IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix content marketing dmark Google Ads pwconf startupgrind video marketing اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها استارتاپ گرایند استخدام استراتژی های اثر بخش تبلیغات استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی ویدیویی بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک تواضع توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی جذب مشتری جعل خبر جلسات کاری حفظ تمرکز کارمندان خرده فروشی خلاقیت دروغ رسانه ای دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین روان‌شناسی مدیریت ریسک سرمایه گذاری سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سرمایه سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی لوگو طراحی گرافیک فروش فروشگاه اینترنتی فریلنسر قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هشتگ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گل فروشی یوتیوب
شخصیت تبلیغاتی

شخصیت تبلیغاتی جو ایسوزو Joe Isuzu؛ فروشنده ی چاخان

شخصیت تبلیغاتی جو ایسوزو Joe Isuzu؛ فروشنده ی چاخان

به رغم هیاهویی که آگهی تبلیغاتی محبوب به راه می اندازد، تنها تعداد کمی از آنها می توانند درصد فروش محصول مورد تبلیغ را به اندازه ی همان هیاهو بالا ببرند؟

چه کسی می تواند شخصیت تبلیغاتی جو ایسوز (فروشنده ی دروغگوی ماشین) در دهه ی هشتاد را از یاد ببرد؟

در خود عکس آگهی از قول جو ایسوز نقل شده است:

“من می خواهم به شرکت “ساعتچی و ساعتچی” برای انتخاب بنده، برای شرکت در تبلیغات فوق العاده ی ایسوزو تبریک بگویم.”

و بعد در زیر آگهی آمده است:

“او دروغ می گوید، کمپانی که ایشان را استخدام کرد، دلافمینا، تراویسانو و شرکا بود.”

چه ایده ی هوشمندانه ای! استفاده از یک فروشنده ی چاخان برای فروش خودرو.

این شخصیت که نقشش را دیوید لی ژر David Leisure بازیگر ایفا می کرد، در سال ۱۹۸۶ خلق شد. همان سال، فروش اتومبیل های ایسوزو به میزان ۱.۷ درصد بالا رفته بود. ولی از آن زمان به بعد به طور مرتب تنزل پیدا کرد.

در سال ۱۹۸۸ فروش اتومبیل ایسوزو، ۳۸ درصد پایین آمده بود. در سال ۱۹۸۹ فروش، ۳۴ درصد از سال قبل پایین تر آمد و در سال ۱۹۹۰ فروش، ۶۴ درصد دیگر هم نسبت به سال قبل کاهش یافت.

در سال ۱۹۹۱ کمپانی ایسوزوی آمریکا قراردادش را با آژانس تبلیغاتی خالق آگهی ایسوزو فسخ کرد و در سال ۱۹۹۲ شرکت ایسوزو به طور رسمی اعلام کرد که به تولید خودروهای سواری پایان می دهد و ماجرا به این ترتیب خاتمه یافت. عمل جراحی تبلیغات موفق بود؛ ولی در آخر بیمار درگذشت.

بسیاری از تبلیغات چی ها، عدم موفقیت ایسوزو را نتیجه ی انتخاب یک شحصیت بدنام برای آگهی می دانند. با اینکه شخصیت جو ایسوزو، یک ماشین فروش دروغگو بود، ولی شاید همین بدنامی او به فروش کامیون های ایسوزو کمک کرد. یک نگاه دیگر به اعداد و ارقام بیندازید. سالی که شخصیت جو ایسوزو وارد تبلیغات این شرکت شد، فروش خودروهای ایسوزو (چه شخصی و چه کامیون) در بالاترین حد خود در آمریکا بود. یعنی مجموع فروش در سال ۱۹۸۶، ۱۲۷.۶۳۰ عدد بود.

ایسوزو دیگر هرگز نتوانست این تعداد خودرو در آمریکا به فروش برساند و فروش فعلی آن پایین تر از ۱۰۰هزار خودرو در سال است. خوب حالا فکر می کنید شرکت موتور ایسوزوی آمریکا برای برخورد با این مساله چه کرد؟ درست است. آنها دوباره شخصیت جو ایسوزو را احیا کردند.

بروس هورووتیز در شیکاگو تایمز این چنین می نویسد: “با وجود فروش کم و چهره ی مخدوش، شرکت موتور ایسوزوی آمریکا به سوی استفاده از یکی از فراموش نشدنی ترین نمادهای تبلیغاتی برمی گردد.”

این کار منطقی به نظر نمی رسد؛ ولی این نشان می دهد که طرز فکر تبلیغاتی سنتی هنوز بر جامعه ی بازاریابان تسلط دارد. هدف تبلیغات سنتی به شهرت رساندن محصول نیست؛ هدف آن به شهرت رساندن آگهی است.

سعی تبلیغات سنتی نه در بوجود آوردن ارزش فروش، بلکه در بوجود آوردن اهمیت ارزش گفتگو است. شخصیت جو ایسوزو، جالب و سرگرم کننده است، ولی در زندگی واقعی چقدر ممکن است شما از یک فروشنده ی خالی بند ماشین بخرید؟ چرا ماشین ساخت شرکتی را بخرید که نماد تبلیغاتی اش در تلویزیون یک فروشنده ی دروغگو است؟ این آگهی چه اشتیاقی در شما بوجود می آورد؟

این همه طعمه هست، ولی قلابی در کار نیست!

(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)

ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…

۰ ۰ vote
Article Rating

مطالب مرتبط

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
فرحناز کمال خانی
فرحناز کمال خانی
1 year ago

مطلب خیلی جذابی بود