفتار سازمانی مثبت تألیف دکتر علی نصر اصفهانی و مهدی نصر اصفهانی)


1
دیدگاه بگذارید

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
امین ربیعی Recent comment authors
  Subscribe  
با خبرم کن
امین ربیعی

متاسفانه در بیشتر شرکت ها کارمندان اهمیت نقش خود را درک نمی کنند و دائماً خود را با مدیر ما فوق مقایسه می کنند . در حالی که در شرکت مانند خانواده هستند و تک تک اعضا نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف شرکت دارند .